×

آئین نامه بند 3 قانون راجع به اجازه منظور نمودن پرداختهای بانک مرکزی بابت بدیهیای دستگاههای دولتی به حساب دستگاههای مربوطه

آئین نامه بند 3 قانون راجع به اجازه منظور نمودن پرداختهای بانک مرکزی بابت بدیهیای دستگاههای دولتی به حساب دستگاههای مربوطه

آئین-نامه-بند-3-قانون-راجع-به-اجازه-منظور-نمودن-پرداختهای-بانک-مرکزی-بابت-بدیهیای-دستگاههای-دولتی-به-حساب-دستگاههای-مربوطه

وکیل


شماره 784 28/2/1362
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 14/2/1362 بنا به پیشنهاد شماره2392/73 مورخ 13/11/1361 سازمان برنامه و بودجه و نامه های شماره 39940 ـ 2/12/1361 وزارت امور اقتصادی و دارایی و شماره 3753 /هـ مورخ 5/11/1361 بانک مرکزی ایران ، آئین نامه بند 3 قانون راجع به اجازه منظور نمودن پرداختهای بانک مرکزی بابت بدیهیای دستگاههای دولتی به حساب دستگاههای مربوطه بشرح زیر تصویب نمودند :
1 ـ برای هر یک از وزارتخانه ها ، بانکها ، موسسات دولتی و شرکتهای مشمول این آئین نامه که ذیلا دستگاه نامیده میشوند حساب ، حسابهای خاصی در بانک مرکزی ایران در نظر گرفته خواهد شد و کلیه دریافتها و پرداختهای بانک مرکزی در ارتباط با دعاوی مطروحه به این حساب ، حسابهای خاص منظور خواهد گردید.
2 ـ کلیه دریافتهای ارزی به حساب دستگاههای مربوط با نرخ خرید روز دریافت و کلیه پرداخختهای ارزی بابت بدهی دستگاههای مذکور با نرخ فروش روز پرداخت محاسبه و در حسابهای مربوط منظور خواهد شد.
3 ـ دستگاهها موظفند به محض اعلام بدهی انها توسط بانک مرکزی ایران ، نسبت به واریز و تسویه کامل بدهیهای اعلام شده اقدام نمایند، چنانچه دستگاهی توانائی مالی لازم جهت تادیه قسمتی یا کل مطالبات مذکور بانک مرکزی ایران (عم از اصل و کارمزدهای متعلقه) را از محل اعتبارات و منابع داخلی خود نداشته باشد ، باید مراتب را ضمن ارائه دلایل توجیهی و به همراه اطلاعات و مدارک مورد نیاز سازمان برنامه و بودجه جهت بررسی و منظور نمودن در لایحه بودجه سنوات اتی کشور به سازمان مذکور اعلام نماید.
4 ـ هرگونه دریافتی از ناحیه دستگاهها باید منحصرا از طریق بانک مرکزی ایران انجام پذیرد و مبالغ تحصیل شده (باستثنای مبالغ دریافتی مربوط به بانکها ) در حساب ، حسابهای مخصوص خزانه داری کل که به نام دستگاهها به همین منظور افتتاح خواهد شد متمرکز و عینا بابت کاهش بدهی دستگاهها « اعم از اینکه موعد انها رسیده و یا نرسیده باشد» منظور خواهد گردید . در مورد بانکها مبالغ دریافتی عینا بابت واریز مطالبات بانک مرکزی ایران بابت پرداختهای انجام شده منظور خواهد شد و چنانچه مازادی وجود داشته باشد عینا در اختیار بانک مربوطه قرار خواهد گرفت.
5 ـ به مانده بدهی دستگاهها از تاریخ ایجاد تا تاریخ واریز بدهی ، کارمزد (اعم از عادی و هماهنگی ) در سال که میزان آن را شورای پول و اعتبار تعیین خواهد کرد تعلق میگیرد که در پایان هر سه ماه از سال بصورت ساده احتساب و در مورد.
الف ـ بانکها و شرکتهای دولتی از موجودی حسابهای جاری انها نزد بانک مرکزی ایران و سایر بانکها رداشت میگردد. در صورتیکه حسابهای جاری بانکها و شرکتهای دولتی موجودی کافی برای برداشت هزینه های مذکور نداشته باشد ، مطالبات بانک مرکزی ایران از این بابت به حسابهای فرعی جداگانه ای که به همین منظور افتتاح میشود منظور خواهد شد ومتعاقبا از محل اولین پرداختهای دستگاههای مربوط و با اعتبارات پیش بینی شده و تخصیص یافته موضوع بندهای 6 و 7 این آئین نامه مقدم بر اصل واریز خواهد شد.
ب ـ وزارتخانه ها و موسسات دولتی طبق مفاد بندهای 6 و7 این آئین نامه عمل خواهد شد.
6 ـ بانک مرکزی ایران مانده بدهی دستگاههای را که قادر به بازپرداخت بدهی های خود اعم از اصل و کارمزدهای متعلقه (طبق بند 3 و 5 ) نبوده اند به هنگام تنظیم بودجه هر سال جهت پیشنهاد ومنظور نمودن در لایحه بودجه کشور به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود.
7 ـ سازمان برنامه و بودجه مکلف است ب توجه به مفاد بند 2 « قانون راجع به اجازه منظور نودن پرداختهای بانک مرکزی بابت بدهیهای دستگاههای دولتی به حساب دستگاههای مربوطه » بدهیهای دستگاهها بشرح ماده 6 را در بودجه سنوات اتی کشور منظور نماید.
8 ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است اعتبارات مصوب مربوط به بازپرداخت بدهیهای مورد بحث دستگاهها را پس از تخصیص ، طبق صورتحسابهای ارائه شده توسط بانک مرکزی ایران راسا در وجه بانک مرکزی ایران واریز نماید.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1362/02/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.