×

داوری ، ابرازی جهت سوءاستفاده - ابطال رای داوری - مالی یاغیرمالی بودن اعتراض به رای داوری - لزوم یا عدم لزوم تقدیم دادخواست - توقیف عملیات اجرائی

داوری ، ابرازی جهت سوءاستفاده - ابطال رای داوری - مالی یاغیرمالی بودن اعتراض به رای داوری - لزوم یا عدم لزوم تقدیم دادخواست - توقیف عملیات اجرائی

داوری-،-ابرازی-جهت-سوءاستفاده---ابطال-رای-داوری---مالی-یاغیرمالی-بودن-اعتراض-به-رای-داوری---لزوم-یا-عدم-لزوم-تقدیم-دادخواست---توقیف-عملیات-اجرائی
طرفین قرارداد: - آقای ... فرزند مرحوم ... 2- شرکت...
موضوع داوری : تعیین حق السهم طرفین و بررسی در مورد اختلافات فی مابین شرکت (فقط در مورد واردات سال 75 شرکت فوق الذکر) و دو فققره چک به شماره های 1-208840بانک ملی به مبلغ یکصد میلیون تومان ، 2- چک شماره 615384 بانک ملی 0
پیرو تماسهای مکرر تلفنی و حضوری با آقای مدیرعامل سابق شرکت فوق و آخرین تماس حضوری مدیریت جدید شرکت آقای ... وآقای ... با اینجانب ... دایر بر قبول حکمیت به منظور حل اختلاف شرکت فوق الذکر با آقای ... با اینجانب ... دایر بر قبول حکمیت به منظور حل اختلاف شرکت فوق الذرکر با آقای ... و موافقت متقابل آقای ... با درخواست مدیریت قدیم و جدید شرکت... و النهایه تحقق قرارداد شفاهی داوری دایر بر ارجاع موضوع به اینجانب به عنوان داور مرضی الطرفین و بالاخره قبول حکمیت و داوری از ناحیه اینجانب ، پس از مذاکره با طرفین قرارداد مقرر شده اظهارات ودلایل هریک از آنان در دو نوبت به به طور جداگانه استماع گردد و مواجه حضوری در نوبتهای مخلتف و پس از آن نسبت به موضوع اتخاذ تصمیم به عمل آید.
از تاریخ قبل از8/7/76(زمان بازداشت مدیریت قدیم ) شرکت... تا تاریخ 10/6/77 آقای ... در دفتر اینجانب حاضر گردیده ومطالب خود را در خصوص قرارداد واردات ومشکلات با شرکت بشرح ذیل اعلام داشت :
در اسنفد ماه 75 از ناحیه آقای ... (مدیریت سابق ) به من پیشنهاد شد که جهت واردات اقلام :
1- زاما ک 400 تن هشت رقمی 53811212 و هشت رقمهای 72806400و 72805841
2- میله گرد فولادی هشت رقمی 740455945
3- سیلندر قفل
با شرکت آنان مشارکت نماییم ضمنا" نسبت به تامین سرمایه اولیه و تخصص اینجانب د رامر واردات مشارکت به صورت 50% سود پس از دءریافت کل سرمایه اولیه انجام پذیرد. اینجانب پس از مشورت با چندین تن از دوستان نزدیک آقای ... علیرغم ممانعت آنان باانجام این معامله (بدین لحاظ که شرکت.0 تقریبا" ورشکست است چون بدهی های زیادی دارد واصلا" خصوصیات فردی و شخصی و ذاتی آقای ... مبنی بر استرداد دیون مشکل است چون قرار بر این شد اجناس وارداتی در ید آقای ... قرار گیرد و نامبرده ابراز داشته بود که ارز صادراتی دارد وکلیه اسناد ثبت سفارش ابرازی و اعلامی آنان موید این واقعیت واهی بود متاسفانه قبول کردم و در مرحله اول برای واردات در مقابل صادرات میله گرد پنجاه میلیون تومان ودر مرحله سوم یکصد و چهل میلیون تومان پرداخت نمودم کلیه اسناد ومدارک ضممیه دال بر پرداخت به ضمیمه پیوست است. ولی متاسفانه نامبرده پ ساز ورود کالای اولی و دومی و امتناع از تحیول وتسویه آنها اختلاف معظمی به وجود آمد که منجر به