×

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1362-کل-کشور
شماره 3214 25/2/1362
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 18/2/1362 بنا به پیشنهاد شماره584/84/1934 ـ 1 مورخ 13/2/1362 سازمان برنامه و بودجه ، آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کل کشور را در 19 ماده و 8 تبصره بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 ـ هدف از اعطای اعتبارات موضوع این آئین نامه اجرای تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کل کشور به منظور کمک به راه اندازی و تامین کمبود سرمایه در گردش و ثابت و ایجاد و گسترش کارخانجات و مراکز تولیدی صنعتی و معدنی و کشاورزی بخش خصوصی و تعاونی و مراکز گسترش خدمات تولید و عمران در جهت افزایش فعالیتهای تولید کشور و تولید مصالح ساختمانی و مالا افزایش عرضه کل و همچنین کمک به سوق دادن منابع مالی مازاد بانکهای تجاری به سرمایه گذاری در امور تولیدی ، در جهت هماهنگی با برنامه های توسعه اقتصادی کشور میباشد.
ماده 2 ـ در جهت نیل به هدف فوق الذکر ، منحصرا بانکهای تخصصی و یا استانی عامل اجرائی می باشند.
ماده 3 ـ منابع لازم جهت حصول به اهداف تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کل کشور ، علاوه بر منابع داخلی بانکهای تخصصی و یا استانی و همچنین سهم منابع سرمایه گذاران طرحهای تولیدی ، از محل منابع اعتباری بانکهای تجاری تامین خواهد شد . بانک مرکزی ایران مکلف است با توجه به سیاستهای پولی کشور منابع اخیر الذکر را در اختیار بانکهای تخصصی و یا استانی قرار دهد.
ماده 4 ـ سهم اعتبارات هر بخش از اعتبارات تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 که از طریق بانکهای تخصصی و یا استانی توزیع خواهد شد ، بشرح جدول ذیل می باشد :
بانکها ـ بخشها بخش تولیدی بخش تولیدی بخش تولید جمع
کشاورزی صنعت و معدن مصالح ساختمانی
بانک کشاورزی 60 ـــ ــ 60
بانک صنعت و معدن ــ 45 ــ 45
بانک مسکن ــ ــ 5 5
بانکهای استان 20 12 8 40
جمع 80 57 13 150
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها میتوانند تا میزان 16 میلیارد ریال از اعتبارات مورد نیاز طرحهای تولیدی شرکتهای تعاونی وابسته به خود را توسط بانکهای استان و از طریق عقد قرارداد سه جانبه بین بانکهای استان ، مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و شرکتهای تعاونی وابسته تامین کنند.
تبصره 1 ـ با توجه به میزان جذب اعتبارات هر بخش در طول سال ، حسب ضرورت تغییرات لازم حداکثر تا پانزده درصد در حد اعتبارات بخشهای مختلف توسط بانک مرکزی ایران و سازمان برنامه و بودجه داده خواهد شد.
تبصره 2 ـ سهم هر یک از بانکهای استان به تفکیک اعتبارات مورد نیاز هر بخش از منابع تبصره ضمن جدول ضمیمه تعیین و به بانکهای ذیربط اعلام میگردد.
ماده 5 ـ به منظور استفاده از منابع اعتباری موضوع ماده 3 این آئین نامه بانکهای تخصصی و یا استانی تقاضای دریافت اعتبار خود را در قالب اولویتهای موضوع این ماده آئین نامه برای بررسی و اقدام به بانک مرکزی ایران اسال خواهند داشت.
ماده 6 ـ در صورتیکه به تشخیص بانک مرکزی ایران ، هریک از بانکهای عامل فاقد منابع داخلی کافی برای تامین تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1361 باشند ، بدوا قسمتی از اعتبار تعیین شده براساس ماده 4 این آئین نامه ، برای هر بخش بصورت اعتبار تنخواه گردان در اختیار بانک تخصصی و یا استانی متقاضی قرار خواهد گرفت ، استفاده بانکهای مزبور از این تنخواه گردان تدریجی خواهد بود.
