×

آئین نامه اجرائی بند(الف )تبصره (20)قانون بودجه سال 1381 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند(الف )تبصره (20)قانون بودجه سال 1381 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند(الف-)تبصره-(20)قانون-بودجه-سال-1381-کل-کشور
شماره 4212/ت 26307ه 4/2/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/1/1381 بنا به پیشنهاد شماره 3687/105 مورخ 20/1/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی بند(الف ) تبصره (20) قانون بودجه سال 1381کل کشور را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- اهداف طرحهای مندرج در بند(الف ) تبصره (20) قانون بودجه سال 1381 کل کشور بشرح زیر تعیین می شوند:
الف - طرح طوبی : طرحی است که با هدف حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور و ایجاد فرصت شغلی از طریق احداث باغ با استفاده از درختان مثمر و غیر مثمر(زراعت چوب )بااولویت مندرج در بند(الف ) تبصره (20) قانون اراضی که حسب قوانین و مقررات مربوط واگذار شده یا می شود و مستثنیات که پس ازشناسائی و استعداد یابی و تهیه طرح برای کشت گونه های چند منظوره مشمول اجرای طرح خواهد شد.
ب - طرح افزایش دانه های روغنی : هدف از اجرای این طرح افزایش تولید دانه های روغنی (بویژه کلزا) از طریق افزایش سطح زیر کشت و ایجاد زمینه های شغلی است.
ب - طرح افزایش دانه های روغنی : هدف از اجرای این طرح افزایش تولید دانه های روغنی ( بویژه کلزا) از طریق افزایش سطح زیر کشت و ایجاد زمینه های شغلی است.
پ - طرح عمل آوری چای : این طرح به منظور بهبود کیفیت و تولید برگ سبز چای ، بهسازی و توسعه کارخانه های چای اجرامی شود.
ت - طرح بهبود کیفیت میوه های خشکباری صادراتی : این طرح با هدف افزایش کمی و بهبود کیفی محصولات خشکباری صادراتی و احداث و توسعه واحدهای بهداشتی عمل آوری و ارتقای کیفیت و استاندارد سازی این محصولات اجراء می شود.
ماده 2- مبلغ دویست و پنجاه میلیارد ریال از اعتبارات بند (الف ) تبصره (20) قانون بودجه سال 1381 کل کشور به عنوان وجوه اداره شده و مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال از اعتبار بند مذکور نیز جهت پرداخت یرانه سود کارمزد تسهیلات ، کمک بلاعوض و هزینه های پشتیبانی اختصاص می یابد. وزارت چهاد کشاروزی موظف است پس از عقد قرارداد با بانک عامل یا صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستائی حداکثر سی روز پس از ابلاغ این آئین نامه اعتبار مذکور را بین چهار طرح موضوع ماده (1) این آئین نامه توزیع و موافقت نامه های مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید.
ماده 3- ارائه قرارداهای تنظیم شده با بانک عامل مبنی بر چگونگی استفاده از وجوه اداره شده و تعیین میزان یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطا شده و سهم کمک بلاعوض قبل از مبادله موافقت نامه ها الزامی است.
ماده 4- تامین اعتبار طرحهای موضوع این آئین نامه به صورت حداقل هفت درصد آورده متقاضیان و نود وسه درصد از محل تسهیلات تبصره با تلفیق منابع بانک عامل انجام می گیرد.
تبصره - در صورتی که متقاضیان از فارغ التحصیلات رشته های بخش کشاروزی باشند و یا در طرح از یکی از فارغ التحصیلان رشته های یاد شده به صورت تمام وقت استفاده نمایند و نیز کشتکاران کلزا از سهم آورد متقاضی معاف می گردند.
ماده 5- اعتبار تخصیص یافته برای اجرای طرحهای موضوع بند(الف ) تبصره (20) قانون بودجه سال 1381کل کشورتوسط وزارت جهادکشاورزی به حساب مخصوصی که نزد بانک عامل افتتاح می شود واریز خواهدشد.
ماده 6- تنظیم روابط بانک با متقاضی اجرای طرح براساس مفاد این آئین نامه و قرارداد منعقد شده بین وزارت جهاد کشاورزی و بانک می باشد.
ماده 7- طول مدت بازپرداخت با احتساب دوران مشارکت برای عملیات مندرج در تبصره مزبور بشرح زیر خواهد بود:
الف - دانه های روغنی : برا یتولید، تهیه بذر و دستگاه های خشک کن به ترتیب حداکثر مدت یک سال ، دو سال و هفت سال.
