×

ادعا و مدافعات خوانده اصلی (خواهان دعوی متقابل ) در باب فسخ معامله براساس غبن بوده است و نه استفاده ازخیارشرط وتخلف شرط

ادعا و مدافعات خوانده اصلی (خواهان دعوی متقابل ) در باب فسخ معامله براساس غبن بوده است و نه استفاده ازخیارشرط وتخلف شرط

ادعا-و-مدافعات-خوانده-اصلی-(خواهان-دعوی-متقابل-)-در-باب-فسخ-معامله-براساس-غبن-بوده-است-و-نه-استفاده-ازخیارشرط-وتخلف-شرط
تاریخ رسیدگی : 29/2/69
دادنامه : 187/24
مرجع رسیدگی : شعبه 24دیوانعالی کشور

خلاصه جریان پرونده :
در تاریخ 11/6/1368 آقای (ق ) دادخواستی به خواسته الزام به انتقال رسمی ششدانگ یکباب خانه پلاک 1104/4858 واقع در بخش 5 اصفهان به مبلغ 24 ... 00 ریال والزام به تحویل آن مقوم بمبلغ 1 ... ... ریال علیه آقا (ن ) به دادگاه حقوقی یک اصهفان تقدیم می دارد و توضیح می دهد که خوانده بموجب مبایعه نامه مورخه 3/3/68 ششدانگ یکباب خانه پلاک فوق الذکر وقاع دربخش 5اصفهان رابه اینجانب فروختهو قسمت عمد بهای آنرا دریافت داشته و متاسفانه با مراجعه به وی حاضر به انتقال و تحویل ملک نیست لذادرخواست رسیدگی وصدور حکم به خواسته فوق دارد ازطرفی درتاریخ 11/7/68آقای (ن )دادخواستی تحت عنوان دادخاست متقابل و بخواسته فسخ وملغی الاثر بودن قولنامه مورخه 3/3/1368 بلحاظ غبن فلاحش به اسنادمواد421و416 قانون مدنی مقوم به پانصد هزار ریال علیه آقای ( بدادگاه حقوقی یک اصفهان تقدیم می داردو توضیح می دهد که مالک پلاک مرقوم می باشم آنرا با خوانده قولنامه نمودم پس از بررسی آن متوجه شدم که اگر چنین معامله ای به انجام برسد نه تنها نفع عقلائی در بر ندارد بلکه از بابت انجام آن دچار غبن فاحش خواهم شد بلافاصله وبه انحاء مختلفه این موضوع را هم به خواند هو هم به واسطه این معامله اعلام داشتم و به آنها یادآور شدم که چون چیزی بیش از پانزده میلیون ریال متضرر خواهم شد از این قولنامه شرعا" وقانونا" ( با استفاده از خیار غبن ) منفسخ و بی اعتبار و کان لم یکن و فسخ می باشد در جریان رسیدگی آقای ... به وکالت از آقای (ق ) وارد دعوی می شو هردوپرونده در شعبه دوم دادگاه حقوقی یک اصفهان مورد رسیدگی قرار می گیرد سرانجام دادگاه به این استدلال که ضمن عقد لازم خیار فسخ معامله را در مهلت مقرر برای فروشنده برقرار گردیده است وخوانده دعوی (فروشنده ) بشرح مندرجات اظهرانامه شماره 1337-11/3/68 داخل در مهلت مقرر از حق خود استفاده نموده ومراتب را به خواهان اطلاع داده بر رد دعوی خواهان اصلی و فسخ معامله نظریه صادر می نماید نظریه صادره در تاریخ 26/10/1367 به وکیل خواهان اصلی ابلاغ می شود مشارالیه در تاریخ 18/10/1368 طی لایحه ای اعتراض نموده سپس پرونده بدیوانعالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد لایحه اعتراضیه بهنگام شور قرائت می شود.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای محمد نصوری عضو ممیز واوراق پرونده ونظریه مشاوره نموده چنین رای می دهند.

رای :
دادگاه با این استدلال که مضن عقد لازم خیار فسخ معامله در مهلت مقرر برای فروشنده برقرار گردیده است ومشارالیه بشرح مندرجات اظهارنامه شماره 1337-11/3/68 در مهلت مقرر از حق خود استفاده نموده دعوی خواهان اصلی را وارد ندیده و بر فسخ معامله نظریه صادر نموده و حال آنکه ادعا ومدافعات خوانده اصلی (خواهان دعوی متقابل ) ومندرجات اظهارنامه فوق الاشعار در باب فسخ معامله براساس غبن بوده است و نه استفاده ازخیار شرط وتخلف شرط و دادگاه میبایست با توجه به جهت خواسته و نحوه دفاع رسیدگی واتخاذ تصمیم نماید لذا نظریه مزبور بجهات فوق واجد ایراد تقضائی تشخیص و پرونده در اجرای ماده 15 قانون تشکیل دادگاههای حقوقی یک و دو اعاده می یابد.

مرجع :
کتاب قانون مدنی در آراء دیوان عالی کشور- خیارات واحکام راجع به آن - به اهتمام یداله بازگیر - انتشارات فردوسی - چاپ اول 1379 - چاپ دریا

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 187

تاریخ تصویب : 1369/02/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.