×

آئین نامه اجرائی بند(س ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1381کل کشور

آئین نامه اجرائی بند(س ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1381کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند(س-)-تبصره-(1)-قانون-بودجه-سال-1381کل-کشور
شماره 3901/ت 26297ه 3/2/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/1/1381 بنا به پیشنهاد شماره 3687/105 مورخ 20/1/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی بند(س ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1381 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- به منظور تشویق دستگاه های اجرائی ، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی بخش غیر دولتی وخصوصی برای انجام مطالعا و پژوهش های کاربری و توسعه ای وموضوعاتی که جنبه عام و فراگیر دارند و نیز اولویت های پژوهشی که براساس ساز وکارهای پیش بینی شده در این آئین نامه تعیین می گردد، تمام یا بخشی از اعتبارات مورد نیاز فعالتیهای پژوهشی در دست اجرا و یاپیشنهادی آنها از محل اعتبار ردیف (هزینه های ملی تحقیقاتی ویژه توسعه کشور) به شماره 503614 تامین می گردد.
ماده 2- به منظور تجهیز، تجمع و وساماندهی آزمایشگاه های کوچک و پراکنده در سراسر کشور و بهره برداری بهینه از امکانات موجود و جلوگیری از انحصاری شدن استفاده از تجهیزات پیشرفته و پیچیده توسط دستگاه های دولتی اجرائی - پژوهشی و آموزشی کشور و نیز بهره برداری همگانی از آنها وارائه خدمات عمومی به کلیه پژوهشگران ومحققان در سراسر کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تمام یا بخشی از اعتبارات موردنیاز پروژه های آزمایشگاه های تخصصی - موضوعی را از محل اعتبار طرح احداث آزمایشگاه های ملی به شماره طبقه بندی 31303224 تامین می نماید.
ماده 3- اعتبارات مورد نیاز جهت ادامه عملیات پروژه های شبکه های آزمایشگاه های ملی تحقیقات کشور(شامتک )، پروژه های طرحهای ملی تحقیقات و طرح تحقیقات ویژه توسعه کشور(توتک ) از محل اعتبارات فوق قابل تامین خواهد بود.
ماده 4- تعیین اولویتهای پژوهشی بخشهای مختلف ، تعیین آزمایشگاه های تخصصی - موضوعی ، تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی ، تعیین روش تصویب طرحها و پروژه هائی که از محل اعتبار طرح احداث آزمایشگاه های ملی و فعالیتهای پژوهشی که از محل ردیف هزینه های ملی تحلقیات ویژه توسعه کشور تامین اعتبار خواهد شد و نظارت عملیاتی و تخصصی بر اجرای اینگونه طرحها و پروژه ها و فعالیتها به عهده کمیسیون های تخصصی خواهد بود که اعضای آن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین خواهد شد.
تبصره 1- کمیسیونهای موضوع این ماه موظفندنحوه تعیین اولویتها، روش تصویب طرحها و پروژه ها و فعالیتهای پژوهشی ، نحوه نظارت و ارزشیابی موضوع مواد (1) ، (2) و (3) این آئین نامه را بررسی و نتیجه را به همراه حیطه وظایف پیشنهادی خود برای تصویب نهائی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نمایند. ترکیب اعضاء، وظایف و روش کار و نحوه تشکیل کار کمیسیونهای تخصصی وکارگروه ها براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورتهیه وتنظیم و به دستگاههای اجرائی ذیربط ابلاغ خواهدشد
تبصره 2- اعضای کار گروه ها و کمیسیونهای تخصصی بررسی کننده نمی توانند در جلسات بررسی فعالیتهای پژوهشی دستگاه های وابسته خود و یا آن دسته از فعالیت هائی که خود مجری آنها هستند،حضور یابند.
تبصره 3- پیشنهادهای کمیسیونهای این ماده پس ازتصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قابلیت اجرائی خواهند داشت و رعایت این امر از سوی کلیه دستگاه های اچرائی مجری طرحها یا پروژه هایا فعالیتهای پژوهشی که از اعتبارات موضوع این آئین نامه تامین اعتبار می شوند، الزامی است.
تبصره 4- فراخوان فعالیتهای جدید پژوهشی در قالب فعالیتهای خواهد بود که از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با هماهنگی دستگاه های اجرائی اعلام می گردد.
ماده 5- مانده اعتبار تصیص یافته به هر دستگاه اجرائی مشمول از محل اعتبارات ردیف هزینه های ملی تحقیقات ویژه توسعه کشور (503614) و طرح احداث آزمایشگاه های ملی به شماره (31303224)قابل هزینه می باشد.