بازداشت آقای ... ( به مدت یکسال ) و تحت تعقیب بودن مدیریت جیدد آقای ... وتوقیف کالاها ی موجود در بندرعباس وغیره گردیده است لذا با توجه به گزارش اجمالی در مورد مشکلات واختلافات فی مابین که به عنوان کلاهبرداری وارتشاء وغیره شکایت گردیده و کلیه پرونده ها در شعب مختلف تحت رسیدگی است با توجه به شروع مذاکرات و تماسهای مکرر مدیریت جدید مبنی بر رفع مشکل با شرکت توسط داوری و حکمیت مرضی الطرفین تقاضای صدور رای داوری را به نسبت پرداخت مسدودی نسبت به واردات اقلام اعلامی مبنای ورود دلاری 220 تومان و مابه التفاوت آن نسبت به قیمت فصلی ورود کالا دلاری 630 تومان و سود50% بالمناصفه مورد تقاضاست (تقریبا" با توجه به مراتب فوق مبلغی حدود ششصد و سی میلیون تومان برآورد می گرد)0
ضمنا در همین مورد جلسات متعدد با آقای ... برقرار شد که کلا" به نتیجه ای نرسید و مکررا" نامبرده اعلام می کرد حاج آقاداوری و حکمیت کنید تا این مورد به نحو آبرومندی حل شود که تاکنون نشده است که در آخرین جلسه با مدیریت جدید که در تاریخ 27/7/77در محل شرکت... صوژرت گرفت قرار شد چون آقای ... وضع فوق العاده بدی در ندامتگاه دارد و جنسهای شرکت در معرض حراج است و در صورت حراج ، شرکت نابود خواهد شد قرار بر این شد داوری را اینجانب قبول کرده ومشکل حدود بیست خانواده حل گردد، مدیریت جدید که دختر و پسر مدیریت قدیم می باشند قبول دارد که مبالغ هنگفتی آقای ... متضرر شده است و دنبال راه حل معقولی هستند که هنوزپیدا نکرده اند و تقاضامند هستند که چون بعد از گذشت یک سال زندان ماندن پدرشان هیچگونه راه حلی پیدا نشده است و به غیر از اینکه تعداد زیادی پرونده در مراجع مختلف قضایی مطرح گردیده است در مورد واردات اعلامی آقای ... موضوع از طریق حکمیت و داوری به مسالمت حل وفصل گردد تا قبل از اینکه مشکل دیگری برای مدیریت جدید به وجود آید که واقعا" این دفعه منجر به نابودی مطلق شرکت... می گردد سپس سوالاتی در مورد پرونده های مطروحه کردم و وضعیت محکومیت پرونده ها با توجه به اینکه در حاشیه مطلع بودم انجام داد که در پاسخ مدیریت جدید اعلام کردند:
پدرمان آقای ... در تاریخ 7/8/76 به علت صدور چک بلامحل ازسوی دادگاه 126 عمومی بازداشت گردیده حکم مربوطه دو سال زندان بوده که بعد از اعتراض به دیوان ع لای کشور رفته پس از یک سری نقض تحقیقات مجددا رای بدوی صادر والنهایه رای بدوی عینا" در شعبه سوم انتظامی قضات به جانشینی دیوان علای کشور تائید می گردد که چون قبل از جلسه اول شاکی نسبت به دادخواست ضرر و زیان تمبر قانونی ابطال و تقاضا یاعمال ماده 696 را از دادگاه کرده است لذا در تاریخ 2/7/77 تقاضا یاعمال ماده 696 از طرف اجرای احکام کیفری می گردد که با موافقت ریاست شعبه پرونده عینا" به اجرای دیوان احکام جهت اجرای احکام ارسال تا اقدامات قانونی صورت گیرد. ضمنا" پرونده دیگری در شعبه هشتم دادگاه عممی قزوین علیه مدیریت تشکیل می گردد که شاکی پرونده برادر آقای ... بوده که متاسفانه پرونده به اتهام کلاهبرداری منجر به صدور دو سال زندان و جزای نقدی قطعیت یافته که حک مصادره در دادگاه تجدیدنظرتائید و به آن اعتراض گردید که مجددا" به