×

وکیل در توکیل - درخواست تجدیدجلسه از طرف وکیلی که اختیار توکیل دارد

وکیل در توکیل - درخواست تجدیدجلسه از طرف وکیلی که اختیار توکیل دارد

وکیل-در-توکیل---درخواست-تجدیدجلسه-از-طرف-وکیلی-که-اختیار-توکیل-دارد
نظریه مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری

366 شماره 7 هفته دادگستری صفحه 102

1 آیا عبارت در مواردی که دادگاه بعلت عذر وکیل تجدیدجلسه میکند وقت جلسه را نیز باید بموکل اطلاع دهد و دیگر جلسه بعلت عدم حضور وکیل تجدیدنخواهد شد مندرج در ماده 69مکررقانون آئین دادرسی مدنی تنها ناظر به تجدیدجلسات دادرسی بلحاظ معاذیری از قبیل فوت یکی از اقربا یا ابتلاء به مرض یا وقوع حوادث قهری تصریح شده در آن ماده است یا به تجدید جلسه به لحاظ احضار وکیل بدادگاههای دیگر مندرج در ماده 28 قانون وکالت نیز تسری دارد؟
2 آیا عبارت از وکلایی که حق وکالت در توکیل دارند هیچ .عذری برای عدم حضور در جلسه مقرر پذیرفته نمیشود مندرج در ماده 29 قانون وکالت تنها ناظر به معاذیر اشاره شده در ماده 28آن قانون است یا معاذیر مندرج در ماده 69 مکرر قانون آئین دادرسی مدنی را نیز در بر می گیرد؟
با توجه بمواد28و29 قانون وکالت و ماده 69 مکرر آئین دادرسی مدنی که در ذیل درج میگردد:
ماده 28 در صورتکیه وکیل در دو یا چند محکمه احضار شده و جمع بین اوقات ممکن نباشد باید حضور در دیوان جزا و دیوان جنائی را مقدم بدارد ودر سایر محاکم در محکمه ای که وقت آن زودتر ابلاغ شده حاضر شود.
در اینصورت وکیل مکلف است نسخه ثانی اخطار اول یا تصدیق دفتر رابلایحه ای که برای اعتذار بمحکمه بعدی میفرستد ضمیمه نماید والا غائب محسوب خواهد شد.
ماده 29 از وکلائی که حق وکالت در توکیل دارند هیچ عذری برای عدم حضور در جلسه مقرر پذیرفته نمیشود و هرگاه وکیل در یکساعت در دو محکمه دعوت شده باشد باید بیکی از دو محکه ای که نسبت به دعوی مطروح در آنجا وکالت در توکیل دراد وکیل بفرستد ودر دیگری خود حاضر شود.
ماده 69مکرر وکلا مکلفند در موقع محاکمه حاضر شوند و چنانچه عذر موجهی از قبیل فوت یکی از اقرباء نسبی یا سببی تا درجه اول از طبق دوم و یا ابتلاء بمرضی که مانع از حرکت و یا این که حرکت جهت او مضر تشخیص شودو همچنین در مواقعی که حوادث قهری از قبیل سیل و زلزیه و غیره مانع از حرکت آنها باشد داشته باشند عذر خود را کتبا" با دلائل آن بدادگاه برای جلسه محاکمه بفرستند و دادگاه در صورتی باطلاع وکیل ترتیب اثر میدهد که عذر او را محرز بداند والا جریان محاکمه را ادامه داده و مراتب را بمراجع صلاحیت داربرای تعقیب انتظامی وکیل اطلاع خواهد داد.
در مواردی که دادگاه بعلت عذر وکیل تجدید جلسه میکند وقت جلسه را نیز باید بموکل اطلاع دهد و دیگر جلسه عدم حضور وکیل تجدیدنخواهد شد000.
در مودر سئوال های فوق کمیسیون مشورتی آئین دادرسی مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخ 24/12/1342 چنین اظهارنظر کرده است :
1 حکم ماده 69 مکرر قانون آئین دادرسی مدنی در موارد مصروحه در خود ان ماده قابل اعمال است آنهم فقط برای یکدفعه و اشمل مورد مذکور در ماده 28 قانون وکالت نخواهد بود و در مودر ماده 69مکرر پس از تجدیدجلسه وقت جدید بموکل نیز ابلاغ میشود و حال آنکه در ماده 28 مذکور بدفعات ممکن است به ترتیب مذکوره آن ماده وقت تجدید گردد بدون آنکه احتیاج به ابلاغ وقت بموکل باشد.
2 ماده 29 قانون وکالت دائر باینکه ازوکلائی که حق وکالت در توکیل دارند هیچگونه عذری برای عدم حضور در جلسه پذیرفته نمیشود ناظر بمورد مذکور در ماده 28 است و شامل حکم کلی ماده 69 مکرر قانون آئین دادرسی مدنی نیست و در موارد مذکور در ماده 69 مکرر ولو آنکه وکیل حق توکیل هم داشته باشد درخواست تجدیدجلسه برای یکدفعه بترتیب مقرر در ماده مزبور قابل پذیرش میباشد.

مرجع :مجموعه نظرهای مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری درزمینه
مسائل مدنی ضمیمه مجله حقوقی وزارت دادگستری
ازانتشارات دفترتحقیقات ومطالعات وزارت دادگستری
باهمکاری آقایان محمودسلجوقی یداله امینی

114

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 366

تاریخ تصویب : 1342/12/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.