×

قانون راجع به تصویب قرارداد مربوط به ایجاد سازمان مشورتی دریانوردی بین دول

قانون راجع به تصویب قرارداد مربوط به ایجاد سازمان مشورتی دریانوردی بین دول

قانون-راجع-به-تصویب-قرارداد-مربوط-به-ایجاد-سازمان-مشورتی-دریانوردی-بین-دول
قانون راجع به تصویب قرارداد مربوط به ایجاد سازمان مشورتی دریانوردی بین دول ماده واحده - قرارداد مربوط به ایجاد یک سازمان مشورتی دریانوردی بین دول مورخ ششم مارس یک هزار و سیصد و چهل و هشت مشتمل بر هفده قسمت و شصت و سه ماده و دو پیوست که در تاریخ بیستم خرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و سه مطابق با دهم ژوئن یک هزار و نهصد و پنجاه و چهار به امضای دولت شاهنشاهی ایران رسیده است تصویب می گردد.
قانون فوق که مشتمل بر یک ماده و متن قرارداد ضمیمه است در جلسه پنجشنبه سی ام خرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و شش به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت

قرارداد مربوط به ایجاد یک سازمان مشورتی دریانوردی بین دول

دول اطراف این قرارداد تصمیم می گیرند یک سازمان مشورتی دریانوردی بین دول ایجاد نمایند که در زیر سازمان نامیده خواهد شد.
قسمت اول - هدفهای سازمان
ماده 1- هدفهای سازمان عبارت است از:
الف - ایجاد یک روش همکاری بین دول در زمینه تنظیم مقررات و طرز عمل دولتها در مورد همه مسائل فنی مربوط به دریانوردی بازرگانی بین المللی و تشویق به آن که قواعد حتی الامکان وسیعی راجع به امنیت دریایی که در پیشرفت کار دریانوردی موثر باشد از طرف عموم پذیرفته گردد.
ب - تشویق به ترک اقدامات تبعیض آمیز و محدودیتهای غیر ضروری از طرف دول در مورد بازرگانی بین المللی تا منابع سرویسهای دریایی بدون هیچگونه تبعیض در اختیار بازرگانی جهانی گذاشته شود. کمک و تشویق که از ناحیه دولتی به منظور توسعه بحریه بازرگانی ملی و امنیت به عمل می آید به خودی خود تبعیض تلقی نمی گردد مشروط بر این که کمک و تشویق مزبور به آزادی کشتیهایی که زیر هر پرچمی در بازرگانی بین المللی شرکت می نمایند لطمه ای وارد نیاورد.
ج - رسیدگی به مسائل مربوط به عملیات تضییق آمیز غیر عادلانه که از طرف موسسات دریانوردی معمول می گردد طبق قسمت دوم این قرارداد.
د - رسیدگی به کلیه مسائل مربوط به دریانوردی که ممکن است از طرف یکی از ارکان یا یکی از سازمانهای تخصصی ملل متحد مورد مراجعه به سازمان قرار گیرد.
ه - تسهیل مبادله اطلاعات بین دولتها راجع به مسائلی که از طرف سازمان مورد مطالعه قرار می گیرد.
قسمت دوم - وظایف
ماده 2- سازمان موظف است مسائلی را که راجع به آنها با آن مشورت می شود رسیدگی و درباره آنها اظهار نظر نماید.
ماده 3- برای نیل به مقاصدی که در قسمت اول ذکر گردیده وظایف زیر به عهده سازمان محول می گردد:
الف - با رعایت مقررات ماده 4 رسیدگی به مسائلی که در بندهای (الف ) و (ب )
و (ج ) ماده یک مذکور گردیده و از طرف هر یک از اعضا و یا هر یک از ارکان یا هر یک از سازمانهای تخصصی ملل متحد یا هر سازمان بین دولتها به آن مراجعه گردد و همچنین بررسی مسائل که طبق بند (د) ماده یک به آن مراجعه می شود و توصیه در باب مسائل مزبور.
ب - تهیه طرح قرارداد و موافقتنامه و سایر اسناد مناسب دیگر و توصیه آنها به دول و سازمانهای بین دولتها و دعوت کنفرانسهایی که لازم تشخیص دهد.
ج - برقراری روش مشورتی بین اعضا و مبادله اطلاعات بین دول .