دیوان عالی کشور جهت اعمال بند2 ماده 18ارسال می گردد که متاسفانه رای بدوی تائید وازموارد اعملا ماده 18 شناخته نشده است ضمنا" پرونده از حیث ماه 31 هم مردود می گردد که بدبختانه 2 سال زندان علیه مدیریت قطعی می گردد. البته لازم به ذکر است که در موارد اعلام شده در قزوین رضایتهای تحصیل شده امید است با توجه شاکی خصوصی پروند هفوق الذکر مشمول اعمال ماه 25 آئین دادرسی گردد در خاتمه در مودر پرونده های مطروحه چنین به نظر می رسد که در دو دادگا عمومی دو پروند دیگر تحت رسیدگی بوده که در یکی از شعب استعلاماتی از بانک ارزی تجارت و شعبه ریالی واصل و پرونده به آگاهی مرکز ارسال گردیده مراحل تحقیقات را طی می کند و در پرونده دیگر مدیریت جدید به عنوان متهم اظهار داشتند از محتویات پرونده مطلع نمی باشیم 0 ضمنا" اجناس واردایت زاماک در بندرعباس از چندین ناحیه توقیف بوده و گویا در حال حراج در کمیته کالای متروکه است ودر صورتی که حراج زاماک واردات صورت گیرد به هیچ وجه و عنوان امکان باز پرداخت دیون شرکت میسر نخواهد بود چون اجناس در گمرک 50% از قیمت واقعی ارزان تر خواهد بو و بدین ترتیب هیچ امکان بازپرداخت نخواهد بود. لذا با توجه به توضیحات مخصتری از وضع شرکت... و ضمنا" لازم به ذکر است شرکت حدود سیصد میلیون تومان به بانکهای تجارت و ملت مدیون است و بدهیها تمامی حال شده و شرکت از باز پرداخت آن عاجز است در خاتمه با تقاضای قبول این داوری به آقای ... امید است راه حل خداپسندانه ای برای طرفینارائه گردد که شرکت بتواند قسطی ، دیون خود را به طلبکاران بپردازد.
اینجانب ... با مراجعات مکرر به کارخانه و گرفتن اطلاعات محسوس وغیر محسوس در مورد کارخانجات... ودرآمد و فروش تولیدات و محصولات آن شرکت درآمدی حدود 30 میلیون تومان بعد از کسر مخارج است کلیه اقلام آن در بازار پیش فروش است و دارای اقلامی مرغوب و استاندارد است جای بسی تامل و تاسف است که چرا مدیریت آن یعنی صاحب اصلی آن در زندان ایام سپری می کند در هر حال جلسات مکرری با آقایان ... و مدیریت جدید و قدیم برگزار گردید حتی در آ[رین لحظه که ریاست محترم شعبه ... دادگاه عمومی آقای 00 را روانه زندان می کردند مجددا" به آقای ... گفتم اجناس وارداتی در بندرعباس می باشد بهتر است سازش کنید رفتن به زندان برای شما مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات شرکت می افزاید ولی متاسفانه غرور کاذبی به علتهائی ... نامبرده را احاطه کرده بود که دیگر قادر به قبول و پذیرش واقعیتها نبود و در آخرین لحظه که تحویل مامور انتظامی ناحیه ... گردید تا به زندان قصر برود مدیریت جدید گفت چنانچه بتوانی داوری و حکمیت را انجام بدهی بهتر است تا نحصیت کنی تا آنکه مجددا" مدیریت جدید به دنبال جلسات مکرر این بنده حقیر را وادرا به داوری و حکمیتی کردند که یک سال و اندی است در گیر آن هستم 0 چندین دفعه سعی بر این شد که شاید موضوع قبل از صدرو رای حکمیت داوری با صلح وسازی و به طورکدخد منشانه حل وفصل گردد لکن از آنجایی که نتیجه ای حاصل نشد و به حد کافی و مطلوب اظهارات طرفیت استماع گردید. در تاریخ 27/7/77 به شرح ذیل مبادرت به صدرو رای شد.

