×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-از-طریق-جاده-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-سوسیالیستی-چکوسلواکی

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی مشتمل بر یک مقدمه و پانزده ماده که در تاریخ 8 آذر ماه 2535 (29 نوامبر 1976) در تهران به امضا رسیده است تصویب و اجازه مبادله آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 30/8/2536، در جلسه روز یکشنبه بیست و یکم اسفند ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی
دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی با تمایل به تسهیل حمل و نقل مسافر و کالاهایی که از طریق جاده بین دو کشور و همچنین به صورت ترانزیت از سرزمین آنها در موارد ذیل توافق نمودند:
ماده 1 - حوزه اجرا
مواد موافقتنامه حاضر در مورد حمل و نقل مسافر و کالاهایی که اجرا می گردد که در آن مبدا یا مقصد مسیر حمل و نقل در سرزمین یکی از طرفهای متعاهد واقع بوده و وسیله نقلیه مورد استفاده در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ثبت رسیده باشد.
ماده 2 - تعاریف
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از یک شخص حقیقی یا حقوقی مقیم ایران یا چکوسلواکی که حق دارد بر طبق قوانینی که در کشورش لازم الاجرا است حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا را از طریق جاده انجام دهد.
2 - اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از وسیله نقلیه ای که مخصوص جاده ها ساخته شده ، با نیروی محرکه مکانیکی و نیز در صورت اقتضا دارای یدک یا نیمه یدک مربوط به آن برای حمل و نقل :
الف - بیش از هشت نفر شخص نشسته بدون احتساب راننده ، یا
ب - کالاها.
3 - اصطلاح "اجازه " عبارت است از هر گونه جواز، امتیازنامه یا اجازه نامه ای که بنا بر مقررات جاری هر یک از طرفهای متعاهد مطالبه می گردد.
ماده 3 - حمل و نقل مسافر
1 - حمل و نقل مسافر طبق شرایط ذیل از تحصیل اجازه معاف است .
الف - حمل و نقل معین با وسایل نقلیه معین در طول تمام مسافرتی که در آن
نقاط مبدا و مقصد در سرزمین طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آنجا به ثبت رسیده است واقع بوده و در طول مسیر یا به هنگام توقف در خارج از کشور مزبور هیچ مسافری به وسیله نقلیه سوار و یا پیاده نشود (مسافرت دربست ) یا،
ب - حمل و نقل یک گروه اشخاص از محلی واقع در کشور محل ثبت وسیله نقلیه به محلی واقع در سرزمین طرف متعاهد دیگر به شرطی که وسیله نقلیه ، سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر را بدون مسافر ترک کند، یا،
ج - مسافرت به صورت ترانزیت از سرزمین طرف متعاهد دیگر به استثنای رفت و برگشت های مکرر که به طور منظم به فاصله زمانی کمتر از 16 روز انجام می گیرد.
به هنگام ترانزیت بدون مسافر، متصدی حمل و نقل باید ثابت کند که وسیله نقلیه از سرزمین طرف متعاهد دیگر خالی و بدون مسافر عبور می کند.
2 - غیر از حمل و نقلهایی که در بند 1 این ماده مذکور است در مورد سایر انواع حمل و نقل باید بر طبق قوانین ملی و مقررات طرفهای متعاهد اجازه تحصیل شود.
ماده 4 - حمل و نقل کالاها
1 - متصدیان حمل و نقل یک طرف متعاهد حق دارند وسائل نقلیه خود را که خالی یا دارای بار است برای حمل و نقل کالا به یکی از طرق زیر به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد کنند:
الف - از هر نقطه موافقت شده واقع در سرزمین یک طرف متعاهد به هر نقطه موافقت شده واقع در سرزمین طرف متعاهد دیگر، یا
ب - به صورت ترانزیت از سرزمین طرف متعاهد دیگر.
2 - وسایل نقلیه ای که در سرزمین یکی از دو طرف متعاهد به ثبت رسیده اند بایستی اجازه نامه ای برای ورود و یا خروج از سرزمین طرف دیگر متعاهد و یا عبور به صورت ترانزیت از آن سرزمین را داشته باشند.
3 - در مورد نحوه صدور اجازه نامه های مذکور و تصمیم درباره تعداد آنها در کمیسیون مشترکی که در ماده 12 ذکر گردیده توافق خواهد شد.
ماده 5 - اجرای قوانین ملی
در تمام مواردی که مشمول مواد این موافقتنامه نمی شوند، متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسائل نقلیه یک طرف متعاهد باید قوانین و مقررات طرف متعاهد دیگر از جمله مقررات مربوط به طول ، عرض و ارتفاع بار و همچنین فشار وارده از محور را به هنگام عبور از سرزمین طرف متعاهد دیگر رعایت نمانید.
ماده 6 - ممنوعیت حمل و نقل های داخلی
مواد این موافقتنامه به هیچ یک از متصدیان حمل و نقل دو طرف متعهد اجازه نمی دهد که که در داخل سرزمین طرف متعاهد دیگر مسافر یا کالا را از نقطه ای به نقطه دیگر در همان سرزمین حمل و نقل نماید.
ماده 7 - معافیت از حقوق و عوارض
1 - وسائل نقلیه ای که در سرزمین یکی از طرفین متعاهد به ثبت رسیده و در سرزمین طرف متعاهد دیگر به منظور حمل و نقل مسافر و کالا طبق مواد این موافقتنامه مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس عمل متقابل از پرداخت کلیه عوارض و مالیاتهایی که به وسائل نقلیه خارجی تعلق می گیرد معاف خواهد بود.