ماده 4- سازمان رعایت طرق و راه حل اصولی بازرگانی عادی را که درباره حل مسائل مربوط به حمل و نقل دریایی بین المللی ممکن تشخیص می دهد توصیه مینماید. و چنانچه عقیده داشته باشد که حل موضوع مربوط به عملیات ضییق آمیز غیر مشروع موسسات بحرپیمایی از طرق اصول بازرگانی عادی در مورد حمل و نقل دریایی بین المللی ممکن نیست و یا عملا ثابت شود که حل آنها از طرق مزبور میسر نیست مشروط بر این که قبلا موضوع مورد مذاکره مستقیم بین اعضا ذینفع واقع گردیده باشد سازمان طبق تقاضای یکی از آنان موضوع را تحت بررسی قرار خواهد داد.
قسمت سوم - عضویت
ماده 5- تمام دول می توانند با شرایطی که در قسمت سوم پیش بینی شده است عضو سازمان گردند.
ماده 6- اعضا ملل متحد با الحاق به قرارداد طبق مقررات ماده 57 می تواند عضو سازمان گردند.
ماده 7- دول غیر عضو ملل متحد که برای اعزام نماینده به کنفرانس بحری ملل متحد که در تاریخ 19 فوریه 1948 در ژنو تشکیل گردیده دعوت شده بودند می توانند با الحاق به قرارداد طبق مقررات ماده 57 عضو سازمان گردند.
ماده 8- هر دولتی که برای عضویت واجد شرایط مذکوردر مواد 6و7 نیست می تواند به وسیله دبیر کل سازمان تقاضای عضویت نماید وقتی می تواند پذیرفته شود که طبق مقررات ماده 57 به قرارداد ملحق شده باشد مشروط بر این که طبق توصیه شورا تقاضای عضویت آن از طرف دو ثلث اعضا غیر وابسته سازمان پذیرفته شود.
ماده 9- هر سرزمین یا گروه سرزمینهایی که به موجب ماده 58 این قرارداد می تواند به وسیله عضوی که روابط بین المللی آنها را عهده دارد یا به وسیله ملل متحد یا اعلام کتبی عضو مسئول یا ملل متحد به دبیر کل سازمان عضو وابسته گردد.
ماده 10- عضو وابسته دارای حقوق و وظایفی است که قرارداد برای هر یک از اعضا شناخته است ولی نمی تواند در آرا مجمع شرکت نموده یا عضو شورا یا کمیته امنیت دریایی گردد. با در نظر گرفتن این شرایط کلمه عضو در این قرارداد جز در مواردی که در متن خلاف آن قید شده باشد شامل اعضا وابسته نیز می شود.
ماده 11- هیچ دولت یا سرزمینی نمی تواند بر خلاف تصمیم مجمع عمومی ملل متحد عضو سازمان شده یا به عضویت باقی بماند.
قسمت چهارم - ارکان
ماده 12- سازمان شامل یک مجمع و یک شورای و یک کمیته امنیت دریایی و ارکان فرعی دیگری است که در هر موقع خود لازم بداند ایجاد نماید و همچنین یک دبیرخانه خواهد بود.
قسمت پنجم - مجمع
ماده 13- مجمع از کلیه اعضا تشکیل می شود.
ماده 14- جلسه عادی مجمع هر دو سال یک مرتبه تشکیل می گردد. جلسه فوق العاده با تقاضای یک ثلث از اعضا از دبیر کل یا هر موقع دیگری که شورا لازم تشخیص دهد با ابلاغ قبلی شصت روز تشکیل می گردد.
ماده 15- حد نصاب برای تشکیل مجمع اکثریت اعضا به استثنا اعضا وابسته می باشد.
ماده 16- وظایف مجمع عبارت است از:
الف - در هر دوره عادی انتخاب یک رئیس و دو نایب رئیس از بین اعضا غیر وابسته می باشد که تا جلسه بعد به سمت خود باقی خواهند بود.
ب - تدوین نظامنامه داخلی به شرط آن که مقررات مخالف قرارداد نداشته باشد.
ج - ایجاد ارکان فرعی موقت در صورت لزوم و با ارکان دائمی بنا به توصیه شورا.
د - انتخاب اعضایی که باید در شورا شرکت نمایند طبق مقررات ماده 17 و انتخاب اعضا کمیته امنیت دریایی طبق مقررات ماده 28.
ه - دریافت و بررسی گزارشات شورا و اظهار نظر نسبت به مسائلی که به آن ارجاع می شود.
