×

حجر در صورتی محقق است که جنون و لو ادواراً قابل کنترل نباشد

حجر در صورتی محقق است که جنون و لو ادواراً قابل کنترل نباشد

حجر-در-صورتی-محقق-است-که-جنون-و-لو-ادواراً-قابل-کنترل-نباشد

وکیل


تاریخ رسیدگی : 3/3/74 – کلاسه 17/1171/33 – دادنامه :‌5599 – فرجامخواسته دادنامه شماره 302- 5/6/73 صادره از شعبه 5 دادگاه مدنی خاص یزد – مرجع رسیدگی شعبه 33 دیوان عالی کشور
خلاصه جریان پونده :‌
کلاسه 152-73 اینکه دادسرای عمومی یزد در ضمن لایحه استناداً به نظریه روان‌پزشکی از دادگاه مدنی خاص یزد تقاضای صدور حکم حجر بانو «الف» نموده . دادگاه پس از بررسی‌های لازم و استعلام نظریه‌های پزشکان روان‌شناسی مبنی بر جنون ادواری خوانده فوق که با درمان قابل کنترل می‌باشد و بدون استعمال دارو 80% احتمال عود دارد و بدون استعمال دارو چنین شخصی نمی‌تواند سالم باشد در نهایت دادگاه به استناد نظرات متعدد اطباء و ماده 1210 قانون مدنی حکم حجر بانو «الف» را صادر و به عنوان جنون ادواری اعلام نموده که مورد اعتراض خوانده واقع و اظهار داشته من به جنون اطباقی و نه جنون ادواری ندارم فقط اعصابم ضعیف است دارو مصرف می‌کنم مانند نیلیون‌ها انسان دیگر ، لذا تقاضای تجدید‌نظر نموده . دادگاه پرونده را به دیوان‌عالی کشور ارسال و در شعبه 33 مطرح نتیجه آن اعلام می‌گردد :
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید . پس از قرائت گزارش آقای… عضم ممیز و اوراق پرونده مشاوره چنبن رای می‌دهند :‌
بسمه‌تعالی : با توجه به محتویات پرونده و نظر به اظهارات آقایان اطباء در جلسه دادگاه که تجدید‌نظر خواه با درمان می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و بدون درمان خطر عود 80% دارد و گواهی‌های ضمیمه شده هم تصریح شده که با دارو علائم بیماری قابل کنترل است . ماده مورد استناد دادگاه در صورتی محقق است جنون ولو ادواراً قابل کنترل نباشد کسی که با مصرف دارو از عقل سالم برخوردار است و مسئول اعمال و رفتار خود می‌باشد ، نمی‌شود به او گفت که شما دارو مصرف نکنید تا جنون ادواری به شما عارض شود تا حکم حجر شما را صادر کنیم . بنا به مراتب اعتراض وارد است . پرونده با نقض دادنامه شماره فوق به دادگاه هم عرض ارجاع می‌شود که حکم مقتضی را صادر نماید.
مرجع:
کتاب موازین حقوقی در امور حسبی (1) ، به اهتمام یدالله بازگیر ، چاپ اول 1380 ، ناشر دانش نگار

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 5599

تاریخ تصویب : 1374/03/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.