ب - عمل آزری چای : حداکثر هفت سال.
پ - طرج طوبی بر حسب نوع گونه : حداکثر ده سال.
ت - تولید نهال برای طرح طوبی : حداکثر پنج سال
ث - بهبود کیفیت میوه های خشکباری صادراتی : حداکثر پنج سال.
ماده 8- سود وکارمزد مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات بانکی ، حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر بخش و فعالیتهای ذیربط خواهد بود.
ماده 9- حداکثر پنجاه درصد از هزینه اجرای هر یک از طرحهای مندرج در ماده (1) این آئین نامه به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی می تواند به عنوان یارانه سود وکارمزد تسهیلا و کمک بلاعوض دولت محسوب گردد. هزینه اجرائی هر طرح شامل سرجمع آورده شخصی و وجوه دریافتی موضوع این آئین نامه است که در قراردادهای تنظیمی بانک عامل با مجریان درج می گردد.
ماده 10- حجم عملیات اجرائی و اعتبار پیش بینی شده برای هر یک از عملیات مندرج در بند(الف ) تبصره (20) قانون وبودجه سال 1381 کل کشور به تفکیک استان در موافقت نامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین خواهد شد. در صورتی که حجم کار استانها با توجه به شرایط فنی و یا توان اجرائی استانها تغییر یابد، اصلاحیه موافقت نامه تهیه و مبادله خواهد شد.
ماه 11- بانک عامل موظف است حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه را به صورتی نگه دارد که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل سود تسهیلات اعطائی به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف نشده قابل تحصیل باشد.
ماده 12- وجوهی که در سنوات قبل برای اهداف مقرر در این آئین نامه به صورت وجوه اداره شده اختصاص یافته است و همچنین اقساط دریافتی توسط بانک عامل طبق مقررات این آئین نامه به مصرف خواهد رسید.
ماده 13- به منظور هماهنگی مور اجرائی ونظارت بر اقدامات انجام شده در طرح طوبی ، ستاد هماهنگی و اجرائی و دبیرخانه مربوط در سطح ملی واستان توسط وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می گردد نمایندگان وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوروبانک عامل در آن عوضیت خواهند داشت.
ماده 14- سازمان جهاد کشاروزی در استان موظف است طرحهای موضوع ماه (1) این آئین نامه را از نظر فنی ، میزان تسهیلات بانکی مورد نیاز، میزان کمک بلاعوض دولت ، یارانه سود وکارمزد تسهیلات و شرایط مجری طرح بررسی و به بانک عامل معرفی نماید.
ماده 15- بانک عامل موظف است پس از اخذ معرفی نامه متقاضی طرح حداکثر ظرف یک ماه نسبت به بررسی وتوصیب طرح اقدام نماید و طرحهائی را که برای اعطای تسهیلات موجه تشخیص نمی دهد با ذکر دلایل طی مدت مذکور به دستگاه اجرائی عودت نماید. مهلت مقرر برای عقد قرارداد با متقاضیان حداکثر بیست روز تعیین می گردد. در صورت عدم مراجعه متقاضی در مهلت مذکور، با اعلام بانک حسب نظر دستگاه اجرائی در مورد جایگزینی طرح تصمیم گیری خواهد شد.
ماده 16- در استفاده از امتیازات موضوع این آئین نامه تشکلهای تعاونی دارای اولویت می باشند.
ماده 17- شناسائی اراضی و تعیین مشخصات کلیه طرحهای موضوع این آئین نامه وانطباق آن با قوانین موضوعه بر عهده واگذارنده اعتبار(وزارت جهاد کشاورزی ) است.
ماده 18- ارسال گزارش پیشرفت عملیات اجرائی و مالی طرحهای موضوع این آئین نامه در سطح کشور در مقاطع سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. بانک عامل نیز موظف است گزارش عملکرد تسهیلات و طرحهای تصویب شده را در پایان فصول سال به وزارت جهاد کشاروزی ارسال نماید.
بانک عامل و دستگاه واگذارنده اعتبار مکلفند در رابطه با کلیه دستورالعملهای اجرائی و قراردادهای فی مابین تا پایان خردادماه سال بعد نسبت به انجام عمل حسابرسی و شفاف سازی حسابهای وجوه اداره شده اقدام نمایند.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16654

تاریخ تصویب : 1381/01/28

تاریخ ابلاغ : 1381/02/14

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.