2 - دریافت حق الامتیاز و نیز عدم عنداللزوم حق عبور و عوارض پل و تونل و عوارض مربوط به کسب اجازه عبور و مرور در مواقع اضافه وزن و ابعاد وسیله نقلیه از حدود مقرر یا ممنوعیت حرکت در روزهایی که حمل و نقل ممنوع می باشد و همچنین دریافت حق الزحمه بابت خدمات رعایت و پرداخت خواهد شد،.
ماده 8 - تشریفات گمرکی
1 - مواد سوختی و نفتی موجود در مخازن معمول وسائل نقلیه یک طرف متعاهد که به طور موقت وارد سرزمین طرف متعاهد دیگر می گردند از پرداخت حقوق و عوارض ورودی معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیت وارداتی نمی باشد.
2 - ورود موقت قطعات یدکی برای تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلا به طور موقت وارد شده از پرداخت حقوق و عوارض وارداتی معاف بوده و مشمول ممنوعیت یا محدودیت وارداتی نمی باشد.
3 - دو طرف متعاهد بایستی تقاضا نمایند که برای این قطعات یک سند ورود موقت ارائه گردد. قطعات تعویض شده تحت نظارت مقامات گمرک ترخیص یا منهدم یا مجددا صادر خواهد شد.
ماده 9 - تخلفات
1 - مقامات صلاحیتدار متعاهد نظارت خواهند کرد که متصدیان حمل و نقل مقررات این موافقتنامه را رعایت نمایند.
2 - مقامات طرف متعاهد که وسیله نقلیه در آن جا به ثبت رسیده است موظفند بنا بر تقاضای مقامات صلاحیتدار از طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسائل نقلیه ای که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقتنامه یا از قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل یا عبور و مرور که در آن سرزمین لازم الاجرا است تخطی نموده اند اقدامات ذیل را معمول دارند:
الف - اخطار.
ب - سلب اجازه حمل و نقل در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آنجا وقوع
یافته است به طور موقت ، جزئی یا کلی .
3 - مقامات صلاحیتدار از طرف متعاهدی که چنین تدابیری را طبق بند 2 این ماده اتخاذ نموده اند مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر را از اقدامات معموله از این امر مطلع خواهند کرد.
4 - هر طرف متعاهد مجازاتهایی را که ممکن است بنا بر قوانین و مقررات ملی توسط محاکم یا مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر که تخلفات در سرزمین آن طرف متعاهد وقوع یافته اعمال گردد، محترم خواهد شمرد.
ماده 10 - مقامات صلاحیتدار
1 - دو طرف متعاهد مقاماتی را که مسئول اجرای این موافقتنامه هستند به یکدیگر اعلام خواهند نمود.
2 - مقامات مذکور مستقیما با یکدیگر تماس خواهند گرفت .
ماده 11 - نحوه اجرا
مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد در مورد نحوه اجرای این موافقتنامه به وسیله پروتکلی که همزمان با این موافقتنامه منعقد خواهد گردید، توافق خواهند نمود.
ماده 12 - کمیسیون مشترک
1 - یک کمیسیون مشترک از نمایندگان دو طرف متعاهد به منظور رسیدگی به جزئیات و نظارت بر اجرای صحیح این موافقتنامه همچنان حل مشکلاتی که ممکن است بروز نماید تشکیل می شود.
2 - کمیسیون جلسات خود را بنا به تقاضای یکی از دو طرف متعاهد متناوبا در ایران و چکوسلواکی برگزار خواهد نمود.
ماده 13 - پرداختها
کلیه پرداختها ناشی از اجرای این موافقتنامه طبق موافقتنامه پرداختهای موجود بین دو کشور تسویه خواهد شد.
ماده 14 - نمایندگی ها
نمایندگی موسسات و شرکتهای حمل و نقل ایرانی در چکسلواکی و همچنین نمایندگی موسسات و شرکتهای حمل و نقل چکسلواکی در ایران به یکی از موسسات یا شرکتهای حمل و نقل که می بایستی مورد تایید مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد مربوط باشد، واگذار خواهد شد.
ماده 15 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار
1 - این موافقتنامه از تاریخ مبادله یادداشت کتبی مبنی بر تایید تصویب موافقتنامه مذکور از طرف مقامات مربوط دو طرف متعاهد لازم الاجرا خواهد گردید.
2 - این موافقتنامه به مدت یک سال منعقد می شود و همه ساله خود به خود تمدید خواهد شد مگر این که یکی از دو طرف قصد خود را مبنی بر فسخ آن حداقل سه ماه قبل از تاریخ انقضای موافقتنامه کتبا اعلام نماید، به تاریخ 29 نوامبر 1976 در تهران در دو نسخه اصلی به زبان انگلیسی تنظیم گردید که هر دو نسخه دارای اعتبار یکسان می باشند.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران - مرتضی زمانی
از طرف دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی - اشتفان دورچک
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و پانزده ماده منظم به قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی از طریق جاده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی چکوسلواکی می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار : 9698

تاریخ تصویب : 1356/12/21

تاریخ ابلاغ : 1357/01/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.