تبصره - نحوه مصرف اعتبارات ردیف هزینه های ملی تحقیقات ویژه توسعه کشور(503614) براساس آئین نامه تبصره (16) دایمی قانون متمم بودجه سال 1361 کل کشور و بندهای (ت ) و (ث ) تبصره (75) دایمی قانون بودجه سال 1362 کل کشور خواهد بود.
ماده 6- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است تخصیص اعتبارات طرحه و فعالیتهای پژوهشی موضوع این آئین نامه را بر حسب پروژه و فعالیت به دستگاه های اجرائی ذیربط ابلاغ تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان مذکور به مصرف برسد.
ماده 7- اعتبارات فعالیتهای پژوهشی موضوع این آئین نامه در حدودی که به استناد بند(ل ) تبصره (1) قانون بودجه سال جاری اختصاص یافته یا می یابد به صورت خارج از شمول قانون محاسبات عمومی کشور و سایر قوانین و مقررات عمومی کشور بوده و بارعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 1364 - هزینه می شود.
ماده 8- چگونگی وصول و مصرف وجوه مشارکت دستگاه های اجرائی و بخش خصوص در رابطه با اجرای فعالیتهای پژوهشی ، مشمول مفاداین آئین نامه و سایر قوانین ومقررات مربوط می باشد.
ماده 9- دانشگاه ها، مراکز و شرکتهای تحقیقاتی بخش غیر دولتی و خصوصی با رعایت مفاد این آئین نامه می توانند از اعتبارات این آئین نامه از طریق سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران استفاده نمایند.
ماده 10- بانک مرکزی ایران موظف است در جهت اجرای پروژه ها، طرحهاو فعالیتهائی که از محل طرح احداث آزمایشگاه های ملی و ردیف هزینه های ملی تحقیقات ویژه توسع کشور تامین اعتبارمی شوند، ارز مورد نیاز را با اولویت و تسهیلات ویژه برای خرید تجهیزات ، کتب ، نشریات ومانند آن دراختیاردستگاه های اجرائی ذیربط قراردهد
ماده 11- گمرک ایران موظف است به منظور واردات کتب ، مواد و لوازم مصرفی و تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی ، تسهیلات ویژه ای برای دستگاهای پژوهشی فراهم کند.
ماده 12- دستگاه های اجرائی مجازند از خدمات پژوهشی اشخاص حقیقی از جمله پژوهشگران خود مشروط بر اینکه انجام پژوهش توسط این پژوهشگران در خارج از ساعات اداری انجام شود،استفاده نمایند
تبصره 1- پژوهشگران دستگاه های اجرائی موظفند برای ارائه خدمات پژوهشی به سایر دستگاه ها، رضایت دستگاه متبوع خود را جلب کنند.
تبصره 2- اجازه داده می شود در خصوص اعتبارات ابلاغی به دانشگاه ها، موسسه های آموزش عالی و پژوهشی که دارای مجوز ازسوی شورای گسترش آموزش عالی یا شورای علای انقلاب فرهنگی می باشد ونیز فرهنگستانها، براساس قانون تشکیل هیات امنای دانشگاههاوموسسات آموزش عالی و تحقیقاتی - مصوب 1369- مجلس شورای اسلامی و آئین نامه های مربوط و بدون الزام به رعایت سایر قوانین و مقررات عمومی کشور به استثنای ماده (31) قانون محاسبات عمومی کشور هزینه شود.
ماده 13- مالکیت نتایح تحقیقات و اکتشافات به عمل آمده در اثر اجرای فعالتیهای پژوهشی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه تحصیل شده است با رعایت قوانین ومقررات مربوط براساس ضوابطی خواهد بود که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدوین وابلاغ می شود.
ماد14- خرید، اجاره و احداث ساختمانهای اداری و خرید خودرو از محل اعتبار طرح آزمایشگاه های ملی و ردیف هزینه های ملی تحقیقات ویژه توسعه کشور ممنوع است.
ماده 15- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجاز است با توجه به پیشرفت عملیات مطابقت آن با مصوبات مربوط، نسبت به تغییر دستگاه اجرائی و میزان اعتبارات ابلاغی تجدیدنظر ومراتب را به دستگاه های اجرائی مربوط ابلاغ کند.
ماده 16- دستگاه های اجرائی موظفند گزارش پیشرفت علمیاتی هر یک از پروژه ها و فعالتیهای پژوهشی را هر چهارماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نمایند.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16654

تاریخ تصویب : 1381/01/28

تاریخ ابلاغ : 1381/02/14

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - گمرك جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.