×

دعوی تصرف عدوانی مخالف سند مالکیت در دادسرا - طرز رفع مزاحمتی که بصورت احداث دیوار است - ایجاد مانع دید در مقابل روشنایی خانه همسایه - تمبر شکوائیه تصرف عدوانی و رفع مزاحمت - تمبر مالیاتی وکیل در دعوی تصرف عدوانی ورفع مزاحمت

دعوی تصرف عدوانی مخالف سند مالکیت در دادسرا - طرز رفع مزاحمتی که بصورت احداث دیوار است - ایجاد مانع دید در مقابل روشنایی خانه همسایه - تمبر شکوائیه تصرف عدوانی و رفع مزاحمت - تمبر مالیاتی وکیل در دعوی تصرف عدوانی ورفع مزاحمت

دعوی-تصرف-عدوانی-مخالف-سند-مالکیت-در-دادسرا---طرز-رفع-مزاحمتی-که-بصورت-احداث-دیوار-است---ایجاد-مانع-دید-در-مقابل-روشنایی-خانه-همسایه---تمبر-شکوائیه-تصرف-عدوانی-و-رفع-مزاحمت---تمبر-مالیاتی-وکیل-در-دعوی-تصرف-عدوانی-ورفع-مزاحمت

وکیل


نظریه مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری

284 شماره 20هفته دادگستری صفحه 307306

1 با توجه بماده 331 قانون آئین دادرسی مدنی و ماده 73 قانون ثبت چنانچه مدعی علیه دعوی تصرف عدوانی دفاع نماید که باستناد سند مالکیت ملک موضوع دعوی را تصرف کرده است و بنظر دادسرا هم سبق تصرف شاکی و لحوق تصرف مدعی علیه در مهلت مقرر قانونی محرز گردد آیا دادسرا نیز مانند دادگاه بخش باید بسند مالیکت متصرف عدوان ترتیب اثر دهد و دعوی تصرف عدوانی را که مخالف سند مالکیت است رد نماید یا خیر؟
2 شخصی با احداث تیغه در جلو در ورودی حیاط دیگری مانع عبور و مرور مالک و ساکنین حیاط مذکور گردیده و دادسرا پس از شکایت شاکی و رسیدگی و احراز مزاحمت مشتکی عنه ، حکم رفع مزاحمت صادر کرده است چون برای امکان اجرای حکم باید تیغه احداثی برداشته شود آیا دادسرا میتواند دستور خراب کردن تیغه و رفع آنرا بدهد یا خیر؟ و اصولا" نحوه اجرای حکم در اینمورد چگونه خواهد بود؟ 3 مالک و متصرف ملکی شکایت مینماید که پنجره خانه اش راکه بملک همسایه باز میشده و مدتها از آن استفاده میکرده است ، همسایه مجاور مسدود نموده با محروم نمودن او از حق روشنائی موجبات مزاحمت او را فراهم ساخته است آیا چنین شکایتی عنوان رفع مزاحمت دارد یا ممانعت از حق آیا دادسرا صالح به رسیدگی میباشدیاخیر؟ 4 آیا بشکوائیه های تصرف عدوانی و رفع مزاحمت بایدمعادل شکایات کیفری تمبر الصاق و ابطال شود و چنانچه دراین قبیل شکایات وکیل دادگستری دخالت نماید آیا باید بوکالت نامه خود تمبرمالیاتی الصاق کند؟
کمیسیون مشورتی آئین دادرسی مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخه 29/6/1343 چنین اظهارنظرکرده است :
1 منظور از تصویب قانون جلوگیری از تصرف عدوانی وصلاحیت دادسراها در رسیدگی باین نوع دعاوی حفظ انتظامات عمومی بوده است و با رعایت این موضع دادسراها در دعاوی رفع تصرف عدوانی صرفا" به سبق و لحوق تصرف رسیدگی مینمایند و ماده 331 قانون آئین دادرسی مدنی در این نوع موارد قابل اعمال نیست .
2 در مورد رفع مزاحمت که بموجب جزء دوم ماده یک قانون اصلاحی جولگیری از تصرف عدوانی بر طبق نظریه دادستان اقدام میشود نظریه دادستان حکم بمعنی و مفهوم ماده 2 قانون مزبور محسوب نیست ولی چون در این مودر مامورین حفظ انتظامات عمومی بر طبق نظریه دادستان باید اقدام نمایند لذااگرموضوع مزاحمت احداث تیغه در جلوی در ورودی منزل خوانده باشد که مانع عبور ومرور ساکنین خانه مذکور شود رفع مزاحمت و برداشتن تیغه بر طبق نظر دادستان اشکالی ندارد.
3 در موردیکه مالک و متصرف در ملک خود دیوار گذارده هر چند که مانع استفاه روشنائی همسایه هم باشد دعوی همسایه به برداشتن دیوار با مادتین 1و2 قانون جلوگیری از تصرف عدوانی منطبق نیست که رسیدگی آن در صلاحیت دادسرا باشد.
4 در قانون آئین دادرسی مدنی و قانون اصلاح هزینه های دادگستری وصول هزینه تمبر از دعوی رفع تصرف عدوانی دادسرا پیش بینی نشده و این نوع دعاوی هم عنوان کیفری نداردتاوصول هزنیه مجوزی داشته باشد.
5 قانون مالیات بر درآمد سال 35 و قانون اصلاحی سال 37ناظر به وصول تمبر مالیاتی از وکلای دادگستری در دعاوی رفع تصرف عدوانی دادسرا نمیباشد بنابراین دخالت وکلا دراین قبیل دعاوی بدون الصاق تمبر مالیاتی به وکالت نامه بی اشکال است .

مرجع :مجموعه نظرهای مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری درزمینه
مسائل مدنی ضمیمه مجله حقوقی وزارت دادگستری
ازانتشارات دفترتحقیقات ومطالعات وزارت دادگستری
باهمکاری آقایان محمودسلجوقی یداله امینی

113

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 284

تاریخ تصویب : 1343/06/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.