ماده 7 ـ اعطای اعتبار به بانک تخصصی و یا استانی در مراحل بعدی منوط به ارسال اطلاعات و مدارک لازم در مورد تسهیلات اعطایی قبلی بانک متقاضی به طرحهای تولیدی نظارت شده که از محل منابع موضوع این آئین نامه تامین شده است ، به بانک مرکزی ایران میباشد.
ماده 8 ـ نحوه بازپرداخت اعتبارات اعطایی موضوع این آئین نامه بیانکهای تجاری اقساطی بوده و با احتساب مهلت بازپرداخت باید حداکثر ظرف مدت 5 سال از تاریخ امضای قراردادی اعتباری مربوط کلا باز پرداخت شود.
ماده 9 ـ نرخ کارمزد و سود تضمین شده اعتبارات اعطایی بانکهای تجاری بیانکهای تخصصی و یا استانی برای منظورهای مذکور در این آئین نامه طبق روال سنوات گذشته حداکثر 7% در سال تعیین میگردد.
تفاوت کارمزد موضوع بند « ب » تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 برای هر یک از بخشها بشرح ذیل خواهد بود:
بخش کشاورزی حداکثر (4% در سال)
بخش صنعت و معدن حداکثر ( 3% در سال)
بخش تولید مصالح ساختمانی حداکثر (2% در سال)
ماده 10 ـ سازمان برنامه و بودجه پرداخت تفاوت کارمزد موضوع ماده 9 این آئین نامه ر در مورد اعتبارات اعطایی به آن دسته از طرحهای تولید نظارت شده که لزوم اعطای اعتبار به انها به تصویب هیات دولت رسیده است را برای هر سال تضمین و در بودجه سال بعد کل کشور منظور و به پیشنهاد بانک مرکزی ایران و به عاملیت بانک مزبور به بانکهای تجاری پرداخت خواهد نمود.
ماده 11 ـ تامین اعتبارات اعطایی موضوع این آئین نامه عبارتند از :
الف ـ اجازه برداشت از حسابهای بانکهای تخصصی و استانی.
ب ـ تضمین سازمان برنامه و بودجه دائر بر اینکه مانده مطالبات ناشی از اعتبارات اعطایی به آن دسته از طرحهای تولیدی نظارت شده را که لزوم اعطای اعتبار به انها به تصویب هیات دولت رسیده است برای هر سال ، حداکثر ظرف 5 سال در لایحه بودجه کل کشور پیشنهاد و منظور خواهد نمود بترتیبی که اینگونه وامها از تاریخ امضای قراردادهای مربوطه حداکثر ظرف مدت 5 سال واریز و تسویه گردد.
ماده 12 ـ برای استفاده از منابع اعتباری تبصره 3 ، لازم است که بدوا توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی طرح لازم تهیه و به بانکهای عامل ارائه شود.
تبصره 1 ـ منظور از طرح در این آئین نامه عبارت است از شرح عملیات اجرائی و ارائه پیش بینی ها و اطلاعات لازم در رابطه با ایجاد ، بازسازی ، توسعه تکمیل و یا راه اندازی مجدد یک واحد تولیدی مشتمل بر مشخصات وام گیرنده ، گیرندگان و نحوه مالکیت انان ، سوابق کار در رشته تولیدی ذیربط ، مهارت شخصی ، انگیزه اجرای طرح ، مشخصات فنی کلیه ساختمانها و تاسیسات و ماشین الات ، بهاء کل و واحد ، مشخصات حقوقی زمین محل استقرار طرح ، مجوز قانونی لازم ، زمان اجرای طرح به انضمام سرمایه در گردش مورد نیاز و صورتهای مالی و جداول مشخصه وضع مالی و اقتصادی طرح پیش بینی شده برای عمر طرح و سایر توجیهات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی.
تبصره 2 ـ ادارات کل صنایع ، کشاورزی و مسکن ، سازمان برنامه و بودجه استان ، بانکهای استان ، دفاتر فنی استانداریها و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها با بهره گیری از کلیه امکانات و اطلاعات خود با افرادی که نظرات و ابتکاراتی دارند ، ولی برای به فعل اوردن انها قادر به تهیه طرح با مشخصات فوق نیستند ، همکای نمود و راهنمایی های لازم را بعمل خواهند اورد.