و - تصویب بودجه و تعیین طرز جریان مالی سازمان طبق قسمت نهم .
ز - بررسی مصارف و تصویب حسابهای سازمان .
ح - انجام وظایفی که به عهده سازمان محول است مشروط بر این که مسائل
مذکور در بند الف و ب ماده 3 از طرف مجمع شورا ارسال گردد تا درباره آنها توصیه هایی نموده یا مدارک مناسب پیشنهاد نماید و نیز مشروط بر این که کلیه مدارک با توضیحهایی که از طرف شورا به مجمع تسلیم می گردد و مورد قبول واقع نمی شود مجددا برای بازرسی ثانوی با نظریات احتمالی مجمع شورا ارسال گردد.
ط - توصیه به اعضا درباره قبول مقررات مربوط به امنیت بحری با اصلاح این مقررات هنگامی که کمیته امنیت بحری آنها را به وسیله شورا برای مجمع ارسال دارد.
ی - ارجاع اموری که در صلاحیت سازمان باشد به شوری به منظور بررسی و اخذ تصمیم با توجه به این که وظیفه توصیه که در بند (ط) این ماده قید گردیده قابل واگذاری به غیر نیست .
قسمت ششم - شورا
ماده 17- شورا مرکب از شانزده عضو به ترتیب زیر می باشد:
الف - شش دولت که در برقراری سرویسهای بین المللی دریانوردی بیشتر ذینفع می باشند.
ب - شش دولت که در بازرگانی بین المللی دریایی بیشتر ذینفع می باشند.
ج - دو عضو که از طرف مجمع از بین دولی که در تهیه سرویسهای بین المللی دریایی منافع مهمی دارند انتخاب می شوند.
د - دو عضو از طرف مجمع از بین دولی که در بازرگانی بین المللی دریایی منافع قابل توجه دارند انتخاب می شوند.
به منظور اجرای اصولی که در این ماده ذکر گردیده اولین شورا به نحوی که در پیوست شماره 1 این قرارداد قید گردیده تشکیل خواهد یافت .
ماده 18- جز در مواردی که در پیوست شماره 1 این قرارداد پیش بینی شده است شورا به منظور اجرای مفاد بند (الف ) ماده 17 اعضا را از دولی که در برقراری سرویسهای بین المللی دریانوردی ذینفع تر می باشند تعیین می نماید و همچنین تعیین اعضا از دولی که منافع قابل توجه در تهیه چنین سرویسهایی دارند به منظور اجرای مفاد بند (ج ) با شورا خواهد بود. این انتخابات به اکثریت آرا شورا به عمل می آید. این اکثریت شامل آرا اعضایی است که طبق مفاد بند (الف ) و (ج ) ماده 17 در شورا حضور یافته اند می باشند. سپس شورا به منظور اجرای بند (ب ) ماده 17 اعضا را از دولی که در بازرگانی بین المللی دریایی ذینفع تر می باشند انتخاب خواهد نمود این انتخابات در مدت معقولی قبل از هر جلسه عادی مجمع به عمل خواهد آمد.
ماده 19- اعضایی که در شورا طبق مفاد ماده 17 تعیین می شوند تا خاتمه جلسه عادی مجمع بعد به شغل خود باقی خواهند ماند اعضا مذکور می توانند مجددا انتخاب شوند.
ماده 20- الف - شورا رئیس خود را انتخاب نموده و آیین نامه های طرز کار خود را تا آن جا که مغایر این قرارداد نباشد تدوین خواهد نمود.
ب - حضور دوازده عضو شورا حد نصاب را تشکیل می دهد.
ج - شورا با اخطار قبلی یکماهه بنا بر دعوت رئیس یا طبق تقاضای حداقل چهار عضو هر موقع برای حسن انجام وظایف محوله لازم باشد در هر محلی که صلاح بداند تشکیل می گردد.
ماده 21- در صورتی که شورا موضوعی را بررسی نماید که یکی از اعضا در آن به خصوص ذینفع باشد عضو مزبور را به شرکت در مذاکرات بدون حق رای دعوت خواهد نمود.
ماده 22- الف - شورا توصیه ها و گزارشهای کمیته امنیت بحری را دریافت می دارد و آن را به مجمع تسلیم می نماید و در صورتی که مجمع جلساتی نداشته باشد آن را با نظریات و توصیه های خود جهت اطلاع اعضا ارسال خواهد داشت .
