×

اختلاف وزارت فرهنگ وارشاداسلامی و سازمان اداری واستخدامی کشور راجع به نحوه اجرای بند(7)ماده (2)قانون اهداف و وظایف آن وزارت درارتباط با نمایندگی های فرهنگی خارج ازکشور

اختلاف وزارت فرهنگ وارشاداسلامی و سازمان اداری واستخدامی کشور راجع به نحوه اجرای بند(7)ماده (2)قانون اهداف و وظایف آن وزارت درارتباط با نمایندگی های فرهنگی خارج ازکشور

اختلاف-وزارت-فرهنگ-وارشاداسلامی-و-سازمان-اداری-واستخدامی-کشور-راجع-به-نحوه-اجرای-بند(7)ماده-(2)قانون-اهداف-و-وظایف-آن-وزارت-درارتباط-با-نمایندگی-های-فرهنگی-خارج-ازکشور

وکیل


سازمانهای دولتی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی
شماره : 117810/م ن
مورخ : 4/6/1368

نظریه اداره کل حقوقی ریاست جمهوری
اهم نظرات اطراف اختلاف :
1 سازمان امور اداری واستخدامی کشوراعلام نموده :مطابق تصمیم نامه شماره 99250 مورخ 1/11/1356 هیات وزیران مقرر است ازتاسیس هرگونه سازمان جدید اعم از شعبه ،دفتر،نمایندگی وایجاد پست جدید در خارج ازکشور وبه طور کلی اعزام مامور ثابت به خارج ازکشوراعم از آنکه پست سازمانی وجود داشته ویا نداشته باشد قبل از طرح و اتخاذ تصمیم در هیات وزیران خودداری شود.
2 وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی اظهارداشته :به موجب تصمیم نامه مورد بحث ایجاد پستهای سازمانی رایزن و وابستگان فرهنگی موکول به تصویب هیات وزیران بوده است حال آنکه به موجب بند(7)ماده (2) ایجاد وتوسعه نمایندگیهای فرهنگی ایران درخارج به این وزارت محول شده است .ضمنا" صسازمان امور اداری با ایجاد پستهای مطبوعاتی در این وزارت وانتقال پستهای مزبور از وزارت خارجه مخالفت نموده و این امر مانع بزرگی در اجرای وظایف قانونی این وزارت فراهم آورده است .

متن نظریه :
1 نظربه اینکه دربند(7)ماده (2)قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتا"ایجاد،توسعه و اداره کلیه امور نمایندگیهای فرهنگی ایران در خارج و تعیین نمایندگان فرهنگی و مطبوعاتی در زمره وظایف وزارت مزبور منظور شده لذاکلیه اختیارات و مسئولیتهایی که سایر وزارتخانه هاو موسسات دولتی قبلا"درعرض این مسئولیتها داشته اندبه طور ضمنی ملغی شده مع الوصف مسئولیتهای که برای هیات دولت ،وزارتخانه هاو موسسات دولتی درطول این امور لحاظ شده کماکان معتبر است چنانکه درامر تامین وتصویب وهزینه بودجه و اعتبار نمایندگیهای فرهنگی ،وزارت مذکور نمی تواند مستقل از تصمیمات مجلس شورای اسلامی وهیات دولت اقدام ومفاد اصول (53و74) قانون اساسی ومواد قانونی محاسبات عمومی وسایر مقررات مربوط را رعایت ننماید.
بنابراین وظایفی که سازمان اموراداری واستخدامی طبق تبصره (2) ماده (8)قانوناستخدام کشوری درمورد سازمان تفصیلی وتعداد پستهای وزارتخانه ها دارد به لحاظ اینکه درعرض بند(7)ماده (2)قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ وارشاداسلامی نیست درخصوص نمایندگیهای فرهنگی نیز معتبراست وازحیث اداره امور ادارات و واحدهای تابعه بین وزارت فرهنگ وارشاد وسایر وزارتخانه هاتفاوتی وجود ندارد تا مانع اجرای تبصره (2)ماده (8)قانون استخدام کشوری شود.
2 باعنایت به مراتب فوق ودرجهت تحقق بند(7) ماده (2)قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم است وزارت مزبور و سازمان امور اداری واستخدامی امور زیر را رعایت نمایند:
الف )وزارت فرهنگ وارشاداسلامی بایدسازمان تفصیلی وپستهای مورد نیازنمایندگیهای فرهنگی ونمایندگان مطبوعاتی وفرهنگی رابه سازمان پیشنهاد نماید تاسازمان بررسی و تا حدودی که منافی اصل ایجاد و توسعه واداره امورنمایندگیهای فرهنگی وتعیین نمایندگان مطبوعاتی وفرهنگی نباشد.تایید ویااصلاحات لازم رادرسازمان تفصیلی و تعداد پستهااعمال دارد طبیعی است تصمیم گیری درموارد اختلاف طبق قسمت اخیرتبصره (2)ماده (8)قانون استخدام کشوری باهیات محترم دولت است .
ب )سازمان امور اداری واستخدامی سازمان وتشکیلات درخصوص ایجاد و توسعه و اداره نمایندگیهای فرهنگی برای سایر وزارتخانه ها(تا زمانی که بند 7 ماده 2 اعتبار دارد)تایید نمی نماید یا درپستهای آنهانمایند فرهنگی ومطبوعاتی لحاظ نمی کند یااینکه تایید تشکیلات نمایندگیهای فرهنگی وایجادپست برای نمایندگان فرهنگی ومطبوعاتی رامنوط به هماهنگی باسایردستگاههانخواهد کرد هرچند وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی باید درمواردی که هماهنگی بادستگاههای دیگری برای ایجاد و توسعه نمایندگی در کشور خارجی لازم باشد حسب مورد مراتب راهماهنگ نماید.
درعین حال تعیین پستهای غیرازپست نمایندگی فرهنگی ومطبوعاتی در سایر وزارتخانه ها برای اجرای مسئولیتهایی که قانونا"بر عهده دارند ایراد ندارد چنانچه ممکن است درسازمان اموراداری واستخدامی ویا وزارت امورخارجه به ترتیب برای پیگیری و اجرای تبصره (2) ماده (8)قانون استخدام کشوری وقسمت اخیربند(1)وبندهای (9و10) ماده (2)و قسمت اخیر ماده (3)قانون وظایف وزارت امورخارجه پست کارشناس فرهنگی منظور گردد.
3 با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی شماره 351 هنگام تصمیم گیری در شور دوم قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تبصره ای راکه برای بند(7)ماده (2)جهت تصویب نمایندگان فرهنگی در دولت پیشنهاد شده بود علی رغم نظروزیر محترم فرهنگ و ارشاداسلامی موردتصویب قرارنداده وحذف نمودندلذاتعیین نمایندگان فرهنگی باتوجه به نظر مقنن نیازی به تصویب دولت نخواهد داشت .مع هذا دولت می تواند باعنایت به اصل 138 قانون اساسی ضوابطی برای تعیین نمایندگان مزبور تعیین نمایند.

مرجع :
کتاب مجموعه نظرات حقوقی ،ریاست جمهوری ،اداره کل حقوقی سال 1368
ناشر: اداره کل قوانین ومقررات کشور،چاپ دوم ،بهار 1375
صفحه : 92

16

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 7810

تاریخ تصویب : 1368/06/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.