×

جنون به هر درجه که باشد موجب حجر است

جنون به هر درجه که باشد موجب حجر است

جنون-به-هر-درجه-که-باشد-موجب-حجر-است

وکیل


شماره دادنامه : 452/20 – تاریخ رسیدگی : 27/5/70 – مرجع رسیدگی شعبه 30 دیوان عالی کشور
خلاصه جریان پرونده
در 1/9/68 بانو «الف» از همسرش «ب» شکایت به ایراد ضرب نموده است و شکواییه خود را به دادگاه حقوقی 2 مستقل میبد اعلام داشته که برای تحقیقات شهربانی ارسال شده در 10/9/68 پزشک اعلام نموده که آقای «ب» جنون ادواری دارد . تحقیقاتی هم معمول شده و مراتب گزارش شده در 3/11/68 دادگاه حقوقی دو مستقل میبد با همچنین عنوان به استناد ماده 1211 قانون مدنی حکم حجر نامبرده را صادر نموده و دستور ابلاغ رأی به محجور صادر شده در 29/11/68 رأی به بانو «الف» همسر «ب» ابلاغ شده . در 6/1/69 دادگاه فوق با همین عنوان به نصب قیم برای صغار محجور اقدام نموده . در 26/1/69 آقای «ب» ماحصل به صدور رأی حجر اعتراض نموده . در 3/2/69 گواهی پزشکی مجدد صدور یافته . در 10/2/69 «ب» اعلام داشته اینجانب با بهبودی کامل قادر به اداره و حفظ اموال و سرپرستی خانواده‌ام می‌باشم خواهشمند است نسبت به رفع قیمومت و عزل قیم اقدامات قانونی به عمل آید . در تاریخ 18/2/69 آقای قاضی صادرکننده رأی اعتراض را غیر وارد تشخیص و جهت رسیدگی به تجدید نظر به دادگاه حقوقی یک اردکان ارسال داشته . در 24/2/69 ریاست دادگاه حقوقی یک اردکان مرقوم داشته با التفات به اینکه محکمه حقوقی 2 مستقل میبد به قائم مقام محکمه مدنی خاص به موضوع رسیدگی و اصدار حکم نموده است و تجدیدنظر از احکام مدنی خاص در صلاحیت دیوان عالی کشور است فلذا پرونده به این مرجع تقدیم شود .
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید . پس از قرائت گزارش آقای … عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای … دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته مشاوره نموده چنین رأی می‌دهند :
بسمه‌تعالی : حکم حجر را بالاخره دادگاه حقوقی 2 مستقل میبد صادر نموده و در مقام اصدار رأی عنوان دیگری را برای دادگاه اعلام نداشته . رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از حکم فوق با دادگاه حقوقی یک است و تفرش دادگاه حقوقی یک به اینکه دادگاه میبد به قائم مقامی دادگاه مدنی خاص رسیدگی نموده خلاف محتویات پرونده است . لذا چون با این مراتب تکلیفی متوجه دیوان عالی کشور نیست مقرر است دفتر با کسر از آمار و موجودی پرونده را به دادگاه حقوقی یک اردکان ارسال دارم.
مرجع:
کتاب موازین حقوقی در امور حسبی (1) ، به اهتمام یدالله بازگیر ، چاپ اول 1380 ، ناشر دانش نگار

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 452

تاریخ تصویب : 1370/05/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.