رای داور
اولا":در خصوص حل سه پرونده اجرائی چکها که منجر به صدور اجرائیه گردیده نیازی به داوری نیست همان گونه که طرفین هم درخواستی نکرده اند.
ثانیا" : در مورد چک شماره 615384 بانک ... اعلامی شعبه سوم دادگاه انتظامی قضات علیرغم اعلام اینکه شاکی می تواند در مورد چک در دادگاه طرح دعوی انجام دهد رای به بی حقی آقای ... صادر می گردد.
ثالثا" : در خصوص چک شماره 20884 بانک ... شعبه هفت تیر به مبلغ یکصد میلیون تومان طی اعلام شرکت کارخانجات که نزد آقای ... می باشد از چک مزبور فقط آقای ... مبلع سیصد میلیون ریال معادل سی میلیون تومان بستانکار است.
رابعا": در مورد واردات ثبت سفارش سیلندر و ... رای بر بی حقی آقای ... صادر می گردد.
خامسا": در مورد واردات ثبت سفاش زاماک 400 تن که کلا" در جریان پرداخت اولیه آن توسط آقای ... به بانک ... شعبه بوده ام و مربوطه را مدیریت فعلی یعنی آقای ... چندین مرتبه جلوی اینجانب در ماشین حساب جمع کرد و به پدرش داد وکلیه چکها که شامل چکهای بانکی و بعضی از آنها شخصی بود کلا" توسط آقای ... ظهرنویسی شده بود و کرارا" همگی این مطلب را قبول دارند، که واردات زاماک توسط آقای ... صورت گرفته وغیر قابل انکار وعدول است رای بربی حقی شرکت... صادر می گردد ولی چون متاسفانه جنس وارداتی برخلاف اظهار مدیریت سابق از ارز صادراتی نبوده بلکه از ارزی سهمیه بودهاست وغیر قابل فروش و واگذاری است و به اصطلاح جنس تعزیراتی لذا با تحقیقات لازم وکفای قیمت معمول آن هر کیلو گرم یک هزار تومان بوده لذا می بایست شرکت... با پرداخت سیصد میلیون تومان به آقای ... مالک 400 تن زاماک گردد البته لازم به توضیح است موارد مصرف زاماک در شرکت حیاتی بوده و برای اقلام تولید آن برای قیمت تمام شده معمولا" کیلویی دوهزار تومان است نه هزار و در بازار آزاد قیمت آن 1150هزار و صد وپنجاه تومان است لذابا توجه به قرارداد مشارکت اولیه ک هم مدیر جدید وهم مدیر قدیم بدان واقف هستند مبلغ سیصد میلیون تومان در ازای 400 چهارصدتن زاماک واقعا" منصفانه است در مورد واردات میله گرد با توجه به اینکه فقط مبلغ 50 پنجاه میلیون تومان توسط آقای ... پرداخت گردیده است با توجه به شرایط وخیم شرکت و زندانی بودن صاحب و مدیر ان رای فقط به پنجاه میلیون تومان داده می شود.
نتیجه گیری
جهت حل وفصل مشکل فی مابین شرکت... با آقای ... شرکت... می بایست مبلغ ذیل را به آقای ... پرداخت نماید و پس ازپرداخت آن طرفین در موردمراتب اظهار نظر شده هیچگونه حق و حقوقی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت وکل زاماک واردایت متعلق به کارخانجات... خواهد شد.

مرجع :
کتاب نقد آراء قضائی - کتاب اول - زیرنظر دکتر محمدصالحی راد - چاپ روزنامه رسمی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1300/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.