×

قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور

قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور

قانون-بودجه-اصلاحی-سال-1343-کل-کشور

وکیل


قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور
ماده واحده - بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور شامل درآمدها و هزینه های وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت کلا از حیث درآمد بالغ بر 140952677000 (یکصد و چهل میلیارد و نهصد و پنجاه و دو میلیون و ششصد و هفتاد و هفت هزار) ریال و از حیث هزینه بالغ بر 144444162000 (یکصد و چهل و چهار میلیارد و چهار صد و چهل و چهار و میلیون و یکصد و شصت و دو هزار) ریال می باشد.
درآمدهای عمومی و اختصاصی جمعا به مبلغ 50603905000 (پنجاه میلیارد و ششصد و سه میلیون و نهصد و پنج هزار) ریال و هزینه های از محل این درآمدها جمعا به مبلغ 54095390000 (پنجاه و چهار میلیارد و نود و پنج میلیون و سیصد و نود هزار) ریال تصویب و اجازه داده می شود:
وزارت دارایی درآمدهای مزبور را وصول و در حدود درآمدهای وصول شده حقوق و مزایای قانونی کارمندان و خدمتگزاران جز و هزینه های مستمر و غیر مستمر وزارتخانه ها و موسسات دولتی را با رعایت کامل مقررات و قوانین مربوط و تبصره های زیر پرداخت نماید.
درآمدهای برنامه عمرانی سوم کشور و هزینه هایی که از محل آن تامین می شود و همچنین درآمدها و هزینه های موسسات وابسته به دولت که در ارقام مندرج در قسمت اول این ماده منظور گردیده به موجب قوانین و مقررات مربوط به خود قابل وصول و مصرف خواهد بود.
این لایحه از تاریخ تصویب جایگزین قانون بودجه سال 1343 کل کشور مصوب اسفند ماه 1342 می گردد.
تبصره هایی که دوره عمل آنها محدود به سال 1343 خواهد بود
تبصره 1 - هزینه های مندرج در بودجه های تفضیلی وزارتخانه ها و موسسات
دولتی به شرح قسمت چهارم (هزینه های جاری ) منضم به این قانون پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی قابل پرداخت خواهد بود و مادام که به تصویب کمیسیون مزبور نرسیده است هزینه های مربوط بر اساس بودجه های عمومی یا اختصاصی سال 1342 قابل پرداخت است مشروط بر آن که از اعتبار مصوب سال 1343 سازمانهای مربوط تجاوز ننماید. کاهش یا افزایش اعتبار مواد داخل یک فصل تا میزان 5% اعتبار هر ماده فقط یک بار با موافقت وزارت دارایی مجاز می باشد.
انتقال اعتبار مواد فصلی به فصل دیگر به استثنا فصول اول و هشتم و یا زاید بر پنج درصد داخل فصول موکول به موافقت وزارت دارایی و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی خواهد بود.
نقل و انتقال در هر یک از برنامه ها و فعالیتهای اصلی بودجه تفضیلی سال 1343 وزارت جنگ به شرح زیر خواهد بود:
نقل و انتقال از فعالیت اصلی یک برنامه به فعالیت اصلی دیگر همان برنامه در حدود ده درصد در اختیار وزارت جنگ و نقل و انتقال از فعالیت اصلی یک برنامه به فعالیت اصلی دیگر همان برنامه زاید بر ده درصد و همچنین نقل و انتقال از برنامه به برنامه دیگر با موافقت کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی خواهد بود.
تبصره 2 - درآمدهای اختصاصی طبقه "ب " منظور در بودجه به هر مبلغ که وصول شود در اختیار دستگاههای مربوطه بوده و طبق مقررات مربوط و طرز عمل سال 1342 در سال 1343 نیز مصرف خواهد گردید.
تبصره 3 - تنخواه گردان خزانه داری کل در سال 1343 سه هزار و پانصد میلیون ریال تعیین می شود.
تبصره 4 - به وزارت دارایی اجازه داده می شود نسبت به خرید قند و شکر و غله و مواد دخانیه و چای و پرداخت هزینه های حمل و نقل و انبارداری و بهای گونی و سایر هزینه های بانکی و گمرکی مربوط علاوه بر اعتبارات منظور در بودجه مصوب اقدام و در حدود احتیاجات از بانک مرکزی ایران اعتبار لازم را تحصیل و ظرف سال های مالی 1343 و 1344 نسبت به واریز آن اصلا و فرعا اقدام نماید. اسناد هزینه های مربوط به اجرای این تبصره بر طبق مقررات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت .
وزارت دارایی مجاز است در صورتی که مقتضی تشخیص دهد خرید و فروش و حمل و نقل و سایر عملیات مربوط به توزیع غله مورد احتیاج را بدون رعایت تشریفات مناقصه و مزایده انجام دهد. اجازه مندرج در قسمت اخیر این تبصره راجع به ترک مناقصه در مورد تهیه غله به منظور بذر و تامین علوفه مورد احتیاج دامهای کشور به وزارت کشاورزی نیز تفویض می گردد.
تبصره 5 - کلیه اعتبارات پیش بینی شده در مواد 48 و 49 و50 و 51 بودجه های تفضیلی سال 1343 در صورتی که قابل مصرف است که طرح مربوط به تایید هیات عالی برنامه رسیده باشد. مگر در مواردی که اعتبار پیش بینی شده برای ادامه عملیاتی باشد که در گذشته شروع شده است .
تبصره 6 - به وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی اجازه داده می شود از اول سال 1343 به کلیه کارمندان و خدمتگزاران خود اعم از رسمی و غیر رسمی که تا پایان سال 1342 استحقاق ترفیع و یا اضافه را داشته اند حقوق یک رتبه یا یک اضافه را پرداخت نمایند. وزارتخانه ها و موسسات دولتی مکلفند اعتبار لازم جهت اجرای مفاد این تبصره را از مجموع اعتبارات مندرج در فصول اول و دوم و سوم بودجه های تفضیلی خود تامین نمایند. کارمندان و خدمتگزارانی که از بودجه های اختصاصی حقوق دریافت می دارند ترفیع یا اضافه استحقاقی آنان به ترتیب مذکور در قسمت اول این تبصره از همان محل تامین و پرداخت خواهد شد.
تبصره 7 - دیون بلا محل وزارتخانه ها و موسسات دولتی مندرج در بودجه سال 1343 پس از تایید وزارت دارایی و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی با رعایت مقررات قابل پرداخت است .
تبصره 8 - وزارت دارایی مکلف است آن قسمت از وامهای دریافتی تا آخر سال 1340 دستگاههای دولتی از محل تنخواه گردان خزانه داری کل را که امکان تامین آن از محل بودجه وزارتخانه یا موسسه استفاده کننده نبوده است واریز نماید.
تبصره 9 - وزارت دارایی مجاز است اسناد هزینه ارسال 1337تا آخر سال 1341 وزارتخانه ها و ادارات دولتی را که به طور علی الحساب پرداخت و در موجودی حساب باقیمانده حداکثر تا پایان سال 1343 واریز نماید.
تبصره 10 - اجازه داده می شود وزارت دارایی نسبت به آن قسمت از اصلاح بودجه پیشنهادی وزارتخانه ها و ادارات دولتی که خارج از حدود اختیار وزارت دارایی مقرر در تبصره 2 بودجه سال 42 بوده تا حدودی که قبلا مورد رسیدگی و تایید وزارت دارایی قرار گرفته است و دستگاه های ذیربط تعهداتی در این گونه موارد نموده اند تا آخر سال 43 نسبت به صدور اصلاح بودجه مورد تقاضای آنها در حدود بودجه مورد عمل با تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی اقدام نماید.
تبصره 11 - به وزارت دارایی اجازه داده می شود نسبت به واریز مبلغ پنجاه میلیون ریال وامی که از خزانه داری کل برای سرمایه شرکت هواپیمایی ملی ایران دریافت و به شرکت مزبور پرداخت گردیده و مقرر بوده از اعتبار ردیف 131 بودجه سال 41 کل کشور واریز گردد از اعتبار همان ردیف که مورد استفاده واقع نگردیده اقدام و به حساب هزینه سال 1341 کل کشور منظور نماید.
تبصره 12 - دولت مجاز است در صورتی که درآمدهایی علاوه بر اعتبارات منظور در بودجه از محل کمک نظامی بلاعوض به دست آورد در اختیار وزارت جنگ قرار دهد که طبق مقررات موافقتنامه های مربوط به مصرف برسد.
تبصره 13 - وزارت جنگ مجاز است از محل باقیمانده اعتبارات تعهد نشده بودجه سال 1342 خود پس از پرداخت دیون داخلی بقیه را جهت خرید اسلحه و مهمات و انجام امور ساختمانی و 32 میلیون ریال هزینه جشنهای دو هزار و پانصدساله شاهنشاهی اختصاص داده و تا پایان سال 1343 با رعایت مقررات به مصرف برساند.
تبصره 14 - به وزارت جنگ اجازه داده می شود باقیمانده اعتبارات ساختمانی را که به وسیله هیات پنج نفری برای ایجاد خانه های سازمانی لشکر گارد شاهنشاهی اختصاص داده شده تا آخر اسفند ماه 1343 با رعایت مقررات مصرف نماید.
تبصره 15 - مفاد تبصره 44 قانون بودجه سال 1342 کل کشور نسبت به بقیه اعتبار مصوب در سال 1343 نیز قابل اجرا خواهد بود.