تبصره 3 ـ در صورتیکه طرحهای ارائه شده به بانکهای تخصصی به تشخیص بانکهای مزبور از هر نظر قابل توجیه باشد ، منابع مالی آن با رعایت ضوابط و آئین نامه ها و مقررات داخلی بانکهای مزبور ترجیحا از منابع داخلی انها و در صورت عدم امکان ، از محل منابع اعتباری موضوع این آئین نامه تامین خواهد شد.
لیکن در صورتیکه طرح موصوف از نظر بانک قابل توجیه نباشد ، منابع مالی مورد نیاز طرح در صورتی تضمین و تامین خواهد شد که وزارتخانه های مسئول در امر صنعت و معدن ، کشاورزی و مسکن و شهرسازی اجرای آن را مفید و لازم دانسته و از نظر سیاست دولت موجه تشخیص دهند که در این صورت طرح اولیه باید همراه بااظهار نظر بانک اعتبار دهنده و وزارتخانه ذیربط پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیات دولت برسد.
تبصره 4 ـ در صورتیکه طرح ارائه شده به بانکهای استان به تشخیص بانکهای مزبور و ار هر نظر قابل توجیه باشد ، منابع مالی آن با رعایت ضوابط آئین نامه ها و مقررات داخلی بانکهای مزبور ، ترجیحا از منابع داخلی انها و در صورت عدم امکان از محل منابع اعتباری موضوع این آئین نامه تامین خواهد شد.
لیکن در صورتیکه طرح موصوف از نظر بانک قابل توجیه نباشد ، منابع مورد نیاز طرح در صورتی تضمین و تامین خواهد شد که ادارات مسئول در این صنعت و معدن ، کشاورزی و مسکن و شهرسازی اجرای آن را مفید و لازم دانسته و از نظر سیاست دولت موجه تشخیص دهند که در این صورت لازم است طرحهای بیش از 50 میلیون ریال همراه با اظهار نظر بانک پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان جهت بررسی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و سپس به تصویب هیات دولت برسد . در مورد طرحهای تولید کمتر از 50 میلیون ریال پس از تصویب شورای برنامه ریزی استان نسبت به عقد قرارداد و پرداخت وام اقدام خواهد شد و همزمان مراتب از طریق سازمان برنامه و بودجه به دفتر هیات دولت ارسال خواهد گردید تا در جلسه هیات دولت به اطلاع وزراء برسد.
ماده 13 ـ وامهای مربوط به سرمایه در گردش با توجه به جدول گردش نقدی که براساس جدول گردش عملیات تنظیم میگردد نیز از منابع اعتباری تبصره قابل تامین خواهد بود. کلیه طرحهایی که در نظر است از منابع تبصره 3 برای تامین سرمایه در گردش استفاده نمایند و مشمول تضمین بازپرداخت اصل و هزینه ها و تفاوت کارمزد موضوع این آئین نامه قرار گیرند باید جهت بررسی و تایید قبلا به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردند.
ماده 14 ـ بانکهای تخصصی و یا استانی موظفند منابع طرحهایی را از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه تامین نمایند که در چارچوب اولویتهای صنعتی و معدنی ، کشاورزی و تولید مصالح ساختمانی موضوع تبصره این ماده براساس مطالعات بانک از نظر فنی و مالی قابل توجیه بوده و صرفا تولیدی باشد .
تبصره ـ اولویتهای صنعتی و معدنی و کشاورزی مربوط به اعتبارات موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 بشرح ضمیمه این آئین نامه به تصویب هیات دولت رسیده است.
ماده 15 ـ بانکهای تخصصی و یا استانی مکلفند منابع اعتباری موضوع این آئین نامه را بتدریج و متناسب با پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قرار دهند . میزان پرداخت و پرداخت های بعدی با توجه به نوع طرح توسعه بانک تخصصی و یا استانی تعیین خواهد شد.
ماده 16 ـ نحوه بازپرداخت مطالبات ناشی از تسهیلات اعطایی بانکهای تخصصی و یا استانی به طرحهایی که از اعتبارات موضوع این آئین نامه استفاده می نمایند ، به صورت اقساطی خواهد بود.