ب - مسائل مربوط به مندرجات ماده 19 فقط پس از مطالعه از طرف کمیته امنیت بحری مورد بررسی شورا واقع خواهد گردید.
ماده 23- شورا با تصویب مجمع دبیر کل را انتخاب و برای استخدام کارمندان مورد احتیاج خود هر تصمیم مفیدی را اتخاذ خواهد نمود. و با حداکثر توجه به شرایط متخذه از طرف سازمان ملل متحد و موسسات اختصاصی آن شرایط خدمت دبیر کل و کارمندان را تعیین خواهد نمود.
ماده 24- در هر جلسه دعاوی شورا گزارشی از عملیات سازمان پس از خاتمه جلسه قبل تسلیم مجمع خواهد نمود.
ماده 25- شورا پیش بینی مصارف و حسابهای سازمان را با نظریات و توصیه های خود به مجمع تسلیم خواهد نمود.
ماده 26- شورا می تواند نسبت به روابط خود با سازمانهای دیگر طبق مقررات قسمت دوازدهم موافقتنامه هایی منعقد داشته یا تدابیری اتخاذ نماید. این موافقتنامه ها و تدابیر به تصویب مجمع خواهد رسید.
ماده 27- بین دوره های اجلاسیه مجمع شورا کلیه وظایف محوله به سازمان را به استثنای توصیه های مذکور در بند (ط) ماده 16 انجام خواهد داد.
قسمت هفتم - کمیته امنیت دریایی
ماده 28- الف - کمیته امنیت دریایی مرکب از چهارده عضو خواهد بود که از طرف مجمع ین اعضا ازدول که منافع مهمی درمسائل امنیت دریایی دارندانتخاب می گردد لااقل هشت نفر از آنها باید از دولتهایی انتخاب شوند که دارای مهمترین بحریه بازرگانی می باشند. در انتخاب سایر اعضا دو نکته باید رعایت شود یکی آن که نمایندگی متناسبی از دولی تامین گردد که منافع مهمی در موضوع امنیت دریایی دارند. از قبیل کشورهایی که یااتباع آنهابه تعداد زیادی جز کارکنان کشتیها می باشند یا در حمل تعداد زیادی مسافر ذینفع هستند. دیگر آن که انتخاب آنها متناسب با مناطق جغرافیایی باشد.
ب - اعضا کمیته امنیت دریایی برای مدت چهار سال انتخاب می شوند و حق تجدید انتخاب دارند.
ماده 29- الف - کمیته امنیت دریایی باید کلیه مسائلی که مربوط به صلاحیت سازمان است مانند کمک به دریانوردی - ساختمان و تجهیز کشتیها - مسائل مربوطه به کارگران کشتی تا حدودی که برای موضوع امنیت نافع باشد بررسی نماید.
همچنین مقررات مربوط به جلوگیری از تصادم کشتیها - نقل و انتقال محمولات خطرناک - نظم و ترتیب امنیت دریایی - اطلاع راجع به آبها - طبع و نشر روزنامه کشتی و اسناد مربوطه به دریانوردی - تحقیقات راجع به تصادفات در دریا - نجات اشخاص و اموال در دریا و همچنین کلیه مسائلی که رابطه مستقیم به امنیت دریایی دارد.
ب - کمیته امنیت دریایی برای حسن انجام ماموریتهایی که قرارداد یا مجمع به آن محول نموده یادرحدودمفاد این ماده از طرف هر مقام بین دول به آن ارجاع می گردد کلیه تدابیر لازمه را اتخاذ خواهد نمود.
ج - با در نظر گرفتن مقررات قسمت دوازدهم کمیته امنیت دریایی باید با سایر مقامات بین دول که به مسائل حمل و نقل و ارتباطات اشتغال دارند و ممکن است بتوانند با توسعه امنیت در دریا و تسهیل تطبیق عملیات در زمینه بحرپیمایی و هوانوردی و مخابرات و هواشناسی از نظر امنیت بحری به سازمان کمک کند روابط نزدیک برقرار سازد.
ماده 30- کمیته امنیت دریایی به وسیله شورا.
الف - هنگام جلسات عادی مجمع پیشنهادات مربوطه به مقررات امنیت و اصلاح مقررات موجوده امنیت را که از طرف اعضا پیشنهاد گردیده همراه با توصیه ها و توضیحات خود به مجمع تسلیم خواهد نمود.
