×

آئین نامه اجرائی ماده (153) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ماده (153) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(153)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 59565/ت 23451ه 27/12/1380
هیات مدیران در جلسه مورخ 26/12/1380 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان وآموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، موضوع نامه شماره چ 1519/319/5662/105 مورخ 14/9/1379 و به استناد ماده (153) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - آئین نامه اجرائی ماده یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- به منظورتقویت صندوقهای رفاه دانشجویان وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و علوم ، تحقیقات و فناوری ، اقدامات زیر انجام خواهد گرفت :
الف - اعطای کمکهای دولت به صندوقهای رفاه دانشجویان بابت پرداخت وامهای دانشجویی تداوم یافته و علاوه بر استفاده از تسهیلات نظام بانکی و اعتبارات مورد نیاز صندوقها، بااستفاده از اعتبارات عمومی و در قالب افزایش سرمایه صندوق هر ساله در قانون بودجه کل کشور پیش بینی و اختصاص خواهد یافت.
ب - اعطای کمکهای دولت و یارانه های رفاهی دانشجویان وتوزیع آن بین دانشگاهها از طریق اعتباراتی که به همین منظور هرساله در قانون بودجه کل کشور تامین و در اختیار صندوقهای رفاه قرار می گیرد، انجام خواهد شد.
ج - هزینه های عملیات جاری صندوق را دولت تقبل و هرساله در لایحه بودجه پیش بینی خواهد نمود.
اعتبارات فوق حسب مورد به پیشنهاد وزارتخانه های یاد شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین و تخصیص خواهد یافت.
ماده 2- تسهیلات رفاهی موضوع این آئین نامه عبارتنداز:
وامهای اعطایی به دانشجویان ، استفاده از خوابگاه یا کمک هزینه مسکن ، تعذیه ، کمک هزینه تحصیلی ، ایاب و ذهاب ، هزینه های درمانی ، بیمه دانشجویان و موارد دیگر که مطابق اساسنامه صندوقهابه دانشجویان اعطاء می شود.
ماده 3- هیاتهای امنای صندوق در تصویب آئین نامه ها و دستور العملهای صندوق ترتیبی اتخاذ نمایند که کمکهای دولت ، یارانه ها و اعطای وام به سمت دانشجویان کم درآمد هدایت گردد.
ماده 4- برآورد میزان ریالی هزینه تسهیلات رفاهی که سالانه در اختیار دانشجو قرار می گیرد و تعیین بخشی از آن بعنوان بدهی دانشجو همچنین نحوه بازپرداخت آن براساس بند(د) ماده (3) اساسنامه صندوق رفاه دانشجویان و به موجب دستورالعملی که هر ساله براساس شاخص قیمتها به تصویب هیات امنای صندوقهامی رسد، تعیین خواهد شد. هیاتهای امنای صندوق موظفند، ترتیبی اتخاذ نمایندبا اهداف ماده (153) قانون برنامه سوم توسعه در طی برنامه همراه با زمینه سازیهای فرهنگی واجرائی وجلب مشارکت دانجشویان کم درآمد هدایت گردد.
ماده 4- برآورد میزان ریالی هزینه تسهیلات رفاهی که سالانه در اختیار دانشجو قرار می گیرد و تعیین بخشی از آن به عنوان بدهی دانشجو و همچنین نحوه بازپرداخت آن براساس بند(د) ماده (3) اساسنامه صندوق رفاه دانشجویان و به موجب دستورالعملی که هر ساله براساس شاخص قیمتها به تصویب هیات امنای صندوقها می رسد، تعیین خواهد شد. هیاتهای امنای صندوق موظفند، ترتیبی اتخاذ نمایند با اهداف ماده (153) قانون برنامه سوم توسعه در طی برنامه همراه با زمینه سازیهای فرهنگی و اجرائی و جلب مشارکت دانشجویان عملی گردد.
ماده 5- وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظفند قبل از برگزاری آزمونهای ورودی دانشگاهها اطالعات لازم در خصوص استفاده از تسهیلات رفاهی دانشگاها واخذ تعهدات مربوط را از طرق مقتضی از جمله درج در دفترچه های راهمای آزمونها در اختیار داوطلبان قرار دهند.
ماده 6- دانشجویانی که از تسهیلات رفاهی فوق الذکر بهره مند می گردند، موظف به سپردن تعهد به صندوقهای رفاه دانشجویان برای تبضمین بازپرداخت بدهیهای تعیین شده پس از پایان تحصیلات به صورت اقساط بلند مدت و به نحوی که صندوقهای رفاه افتتاح می شود، واریز می گردد. صدردصد(100%) وجوه واریز شده در اختیارصندوقهای رفاه دانشجویان قرار می گیرد تا براساس ضوابطی که به تصویب هیات امنای صندوقها می رسد، بین دانشجویان دانشگاهها وموسسات آموزش عالی توزیع تا صرف اعطای وام ، تعمیرونگهداری خوابگاههای دانشجویی ، رستورانها و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی به دانشجویان در دانشگاهها گردد.
ماده 8- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانکهای عامل اقدامات لازم به منظور تسهیل در امر پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی و تسهیلات رفاهی را بعمل خواهد آورد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16628

تاریخ تصویب : 1380/12/26

تاریخ ابلاغ : 1381/01/14

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.