×

کانون در مورد قضات دادگستری باید خلاصه پرونده کارگزینی را ملاک تشخیص حسن سابقه خدمت آنان قرار دهد

کانون در مورد قضات دادگستری باید خلاصه پرونده کارگزینی را ملاک تشخیص حسن سابقه خدمت آنان قرار دهد

کانون-در-مورد-قضات-دادگستری-باید-خلاصه-پرونده-کارگزینی-را-ملاک-تشخیص-حسن-سابقه-خدمت-آنان-قرار-دهد
دادنامه شماره : 110 - 10/7/1365

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
(متقاضی پروانه وکالت در اعتراض خود به تصمیم کانون وکلاء اظهارداشته که در سال 1350 از خدمت قضائی استعفا داده و اخذ پروانه وکالت نمود. ولی مجددا" به خدمت دادگستری بازگشته و در اجرای بند 1 ماده 82 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلاء پروانه خود را به کانون مسترد داشت وپس از صدور حکم بازنشستگی درسال 61درخواست نموده پروانه وکالت وی که بطور امانت به کانون تودیع شده مسترد دارند.ولی کانون اعلام داشته که چون بر اساس تصمیم شورایعالی قضائی بازنشسته شده و این امر خلاف شرط مندرج در بند 4 ماده 32 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلاء می باشد و شورای عالی قضائی در استعلام مجدد نیز از اعلام گواهی حسن خدمت امتناع نموده ، از استرداد پروانه وکالت خودداری کرده که این امرموجه نیست . زیرا شرایط مندرج درماده 32مربوط به کسانی است که بدایتا" تقاضای صدور پروانه وکالت می نمایند. و بعلاوه کانون در مورد قضات دادگستری باید خلاصه پرونده کارگزینی را ملاک تشخیص حسن سابقه خدمت آنان قرار دهد.
کانون نیز در لایحه دفاعیه اعلام داشته که اولا" ماده 32 آئین نامه کلی بوده و مختص تقاضای بدوی نیست . لذا وکیلی که به کار دولتی اشتغال داشته باشد پس از مراجعت به کار وکالت سوابق اخیر وی مورد مداقه قرار می گیرد و نیاز به ورقه حسن خدمت از اداره متبوع خود دارد. چون نامبرده به استناد ( تبصره ماده واحده قانون شرایط انتخاب قضات دادگستری مصوب 14/2/61 بازنشسته شده حداقل عدم اعلام گواهی حسن انجام کار تلقی شده است .)
چون طبق بند 4 ماده 32آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون ، متقاضی وکالت باید گواهی حسن خدمت از اداره مربوط که درآن شاغل بوده ضمیمه تقاضای خود کند و طبق تبصره ذیل ماده مزبور، کانون خلاصه پرونده کارگزینی او را از وزارت دادگستری خواسته و بلحاظ اینکه نامبرده طبق ماده واحده قانون شرایط انتخاب قضات دادگستری مصوب 14/2/1361 بازنشسته گردیده وکانون وکلاء اعلام نموده است که شورای عالی قضائی از دادن گواهی نامه حسن خدمت به اوامتناع کرده در نتیجه تقاضای او را بلحاظ عدم حصول شرط مندرج در بند 4 ماده مزبور ردکرده است . اعتراض متقاضی به تصمیم مزبور با توجه به جهات فوق وارد بنظر نمی رسد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

146

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 110

تاریخ تصویب : 1365/07/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.