ماده17 ـ بانکهای تخصصی و یا استانی که از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه اقدام به اعطای تسهیلات اعتباری می نمایند مکلفند به موارد ذیل نظارت بعمل اورند :
الف ـ بر مصرف تسهیلات مزبور و پیشرفت طرح .
ب ـ بر واریز مطالبات ناشی از اعتبارات اعطایی از محل درامدهای طرح.
تبصره حدود و نحوه این نظارت توسط بانکهای تخصصی و یا استانی براساس آئین نامه ها و ضوابط داخلی انان تعیین خواهد شد.
ماده 18 ـ جزئیات اجرائی نحوه اعطای اعتبارات بانکهای استان که با مصوبه شورای برنامه ریز استان و یا هیات دولت صورت میگیرد ، مشترکا توسط بانک مرکزی ایران و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به استنداریها ، بانکهای استان و سازمان برنامه و بودجه استان اعلام خواهد شد.
ماده 19 ـ در اجرای بند «ث» تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 ، بانکهای عامل موظفند هر چهار ماه یکبار گزارش عملکرد تبصره را شامل میزان اعتبارت واگذارنده شذه و شرایط ومدت بازپرداخت و مشخصات استفاده کنندگان از اعتبارات مذکور و نوع ماهیت طرحها مربوط و همچنین میزان وامهایی که در سررسیدهای مقرر باز پرداخت نشده است را ظرف مدت ده روز از پایان هر چهار ماه از سال به بانک مرکزی ایران ارسال نمایند تا از طریق سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت ، جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی
اولویتهای صنعتی و معدنی سال 1362 در رابطه با اجرای تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کشور بشرح زیر می باشد :
الف ـ اولویتهای صنعتی و معدنی از نظر نوع طرح به ترتیب عبارتند از :
1 ـ تکمیل طرحهای سرمایه گذاریهای نا تمام که قبلا توسط بانکهای تخصصی و استانی اجرا شده اند.
2 ـ شروع و یا ادامه طرحهای جدید سرمایه گذاری که قبلا بتصویب شورای اقتصادی رسیده است .
3 ـ طرحهای ایجاد و گسترش واحدهای صنعتی کوچک در مناطق کشاورزی و روستایی و در جوار صنایع بزرگ به منظور ایجاد اشتغال مولد ، تامین نیازهای کشاورزی و ضروری ساکنین روستاها و شهرهای کوچک و همچنین نیازهای صنایع بزرگ.
4 ـ طرحهای صنعتی مربوط به بازاریابی و استفاده از ضایعات ، اضافات و اقلام مستعمل و تبدیل انها به مواد ، قطعات و کالاهای صنعتی قابل استفاده .
5 ـ طرحهای تکمیل ، ایجاد و توسعه صنایع صادراتی غیر نفتی که علاوه بر ایجاد درامد ارزی ، موجد و مشوق سرمایه گذاری و تولید در سایر زمینه های وابسته در بخشهای مختلف اقتصاد داخلی می باشد.
ب ـ ترتیب اولویتهای صنعتی و معدنی از نظر رشته های فعالیت به شرح زیر می باشد:
1 ـ صنایع تبدیلی غذائی وابسته به مواد اولیه داخلی که به افزایش عرضه محصولات غذایی و بهره برداری صحیح از تولیدات کشاورزی و دامی کمک می نماید از قبیل صنایع تولید شکر ، شیر پاستوریزه کنسرو گوشت و ماهی و سبزیجات غذای دام و طیور.
2 ـ صنایع تبدیلی معدنی بمنظور تبدیل مواد خام معدنی به مواد صنعتی و جلوگیری از واردات انها و تشویق صادرات مواد تبدیلی بجای مواد خام معدنی.
3 ـ صنایع تولید کننده سموم دفع افات کشاورزی و کودهای شیمیایی وا ارگانیک.
4 ـ صنایع سازنده ماشین الات ، قطعات و کالاهای مورد نیاز بخش کشاورزی از قبیل تراکتور ، پمپ ، ابزارهای و ادوات کشاورزی ، ابیاری و ابرسانی.