ب - دادن گزارش عملیات خود به مجمع از زمان خاتمه آخرین جلسه عادی مجمع .
ماده 31- کمیته امنیت دریایی سالی یک مرتبه و یا هر موقع در صورت لزوم و چنانچه پنج نفر عضو کمیته تقاضا نماید تشکیل شده دفتر و مقررات خود را برای هر دوره تعیین می نماید. در کمیته اکثریت حد نصاب را تشکیل می دهد.
ماده 32- کمیته امنیت دریایی هنگام بازرسی مسئله ای که یکی از اعضا به خصوص در آن ذینفع باشد عضو مزبور را برای شرکت در مذاکرات بدون حق رای دعوت خواهد نمود.
قسمت هشتم - دبیرخانه
ماده 33- دبیرخانه مرکب از دبیر کل - دبیر کمیته امنیت بحری و کارمندانی که سازمان لازم دارد خواهد بود. دبیر کل عالیمقام ترین کارمند سازمان می باشد که با رعایت مقررات ماده 23 کارمندان مذکور در فوق را تعیین می نماید.
ماده 34- دبیرخانه موظف است کلیه بایگانی لازم برای انجام وظایف سازمان را منظم نموده و نسبت به تهیه و تمرکز و توزیع یادداشتها و اسناد و دستور جلسات و صورتجلسات و اطلاعات مفید به کار مجمع و شورا و کمیته امنیت بحری و ارکان فرعی مربوطه که سازمان ممکن است ایجاد نماید اقدام کند.
ماده 35- دبیر کل محاسبات سالیانه و بودجه دوساله را با تعیین پیش بینیهای جداگانه برای هر سال به شورا تسلیم خواهد نمود.
ماده 36- دبیر کل موظف است اعضا را از جریان عملیات سازمان مطلع سازد. هر یک از اعضا می تواند یک یا چندین نماینده تعیین نماید که با دبیرخانه کل ارتباط داشته باشند.
ماده 37- در انجام وظایف خود دبیر کل و کارمندان از هیچ دولت یا مقامی خارج از سازمان دستور نخواسته و قبول نخواهند نمود. از هر گونه عملی که با وضع کارمندی بین المللی آنها مغایرت داشته باشد احتراز خواهند نمود و فقط در مقابل سازمان مسئول می باشند.
هر یک از اعضا سازمان تعهد می نماید جنبه بین المللی اختصاصی مشاغل دبیر کل و کارمندان را محترم شمرده و در صدد برنیاید در انجام وظایفشان آنان را تحت تاثیر قرار دهد.
ماده 38- دبیر کل کلیه وظایف دیگری را که قرارداد و مجمع و شورا و کمیته امنیت بحری به او محول می دارند انجام خواهد داد.
قسمت نهم - امور مالی
ماده 39- هر یک از اعضا حقوق و مخارج مسافرت و سایر هزینه های هیات نمایندگی خود را در مجمع و نمایندگان خود را در شورا و کمیته امنیت بحری و سایر کمیته ها و ارکان فرعی سازمان به عهده می گیرد.
ماده 40- شورا محاسبات و پیش بینیهای بودجه که از طرف دبیر کل تهیه شده بازرسی نموده و همراه با ملاحظات و توصیه های خود به مجمع تسلیم خواهد
نمود.
ماده 41- الف - در حدود موافقتی که بین سازمان و سازمان ملل متحد برقرار می گردد مجمع پیش بینیهای بودجه را بررسی و تصویب خواهد نمود.
ب - مجمع کلیه مصارف را طبق جدولی که با در نظر گرفتن پیشنهادات شورا تنظیم نموده بین اعضا تقسیم خواهد نمود.
ماده 42- هر عضوی که وظایف مالی خود را نسبت به سازمان در مدت یک سال از
تاریخ انقضای پرداخت انجام ندهد نه در مجمع و نه در شورا و نه در کمیته امنیت بحری حق رای نخواهد داشت . معذلک مجمع می تواند چنانچه مایل باشد از این ترتیب صرفنظر نماید.
قسمت دهم - رای
ماده 43- رای در مجمع و شورا و کمیته امنیت بحری طبق مقررات زیر می باشد:
الف - هر یک از اعضا حق یک رای دارند.
