×

ترکه متوفای بلاوارث - تاریخ قطعیت تعلق مال بدولت

ترکه متوفای بلاوارث - تاریخ قطعیت تعلق مال بدولت

ترکه-متوفای-بلاوارث---تاریخ-قطعیت-تعلق-مال-بدولت-
نظریه مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری

68 شماره 17هفته دادگستری صفحه 255

ماده 334 مدیر ترکه پس از تحریر ترکه دیون و واجبات مالی متوفی را اداء کرده مورد وصیت را در صورتیکه وصیت شده باشد خارج و باقیمانده ترکه را از اموال منقول و غیرمنقول و وجه نقد که در تصرف دولت با بنگاههای بازرگانی و صرافی و غیره یا اشخاص است بدادستان تسلیم می کند که بترتیب مقرردرآئین نامه وزارت دادگستری نگاهداری نماید.
ماده 335 اگر از تاریخ تحریر ترکه تا دهسال وارث متوفی معلوم شود ترکه به او داده میشود و پس از گذشتن مدت نامبرده باقیمانده ترکه بخزانه دولت تسلیم میوشد و ادعاءحقی نسبت بترکه از کسی بهر عنوان که باشد پذیرفته نیست .
ماده 6 اگر اموال منقول و غیرمنقول و وجه نقد متعلق به اشخاص مجهول الوارث که در تصرف دولت و یا موسسات تجارتی و یا صرافی و غیره و یا اشخاص است در ظرف دهسال بمال منقول ووجه نقد و بیست سال نسبت بمال غیر منقول از تاریخ فوت مالک کسی بعنوان وراثت ادعا ننماید دیگر ادعائی پذیرفته نخواهد شد واموال مزبور متعلق بدولت است که بمصرف موسسات خیریه برساند.
در مورد سئوال فوق : کمیسیون مشورتی حقوق مدنی اداره حقوقی به شرح زیر اظهارنظر نموده : (نظر کمیسیون مذکور در جلسه مشترک کمیسیونهای خقوق مدنی و آئین دادرسی مدنی مورد تایید کمیسیون آئین دادرسی مدنی نیز قرار گرفته است ).
چون طبق مواد334و335 قانون امورحسبی باقیمانده ترکه متوفی ازمنقول وغیر منقول در صورتکیه از تاریخ تحریر ترکه ظرف ده سال وراثی پیدا نشود بدولت تعلق خواهد گرفت بنابراین ماده 6 قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب 1309 با مواد مزبوره ازقانون امور حسبی غیرقابل جمع است و با توجه باینکه موضوع ماده 6 قانون مذکور با مواد مزبور در قانون امور حسبی یکی است ماده 6قانون تصدیق انحصار وراثت ضمنا" نسخ شده محسوب میشود.

مرجع :مجموعه نظرهای مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری درزمینه
مسائل مدنی ضمیمه مجله حقوقی وزارت دادگستری
ازانتشارات دفترتحقیقات ومطالعات وزارت دادگستری
باهمکاری آقایان محمودسلجوقی یداله امینی

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 68

تاریخ تصویب : 1354/12/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.