5 ـ صنایع تولید کننده مصالح ساختمانی و ساخت قطعات پیش ساخته ساختمانی از قبیل صنایع سیمان ، اجر ، قطعات پیش ساخته ، شیشه و وسایل بهداشتی ساختمانی.
6 ـ صنایع تولید کننده کالاهای مصرفی با دوام مربوط به ساختمان و مسکن از قبیل کلید و پریز ، کابل و سیم و لامپ و غیره.
7 ـ صنایع تولید کننده کالاها و ماشین الات لازم برای توسعه تولید فعالیت در بخش صنایع و سایر بخشها بخصوص بخشهای زیر بنایی همچون برق ، نفت ، گاز ، اب ، مخابرات و راه ، از قبیل ژنراتور کمپرسور ، پمپ ، ترانزیستور ، ماشینهای راهسازی و غیره .
8 ـ صنایع شیمیایی تولید کننده مواد حد واسط.
9 ـ صنایع نور و فلزات غیر اهنی از قبیل مس ، سرب ، روی و کروم و الیاژهای این فلزات.
10 ـ صنایع تولید کننده ماشین های ابزار و قطعات فلزی از قبیل چرخ دنده و انواع قطعات ریخته گری و اهنگری.
پ ـ ترتیب اولویتهای صنعتی و معدنی از نظر محل استقرار واحدهای جدید صنعتی بشرح زیر می باشد :
1 ـ مناطق روستایی و کشاورزی بشرط انکه طرحها دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند.
2 ـ استانهای عقب مانده و محروم مشروط بر انکه طرحها دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند.
3 ـ مناطق عقب افتاده و محروم سایر استانها مشروط بر انکه طرحها دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند.
4 ـ مناطق جنگ زده و زلزله زده بشرط انکه طرحها دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند.
5 ـ شهرکها و شهرهای کوچک بشرط انکه طرحهای دارای توجیه فنی و اقتصادی و مالی باشند.
6 ـ سایر مناطق و استانها بشرط انکه طرحهای دارای توجیه فنی و اقتصادی و مالی باشند.
7 ـ مجاورت صنایع بزرگ در مورد صنایع جنبی و تکمیلی بشرط انکه طرحهای دارای توجیه فنی و اقتصادی و مالی باشند.
اولویتهای بخش کشاورزی در سال 1362
اولویت های این بخش در رابطه با اجرای تبصره 3 قانون بودجه سال 1362 کل کشور بشرح زیر می باشند :
1 ـ طرحهای نیمه تمام بانک کشاورزی
2 ـ ادامه طرحهای مصوب شورای اقتصاد.
3 ـ طرحهای مربو به توسعه منابع اب شامل :
حفر و تجهیز چاههای عمیق و نیمه عمیق
ـ احداث و لایروبی قنوات
ـ احداث کانالهای ابرسانی درجه 3 و 4
ـ احداث شبکه های زهکشی
ـ مرمت و لایروبی انهار
ـ پوشش انهار و شیق نهر
ـ احداث بند سارها
4 ـ اماده سازی اراضی (تسطیح و هموارسازی)
5 ـ تولید و تکثیر انواع بذور اصلاح شده و مرغوب
6 ـ استفاده از ظرفیتهای بالقوه موجود به منظور افزایش تولید در زمینه دامداری و مرغداری.
7 ـ توسعه و احیا واحدهای دامداری و مراغداریهای کوچک و سنتی.
8 ـ تولید و پرورش گاو ودورگ شیری و مقاوم.
9 ـ تولید گوشت قرمز از طریق اجرای طرحهای پروار بندی گاو گوسفند .
10 ـ تلفیق زراعت و دامداری بنحوی که هر چه بیشتر علوفه مورد نیاز دامداری از طریق کشت خود تامین گردد.
11 ـ طرحهایی که بنحوی تولیدات دامی خود را در اختیار دولت خواهد گذاشت مانند طرحهایی که تلیسه ، قوچ اصلاح شده ، گوساله نر اصلاح شده شیر و گوشت و…… خود را در اختیار دولت می گذارند)
12 ـ تهیه ماشین الات و ادوات کشاورزی.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1362/02/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.