ب - چنانچه قرارداد یا یک موافقتنامه بین المللی که وظایفی به عهده مجمع یا شورا یا کمیته امنیت محول نموده طریق دیگری تعیین نکرده باشد تصمیمات این ارکان به اکثریت اعضا حاضر و دارای حق رای اتخاذ می گردد و هنگامی که اکثریت دو ثلث لازم باشد به اکثریت دو ثلث از اعضا حاضر خواهد بود.
ج - مفهوم این قرارداد در مورد معینی عبارت "اعضا" حاضر و دارای حق رای
اعضای حاضری می باشد که رای مثبت یا منفی می دهند. اعضا ممتنع رای دهنده محسوب نمی شوند.
قسمت یازدهم - مقر سازمان
ماده 44- الف - مقر سازمان در لندن می باشد.
ب - در صورت لزوم مجمع می تواند به اکثریت دو ثلث محل سازمان را در نقطه دیگری تعیین نماید.
ج - چنانچه شورا لازم بداند مجمع می تواند در محل دیگری غیر از مقر سازمان تشکیل گردد.
قسمت دوازدهم - روابط با سازمان ملل متحد و سایر سازمانها
ماده 45- طبق ماده 57 منشور سازمان با سازمان ملل متحد به عنوان سازمان تخصصی در امور بحرپیمایی با سازمان ملل متحد وابستگی خواهد داشت . روابط از طریق موافقتنامه ای که با سازمان ملل متحد به موجب ماده 63 منشور بنا به مقررات ماده 25 قرارداد منعقد خواهد شد برقرار می گردد.
ماده 46- چنانچه موضوعی پیش آید که سازمان و یکی از موسسات ملل متحد مشترکا در آن ذینفع باشند سازمان با موسسه مزبور همکاری خواهد نمود و آن موضوع را مورد مطالعه قرار داده با معیت موسسه مزبور نسبت به آن تدابیر لازم اتخاذ خواهد نمود.
ماده 47- راجع به کلیه مسائلی که در صلاحیت آن باشد سازمان می تواند با سایر سازمانهای بین دول که از موسسات تخصصی ملل متحد نبوده ولی منافع مشابهی در موضوع مورد نظر دارند همکاری کند.
ماده 48- سازمان می تواند با سازمانهای بین دول راجع به مسائلی که در صلاحیت آن باشد همکاری و تبادل نظر نموده در این خصوص ترتیبات مفید را بدهد.
ماده 49- مشروط به تصویب مجمع به اکثریت دو ثلث آرا سازمان مجاز است وظایف و منابع و تعهدات هر موسسه بین المللی را خواه بین دول باشد یا نباشد و طبق قرارداد بین المللی یا توافقهای مرضی الطرفین که بین مقامات صالحه سازمانهای مربوطه منعقد گردد مجددا به عهده بگیرد همچنین سازمان می تواند هر گونه امور اداری را که در صلاحیت آن باشد و به موجب یک سند بین المللی به دولتی تفویض گردیده است انجام دهد.
قسمت سیزدهم - اهلیت قضایی - مزایا و مصونیتها
ماده 50- اهلیت قضایی همچنین مزایا و مصونیتهایی که برای سازمان شناخته می شود و یا به علت ایجاد سازمان به آن داده می شود در قرارداد عمومی مربوط به مزایا و مصونیتهای موسسات تخصصی که از طرف مجمع عمومی ملل متحد در بیست و یکم نوامبر 1947 تصویب گردیده و ناظر بر موضوع می باشد مشخص گردیده است مشروط بر این که تغییراتی که طبق قسمت 36 و 38 قرارداد عمومی مذکور در فوق داده می شود و به موجب متن نهایی (یا تجدید نظر شده ) ضمیمه مصوب از طرف سازمان مشخص می گردد مورد توجه قرار گیرد.
ماده 51- هر یک از اعضا تعهد می نماید مقررات ضمیمه 2 قرارداد حاضر را تا موقعی که به قرارداد عمومی راجع به سازمان ملحق نشده است به موقع اجرا گذارد.
