×

توقیف حقوق وظیفه ورثه در قبال دین یا محکومیت مورث

توقیف حقوق وظیفه ورثه در قبال دین یا محکومیت مورث

توقیف-حقوق-وظیفه-ورثه-در-قبال-دین-یا-محکومیت-مورث

وکیل


نظریه مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری

326 شماره 59 هفته دادگستری صفحه 12و13

آیا حقوق وظیفه ورثه را میتوان درقبال دین یامحکومیت مدنی مورث توقیف کرد؟
با توجه بماده 235 قانون امورحسبی ومواد96و79و80قانون استخدام کشوری که در ذیل درج میگردد:
ماده 235 بستانکار از متوفی نیز در صورتکیه ترکه بمقدارکافی برای اداء دین در ید ورثه نباشد میتواند بر کسیکه او را مدیون متوفی میداند یا مدعی است که مالی از ترکه متوفی در ید اوست اقامه دعوی کند.
ماده 96 توقیف حقوق بازنشستگی یا وظیفه درقبال مطالبات دولت با محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه جایزاست .
ماده 79 هرگاه مستخدم رسمی علیل یا بعلت حادثه ای ناقص شود بنحوی که از کارکردن باز بماند حقوق وظیفه ای برابر با یک سی ام متوسط حقوق ضرب در سنوات خدمت دریافت خواهد کرد مشروط براینکه از متوسط حقوق او تجاوز نکند.
تبصره 1 در صورتیکه سنوات خدمت مستخدم موضوع این ماده از پانزده سال کمتر باشد مدت خدمت او پانزده اسل منظورخواهدگردید. تبصره 2 در صورتکیه مستخدم مذکور در این ماده فوت شود نصف حقوق وظیفه او با رعایت شرایط قانونی به وراث وی تعلق میگیرد.
ماده 80 هرگاه مستخدم رسمی بعلت حادثه ناشی از کار یابه سبب انجام وظیفه علیل یا ناقص شود بنحوی که از کارکردن باز بماند تمام متوسط حقوق او بعنوان حقوق وظیفه در موردوی برقرارمیگردد.
تبصره در صورتکیه مستخدم موضوع این ماده فوت شود نصف حقوق وظیفه او با رعایت شرایط مقرر به وراث قانونی وی تعلق میگیرد ولی اگر فوت او در اثر همان حادثه باشد مقررات ماده 83این قانون درباره وراث قانونی اجراخواهد شد.
در مورد سئوال فوق کمیسیون مشورتی اموراداری ومالی واقتصادی اداره حقوقی در تاریخ 19/7/1348 چنین اظهارنظرکرده است :
طبق ماده 235 قانون امور حسبی دیون و حقوقیکه بعهده متوفی است باید از ترکه داده شود و حقوق وظیفه ای که مطابق قوانین و مقررات استخدامی بورثه تعلق میگیرد ترکه میت محسوب نمیشود بدین جهت بهمه وراث مذکور در قانون مدنی تعلق نمیگیردبلکه بوراثی تعلق میگیرد که حائز شرایط مقرر در قانون استخدام باشند و برخلاف مقررات قانون مدنی در باب ارث بطور تساوی بین وراث تقسیم میشود و بعد از برقراری آن هریک از وراث که فاقد شرایط مذکور در قانون استخدام شوند حقوق وظیفه آنها قطع میگردد مثلا" در صورتکیه عیال متوفی شوهر اختیار کند و یا فرزندان و نوادگان بسن معین قانونی بریسند حقوق وظیفه آنها قطع خواهد شد علیهذا توقیف حقوق وظیفه وراث درقبال مطالبات یا محکومیت حقوقی متوفی مجوز قانونی ندارد ومستفادازماده 96 قانون استخدام کشوری که مقرر داشته : ( توقیف حقوق بازنشستگی و وظیفه در قبال مطالبات دولت یا محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه جائز است این است که یک چهارم حقوق بازنشستگی کارمند بازنشسته و یا کارمندی که بموجب مواد79و80 قانون استخدام کشوری موظف شده یا وراث موظف که شخصا" مدیون دولت هستندویا محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر از این قبیل پیدا کرده اند توقیف میشود نه آنکه حقوق وظیفه وراث که جزء ترکه محسوب نمیشود در مقابل دین یا محکومیتی که متوفی داشته باشدتوقیف گردد.

مرجع :مجموعه نظرهای مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری درزمینه
مسائل مدنی ضمیمه مجله حقوقی وزارت دادگستری
ازانتشارات دفترتحقیقات ومطالعات وزارت دادگستری
باهمکاری آقایان محمودسلجوقی یداله امینی

113

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 326

تاریخ تصویب : 1348/07/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.