×

آئین نامه اجرائی شکار ویژه

آئین نامه اجرائی شکار ویژه

آئین-نامه-اجرائی-شکار-ویژه
شماره 3346/ت 22805ه 31/1/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 14/1/1381 بنا به پیشنهاد شماره 14064-52 مورخ 16/4/1380 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،آئین نامه اجرائی شکارویژه را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- اجرای برنامه شکار توسط مقامات عالی رتبه کشورهای خارجی در ایران از شمول ضوابط و دستورالعملهای عمومی شکار مستثنی بوده و تابع مقررات این آئین نامه می باشد. کلیه دستگاه های دولتی ومراجع ذیربط موظف به رعایت این مقررات می باشند.
تبصره - در صورت ابهام در تشخیص مقامات و شخصیتهای موضوع این ماده نظر وزارت امور خارجه مناط اعتبار است.
ماده 2- سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان مرجع ذیصلاح در امر حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش ومحیط زیست کشور باتوجه به وضعیت و جمعیت گونه های قابل شکار و حمایت شده و شرایط اکولوژیک و ظرفیت قابل تحمل محیط برای بهره برداری ، تعداد مجازو هسمیه قابل شکار در یک فصل شکار را معین و بر آن اساس پروانه ویژه شکار را در چارچوب قوانین ومقررات شکار و صید و تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد کرد.
تبصره - در مورد جانوران وحشی غیرحمایت شده ، سازمان مذکور پورانه عادی شکار را به تعداد مورد نیاز بدون رعایت سهمیه و اعمال محدودیت ویژه برای مقامات مذکور این آئین نامه صادر خواهد کرد.
ماده 3- درخواستهای شکار مقامات کشورهای خارجی بدوا" باید از طریق وزارت امور خارجه ا زجهت احراز موقعیت درخواست کنندگان بعنوان مقامات مذکور در ماده (1) این آئین نامه مورد بررسی و تایید قرا رگرفته و در صورتی که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست اجرای برنامه شکار از لحاظ وجود سهمیه شکار و عدم مواجه با فصل ممنوعیت شکار در کشور بلامانع باشد سازمان مذکور براساس معرفی و تایید وزارت امور خارجه ، پروانه شکار ویژه را باتعیین زمان ، مکان و تعداد مجاز شکارچیان به نام معرفی شدگان صادر خواهد نمود.
تبصره - در صورتی که سایر مراجع و مقامات کشور نیز در جریان درخواست مقامات مذکور در ماده یک این آئین نامه برای شکار در ایران باشند باید مراتب را به وزارت امور خارجه منعکس نمایندتا از آن طریق بررسی واقدام شود.
ماد4- وزارت امورخارجه ترتیبی اتخاذ خواهد کرد تا سفارت خانه ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نسبت به آشناسازی و توجیه مقامات و اشخاص مذکور در ماده یک آئین نامه به منظور رعایت کامل قوانین مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله مقررات و ضوباط شکار و صید اهتمام لازم را بعمل آورند. سازمان حفاظت محیط زیست ، قوانین و مقررات محیط زیست و شکار و صید و سایر ضوابط مرتبط با شکار ویژه را به شکال مناسب و قابل استفاده برای مقامات خارچی تهیه و در اختیار وزارت امور خارجه قرار خواهد داد.
ماده 5- به منظور هماهنگی در حسن اجرای این آئین نامه و رعایت مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران به ویژه حفظ اعتبار و شئونات دولت در مجامع و کنوانسیونهای بین المللی و همچنین انطباق برنامه شکار مقامات و اشخاص مذکور در ماده (1) بامقررات و شرایط زیست محیطی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور واولویت بندی پذیش متقاضیان ، کمیته هماهنگی متشکل از معاونان وزارت خانه های امورخارجه ، کشور، اطلاعات ، رئیس کمیسیون مشترک با کشور مربوط، سازمان حفاظت محیط زیست واستاندار استان مربوط تشکیل می شود.
صدور مجوز و پروانه ویژه شکار توسط سازمان محیط زیست وقبول درخواست مقامات مذکور و انجام تشریفات دعوت و پذیرائی از آنان پ ساز طرح موضوع در کمیته یاد شده وتبادل نظر و هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت.
تبصره - مسئولیت و محل استقرار دبیرخانه کمتیه هماهنگی در سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود. و سازمان یاد شده موظف است ظرف یک هفته از تاریخ وصول درخواست نسبت به تشکیل جلسه اقدام نماید. در غیر این صورت وزارت امور خارجه نسبت به تشکیل جلسه اقدام خواهد نمود.
ماده 6- مقامات و اشخاص دارنده مجوز شکار ویژه و همراهان آنان موظفند کلیه قوانین ومقررات دولت جمهوری اسلامی ایران و ضوابط و مقررات شکار و صید از قبیل تعداد وم حل مجاز شکار یا ممنوعیت ها و محدودیتهای اعلام شده را کاملا" رعایت نمایند. در صورت عدم توجه به مقررات مذکور، سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی و همکاری دستگاههای ذیربط(وزارت امور خارجه ، وزارت کشور و وزارت اطلاعات ) ترتیبی اتخاذ خواهد نمود تا ضمن متوقف شدن برنامه شکار و خروج مقامات شکارچی و همراهان آنان از شکارگاه ، مراتب تخلف از مقررات و ضوابط شکار به اطلاع آنان رسیده ، پذیرش درخواست وتصویب برنامه های شکار آنان برای سالهای آتی نیز منتفی گردد.
ماده 7- به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست وممانعت ازبروز آثر نامطلوب زیست محیطی ، فرهنگی و اجتماعی و کاهش تاثیرات منفی ناشی از حضور و اقدامات موسیع و چشمگیر هیاتهای بزرگ شکارچی بویژه مقامات کشورهای عربی در مناطق و شکارگاههای جنوبی کشور، ورود و حضور هیاتهای بزرگ شکارچی در شکارگاهها ممنوع بوده ، نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران موظفند محدودیت شکارچیان و همراهان آنان و تعداد مشخص و محدود شکارچی را که در کمیته هماهنگی معین و به وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد به اطلاع مقامات متقاضی شکار برسانند.
تبصره - کلیه استانداری ها و سایر دستگاههای ذیربط دراستانها موظف به رعایت مفاد این آئین نامه و همکاری با دستگاههای موضوع ماده (5) آئین نامه می باشند.
ماده 8- اجرای برنامه شکار در قرقهای اختصاصی سازمان ، تابع مقررات جداگانه ای است که به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست می رسد.
معاون اول رئیس جمهور- محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16654

تاریخ تصویب : 1381/01/14

تاریخ ابلاغ : 1381/02/14

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.