قسمت چهاردهم - اصلاحات
ماده 52- متن طرحهای اصلاحی قرارداد لااقل شش ماه قبل از آن که تحت بررسی مجمع واقع گردد از طرف دبیر کل برای اعضا ارسال می گردد. اصلاحات از طرف مجمع به کثرت دو ثلث آرا تصویب خواهد گردید و اکثریت مزبور بایستی متضمن اکثریت آرا اعضا شورا نیز باشد دوازده ماه پس از تصویب از طرف دو ثلث اعضا سازمان به استثنای اعضا وابسته اصلاحات برای کلیه اعضا قابل اجرا است مگر برای اعضایی که قبل از اجرا به موجب اظهاریه ای اعلام بدارند که اصلاح مزبور را تصویب نخواهند نمود. هنگام قبول اصلاحی مجمع می تواند به اکثریت دو ثلث از اعضا تعیین نماید که اصلاح مزبور نوعی است که اگر عضوی چنین اعلامی را نماید و 12 ماه پس از اعتبار اصلاح آن را نپذیرد در انتهای مهلت مزبور دیگر طرف قرارداد نخواهد بود.
ماده 53- کلیه اصلاحاتی که طبق شرایط مزبور در ماده 52 پذیرفته شود به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم می گردد. دبیر کل نیز فورا متن آن را به کلیه اعضا ابلاغ خواهد نمود.
ماده 54- اظهارنامه ها یا پذیرشهای پیش بینی شده در ماده 52 به دبیر کل کتبا ابلاغ می گردد تا آن را به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم نماید و دبیر کل اعضا را از وصول سند مزبور و تاریخ شروع اعتبار اصلاح مطلع خواهد نمود.
قسمت پانزدهم - تفسیر
ماده 55- کلیه اختلافات یا مسائلی که در نتیجه تفسیر یا اجرای قرارداد بروز نماید برای حل به مجمع تسلیم می گردد. یا از هر طریق دیگر که اطراف اختلاف نسبت به آن توافق نمایند حل خواهد گردید.
هیچیک از مفاد این ماده به حق شورا یا کمیته امنیت بحری برای حل چنین اختلاف یا موضوعی که در دوره تصدی آنها بروز نماید لطمه وارد نمی آورد.
ماده 56- کلیه مسائل حقوقی که به وسائل مذکور در ماده 55 حل نگردد از طرف سازمان طبق ماده 96 منشور ملل متحد به دیوان بین المللی دادگستری برای نظر مشورتی ارجاع می گردد.
قسمت شانزدهم - مقررات مختلفه
ماده 57- امضا و پذیرش این قرارداد با رعایت مقررات قسمت سوم آن برای امضا یا پذیرش باز خواهد بود. و دول می توانند به طریق زیر اطراف آن گردند:
الف - امضا بدون شرط در مورد پذیرش .
ب - امضا مشروط به پذیرش که منتهی گردد به پذیرش یا.
ج - پذیرش .
پذیرش با تسلیم سند به دبیر کل ملل متحد صورت می گیرد.
ماده 58- سرزمینها - الف - اعضا می توانند در هر موقع اعلام نمایند که شرکت آنها در قرارداد شامل مجموع یا گروه یا یک سرزمین که روابط بین المللی آنها را عهده دار می باشند نیز می شود.
ب - این قرارداد شامل سرزمینهایی که اعضا روابط بین المللی آنها را عهده دار هستند نمی شود. مگر این که اعلامیه ای در این موضوع به نام آنها طبق مقررات بند (الف ) این قرارداد صادر گردد.
ج - کلیه اعلامیه هایی که طبق بند (الف ) این قرارداد صادر می گردد به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم می شود که رونوشت آن را برای کلیه دولی که به کنفرانس بحری ملل متحد دعوت شده اند و همچنین هر دولتی که به عضویت در می آیند ارسال خواهد داشت .
د - در صورتی که به موجب یک موافقتنامه قیمومت سازمان ملل متحد مامور اداره سرزمینی باشد سازمان می تواند قرارداد را به نام یک یا چند یا کلیه سرزمینهایی که تحت قیمومت آن است مطابق تشریفات مذکور در ماده 57 بپذیرد.
ماده 59- خروج - الف - اعضا می توانند با ابلاغ کتبی به دبیر کل سازمان ملل متحد از سازمان خارج گردند دبیر کل فورا سایر اعضا و دبیر سازمان را از موضوع مطلع خواهد نمود. اعلام خروج ممکن است در هر موقع پس از خاتمه 12 ماه از تاریخ اعتبار قرارداد به عمل آید. خروج 12 ماه پس از تاریخ رسید اعلام کتبی به دبیر کل سازمان ملل متحد عملی خواهد شد.
