×

تکلیف وکیل به رعایت مصلحت موکل و دادن حساب زمان وکالت به موکل

تکلیف وکیل به رعایت مصلحت موکل و دادن حساب زمان وکالت به موکل

تکلیف-وکیل-به-رعایت-مصلحت-موکل-و-دادن-حساب-زمان-وکالت-به-موکل
تاریخ رسیدگی : 28/4/69
شماره رای : 349/21
مرجع رسیدگی : شعبه 21 دیوان عالی کشور
خلاصه جریان پرونده :
در تاریخ 6/7/1366 آقای دکتر (ف) به وکالت از طرف خانم (پ) فرزند (ح) دادخواستی به طرفیت آقای (هـ ) به خواسته بهای یک دانگ و نیم سهمی خواهان از زمین و باغ معروف به الوند طبق نظر کارشناس فعلا" مقوم به دو میلیون و ده هزار ریال تسلیم دادگاه حقوقی یک تهران نموده به خلاصه اعلام داشته خواهان مالک یک دانگ و نیم زمین و باغ مزبور بوده و به خوانده که برادر اوست اختیار می دهد سهمیه وی را بفروشد و ثمن آن را به بانو (الف) مادرشان تسلیم و رسید دریافت نماید . خوانده سهمی خواهان را به خود انتقال داده و سال هاست ازتسلیم ثمن آن خودداری می ورزد . به مراجعات و حتی اظهار نامه رسمی خواهان در این زمینه بی اعتنا می ماند استعلام ثبتی و جلب نظر کارشناس و محکومیت خوانده مورد تقاضاست . با ثبت به کلاسه 66/123 شعبه 17 وقت رسیدگی تعیین شده . خوانده طرف لایحه ای به خلاصه پاسخ داده طبق وکالتنامه مورخ 13/2/1350 از خواهان وکالت در انتقال یک دانگ و نیم سهمی ایشان از پلاک 13 اصلی واقع در بخش 5 قزوین به هر کس و هر مبلغ و لو به خود را داشته است و با استفاده از اختیارات وکالتنامه مزبور یک دانگ و نیم موصوف را به مبلغ بیست و پنج هزار ریال به خود منتفل نموده و مبلغ مزبور را به (الف) پرداخت نموده ولی رسید نگرفته است . خواهان پس از گذشت بیست سال ابتدا در مقام مطالبه اصل ملک بر آمد که محکوم شد حالا ثمن معامله را مطالبه دارد . اگر والده حیات می داشتند به صحت مراتب اداره گواهی می نمودند . برابر فتوکپی نامه شماره 17263- 22/1/1351 سرممیزی مالیاتی دارائی قزوین کل پلاک که فاقد اعیانی بوده یکصد هزار ریال ارزش داشته است . بر فرض محال که ثمن پرداخت نشده بود . در تعیین ثمن مختار بوده و بیست و پنج هز ار ریال تعیین کرده است که جلب نظر کارشناس مورد ندارد رد دعوی مورد تقاضاست . در لایحه بعدی اضافه نموده . خواهان مدت سه سال است وصیت نامه مرحوم والده را مخفی نموده و ابراز نمی نماید که دادخواستی جهت ابراز وصیت نامه تسلیم نموده به کلاسه 15-66-1834 در دادگاه مدنی خاص تحت رسیدگی است . وکیل خواهان ادعای خوانده را مبنی بر پرداخت ثمن به مادر خواهان تکذیب نموده . پس از استعلام از ثبت و جلب نظر کارشناس و اظهار نظر مشاور له خواهان تامیزان نظریه کارشناس رئیس دادگاه به شرح تصمیم مورخ 1/11/1368 با احراز مالکیت بالوراثه خواهان نسبت به یک دانگ و نیم مشاع از شش دانگ پلاک 426 فرعی از 13 اصلی به استناد ثمینه اعیانی حسب دلایل پرونده و پاسخ های ثبت و انتقال مزبور طی سند رسمی شماره 26592 – 25/2/1351 دفتر خانه 104 تهران بر طبق وکالتنامه 13/2/1350 شماره 151 سر کنسولی گری سفارت ایران در لندن به خوانده ومستند به دلیل نبودن ادعای خوانده مبنی بر پرداخت ثمن به مادر خواهان و عنایت به این که کارشناس ارزش یک دانگ و نیم از شش دانگ پلاک بالا را به استثناء ثمنیه اعیانی در تاریخ انتقال مورخ 25/2/1351 به مبلغ /402500 ریال تعیین نموده که این نظریه با اوضاع و احوال محقق و معلوم قضیه مطابقت داشته و اعتراض خوانده به نظریه مزبور به نحوی نیست که عدم متابعت از آن را ایجاب نماید و قانونا" بایستی ارزش سهمی خواهان در روز انتقال مورد محاسبه قرار گیرد نظر خود بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ چهارصد و دو هزار پانصد ریال در حق خواهان و رد دعوی خواهان مازاد مبلغ مزبور ابراز نموده که مورد اعتراض خوانده واقع شده است . هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای … و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند .
نظریه استنباطی مورخ 1/11/1368 شعبه 17 دادگاه حقوقی یک تهران در قسمتی که ناظر است بر محکومیت خوانده با توجه به محتویات پرونده و دلایل دعوی و استدلال دادگاه و تکلیف وکیل به رعایت مصلحت موکل و دادن حساب زمان وکالت به موکل موجب مادتین 667و668 قانون مدنی موجه و صحیح تشخیص و تایید می گردد پرونده به شعبه مزبور فرستاده می شود .
ر.ش 17 – وکیل خواهان اظهار داشته : وکیل با عجله که دال بر سوء نیت وی و خارج کردن اراضی موکله از ید وی داشته آن را به قیمت نازل به بانو (م) (یکی از کسان خود ) فروخته و مصلحت و غبطه موکل را رعایت ننموده در همان تاریخ بها ءهر متر مربع بیش از 1500 ریال بوده لذا مستندا" به ماده 668 ق.م و سایر مواد مربوطه تقاضای محکومیت نامبرده را دارد .

مرجع :
کتاب وکالت و عقد ضمان و احکام راجع به آن
تالیف یدالله بازگیر , انتشارات فردوسی , چاپ گیتی , 79


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 349

تاریخ تصویب : 1369/04/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.