×

آئین نامه نحوه تعیین قیمت عادله برای فروش و واگذاری اراضی داخل شهرکهای دولتی

آئین نامه نحوه تعیین قیمت عادله برای فروش و واگذاری اراضی داخل شهرکهای دولتی

آئین-نامه-نحوه-تعیین-قیمت-عادله-برای-فروش-و-واگذاری-اراضی-داخل-شهرکهای-دولتی
شماره 35030 17/6/1361
وزارت مسکن و شهرسازی

هیات وزیران در جلسه مورخ 31/5/1361 بنا به پیشنهاد شماره 11603 /1 مورخ 8/1/1361 وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد تبصره 2 ماده واحده قانون اجاره واگذاری اراضی داخل شهرکها برای تامین اعتبار مربوط به تکمیل ساختمانهای شهرکهای نیمه دولتی ، آئین نامه نحوه تعیین قیمت عادله برای فروش و واگذاری اراضی داخل شهرکهای دولتی را به شرح زیر تصویب نمودند.
ماده 1 ـ قیمت اراضی که برای مسکن واگذار میشود معادل اخرین ارش معاملاتی به اضافه کلیه هزینه های تاسیسات زیر بنایی ، خدمات عمومی ، اماده سازی و تفکیک متناسب با تراکم به اضافه 20% هزینه بالاسری می باشد.
تبصره : وزارت امور اقتصادی و دارای ملزم است حداکثر مدت دو ماه از تاریخ درخواست وزارت مسکن و شهرسازی ارزش معاملاتی اراضی شهرکهایی را که مشمول این ایین ناکمه و فاقد ارزش معاملاتی باشند تعیین نماید.
ماده 2 ـ قیمت اراضی که برای مصارف تجاری و صنعتی واگذار میگردد براساس قیمت عادله روز وسیله کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی تعیین میشود.
ماده 3 ـ در صورتی که اراضی موضوع ماده 2 این آئین نامه بصورت اجاره واگذار شود حداقل مدت اجاره دو سال و حداکثر ده سال خواهد بود و میزان مال الاجاره بر مبنای قیمت زمین مسکونی به اضافه 10 درصد عوامل حق تمرکز شهرسازی تعیین میشود و میزان اجاره بها هر سه سال یک بار بتوان یا طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری قابل تعدیل است .تمدید مدت اجاره یا واگذاری قطعی زمین به مستاجر پس از پایان مدت تشخیص مدیریت شهرک و تاید وزیر مسکن و شهرسازی بلامانع است.
تبصره 1 ـ در صورت فسخ قرارداد اجاره ، مدیریت شهرک بهای اعیانی را با قیمت کارشناس رسمی و بدون پرداخت حق سرقفلی به مستاجر مسترد می دارد.
تبصره 2 ـ سازمانهای دولتی در مورد تعیین مال الاجاره و تعدیل ، تابع وضوابط خاص خود می باشند.
ماده 4 ـ تمام بهای اراضی در کلیه موارد حین عقد قرارداد واگذاری بایستی نقدا پرداخت شود و تقسیط بها فقط به تشخیص و موافقت وزیر مسکن و شهرسازی مشروط بر انکه در مورد شهرکهای سازنده پرداخت از 10% و در سایر موارد 50% کل بهاء کمتر نباشد و پرداخت اقساط از پنجسال تجاوز ننماید، بلامانع است.
تبصره ـ در واگذاریهای به اجاره مال الاجاره ، سالانه اولین نوبت آن در حین عقد قرارداد دریافت میشود.
ماده 5 ـ فرم قراردادهای واگذاری وسیله مدیریت شهرک تهیه و بایستی به تایید وزیر مسکن و شهرسازی برسد.
ماده 6 ـ واگذاری قطعی اراضی به متقاضیان قبل از اینکه ساختمان به سقف رسیده باشد ممنوع است.
ماده 7 ـ در مواردی که شهرک به علت نیاز خدمات عمومی ناگزیر باشد اراضی را که دارای قرارداد واگذاری است تصرف کند میتواند زمینی معوضی (معادل قیمتی) وگذار نماید.
ماده 8 ـ مدیریت شهرک میتواند اضافه مساحتهای ناشی از تفکیک اراضی و یا خیابان بندی و غیره را که غیر قابل استفاده است به مالک مجاور زمین براساس قیمت مندرج در این آئین نامه به فروشد.
ماده 9 ـ شرایط متقاضیان و نحوه اعلام اگهی واگذاری اراضی و سایر ضوابط مربوط طبق دستور العمل وزیر مسکن و شهرسازی تعیین میشود.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11445

تاریخ تصویب : 1361/05/31

تاریخ ابلاغ : 1363/03/24

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.