ب - اجرای قرارداد درباره سرزمین یا گروهی از سرزمینها که در ماده 58 ذکر گردیده در هر موقع با اعلام کتبی به دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف عضوی که روابط بین المللی آنها را عهده دارد یا از طرف ملل متحد چنانچه سمت قیم را داشته باشد ممکن است به عمل آید.
دبیر کل ملل متحد فورا کلیه اعضا و دبیر کل سازمان را از موضوع مستحضر خواهد داشت . اعلام مزبور پس از 12 ماه از تاریخ وصول آن به دبیر کل سازمان ملل متحد عملی خواهد بود.
قسمت هفدهم - اعتبار اجرایی
ماده 60- این قرارداد هنگامی که 21 کشور که هفت کشور آن باید لااقل هر یک دارای یک میلیون تن خالص بحریه باشند و طبق ماده 57 به آن الحاق گردند اجرا خواهد شد.
ماده 61- کلیه دولی که به کنفرانس بحری ملل متحد دعوت شده اند و کلیه دولی که عضو گردند به وسیله دبیر کل ملل متحد از تاریخی که هر دولتی طرف قرارداد می شود همچنین از تاریخ اجرای قرارداد اطلاع حاصل خواهند نمود.
ماده 62- این قرارداد که متنهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی آن متساوی یا معتبر می باشد به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم خواهد گردید و دبیر کل رونوشت مصدق آن را برای هر یک از دولی که به کنفرانس بحری ملل متحد دعوت گردیده اند و همچنین کلیه دولی که عضو گردند ارسال خواهد داشت .
ماده 63- سازمان ملل متحد مجاز است قرارداد را به محض اعتبار آن به ثبت برساند بنا" علیهذا امضاکنندگان زیر که هر یک از طرف دولت خود اختیار لازم را داشته اند قرارداد را امضا نموده اند.
ژنو به تاریخ ششم مارس 1947
پیوست شماره 1
تشکیل اولین شورا
به منظور اجرای اصول مذکور در ماده 17 اولین شورا به طریق زیر تشکیل
خواهد یافت :
الف - شش عضو مذکور در بند (الف ) ماده 17 عبارتند از:
ممالک متحده آمریکا - یونان - نروژ - هلند - انگلستان - سوئد.
ب - شش عضو مذکور در بند (ب ) ماده 17 عبارتند از:
آرژانتین - استرالیا - بلژیک - کانادا - فرانسه - هند.
ج - دو عضو منتخب از طرف مجمع طبق بند (ج ) ماده 17 از روی صورت پیشنهادی از طرف شش عضو مذکور در بند الف این پیوست .
د - دو عضو از طرف مجمع طبق بند (د) ماده 17 بین اعضایی که منافع مهمی در بازرگانی بین المللی دارند.
پیوست شماره 2 (که در ماده 51 ذکر گردیده است )
حقوق قضایی - مزایا - مصونیتها
تا زمانی که اعضا به قرارداد عمومی مربوط به مزایا و مصونیتهای موسسات تخصصی ملحق نگردیده اند درباره سازمان و نسبت به آن مقررات زیر را راجع به حقوق قضایی و مزایا و مصونیتها به مورد اجرا خواهد گذارد:
قسمت 1- سازمان در سرزمین هر یک از دول از حقوق قضایی لازم برای عملی نمودن مقاصد و انجام وظیفه بهره مند خواهند گردید.
قسمت 2- الف - سازمان در سرزمین هر یک از دول از اعضا از مزایا و مصونیتهای لازم برای عملی نمودن مقاصد و انجام وظیفه بهره مند خواهند بود.
ب - نمایندگان اعضا و همچنین اعضا علی البدل و مشاورین و کارمند و کارکنان سازمان از مزایا و مصونیتهای لازم در انجام کامل وظایفی که در سازمان به عهده دارند بهره مند خواهند بود.
قسمت 3- به منظور اجرای مقررات قسمتهای 1 و 2 این پیوست اعضا در حدود ممکنه مقررات اصلی قرارداد عمومی مربوط به مزایا و مصونیتهای موسسات تخصصی را مراعات خواهند نمود.
قرارداد فوق که مشتمل بر هفده قسمت و شصت و سه ماده و دو پیوست است ضمیمه قانون راجع به قرارداد مربوط به ایجاد سازمان مشورتی دریانوردی بین دول بوده و صحیح است .
رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1336/03/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.