تبصره 16 - به وزارت راه اجازه داده می شود از باقیمانده بیست میلیون ریال که از اعتبار بودجه سال 42 وزارت جنگ به منظور ایجاد راههای رادار نیروی هوایی اختصاص و در اختیار آن وزارتخانه گذارده شده تا آخر سال 1343 برای همین منظور با رعایت مقررات تعهد و مصرف نماید.
تبصره 17 - به وزارت راه اجازه داده می شود مدت خدمت آن عده از کارشناسان آمریکایی را که بر اساس موافقتنامه متبادله بین وزارت راه و اداره راه آمریکا مشغول خدمت هستند تا تاریخ 9/9/43 تمدید نماید.
هزینه های ارزی و ریالی کارشناسان مزبور کماکان تا تاریخ فوق از اعتبارات عمرانی که سازمان برنامه در اختیار وزارت راه خواهد گذاشت تامین می شود.
تبصره 18 - به ژاندارمری کل کشور اجازه داده می شود اسناد هزینه مثبته پرداختی شش ماهه دوم سال 1342 مرزبانی کل کشور را (که از اول مهر ماه سال 1342 به ژاندارمری کل کشور ملحق گردیده ) بدون رعایت مواد بودجه مربوط به مبلغ یکصد و بیست میلیون ریال و همچنین اسناد هزینه مبلغ بیست و پنج میلیون و هشتصد و شصت و نه هزار و دویست و بیست و سه ریال اعتباری که در اجرای ماده 6 تصویبنامه شماره 40390-30/6/1342 هیات وزیران از محل اعتبارات بودجه سال 1342 وزارت جنگ در اختیار ژاندارمری کل گذارده شده و آنچه که از این بابت تا آخر اسفند ماه سال 1342 تعهد شده تا پایان دوره مالی سال مزبور بدون رعایت مواد اعتبارات بودجه تفضیلی به هزینه قطعی منظور دارد.
تبصره 19 - به وزارت امور خارجه اجازه داده می شود زمین مجاور سفارت کبرای شاهنشاهی ایران در آنکارا ملکی دولت ایران را با سه قطعه زمین متعلق به شهرداری آنکارا که مشخصات زمین ها بین طرفین معلوم است معاوضه نماید.
تبصره 20 - به وزارت فرهنگ اجازه داده می شود زمین سرکنسولگری سابق ایران در بغداد را که از طرف وزارت امور خارجه به آن وزارت واگذار شده به هر نحو که مقتضی بداند از طریق مزایده یا ترک آن به فروش رسانیده و از محل وجوه حاصله جهت مدارس ایرانی در عراق زمین یا ساختمان مناسب از طریق مناقصه یا ترک آن خریداری و یا ساختمان جدید احداث نماید.
تبصره 21 - به وزارت فرهنگ اجازه داده می شود مبلغ 1764720 ریال هزینه تعمیرات مدرسه سلطانی چهار باغ اصفهان را که در سال 1342 از اعتبار دولت تامین و تا پایان سال مزبور به مصرف نرسیده در سال 1343 به مصارف مربوطه برساند.
تبصره 22 - وزارت دادگستری مجاز است مبلغ 2100000 ریال اعتباری را که ضمن ماده 37 بودجه تفضیلی 50% هزینه مقدماتی سال 1342 ثبت موضوع تبصره 31 قانون بودجه سال 1338 کل کشور برای خرید لوازم آزمایشگاه پزشکی قانونی منظور و مورد تصویب قرار گرفته است تا آخر سال 1343 مورد مصرف قرار دهد.
تبصره 23 - به موسسه رازی اجازه داده می شود در سال جاری وجوه حاصله از صرفه جوییهایی سال قبل خود را به مصرف توسعه و تکمیل موسسه برساند.
تبصره 24 - به وزارت اقتصاد اجازه داده می شود تعهدات قطعی مربوط به جایزه تشویق صادرات سال 1342 را در صورتی که بودجه مصوب سال گذاشته از این بابت تکافو نکند از اعتبار عمومی جایزه صادرات سال جاری پرداخت نماید.
تبصره 25 - به اداره کل گمرک اجازه داده می شود مبلغ 114268000 ریال بدهی اداره کل غله و نان از بابت حقوق و عوارض و حق انبارداری گندمهای وارده از خارجه تا پایان سال 1340 را جمعا و خرجا عمل نماید.
تبصره 26 - اداره کل گمرک مکلف است از سنگهای معدنی و سیمانهای صادراتی تا مدت 20 روز از تاریخ ورود به اماکن گمرکی مرزی حق انبارداری دریافت ننموده و در صورتی که صادرکنندگان کالاهای مزبور به خواهند آنها را با وسایل شخصی بارگیری نمایند اعم از این که بارگیری در اسکله و اماکن گمرکی به عمل آید یا خارج از آنها، از دریافت هر گونه حق باربری خودداری نماید.
تبصره 27 - به اداره گمرک اجازه داده می شود به منظور تکمیل سایر عملیات ساختمانی اسکله بندر آبادان از محل بودجه اختصاصی سال 1343 خود مبلغ ششصد هزار ریال تامین و مقطوعا در وجه شرکت ملی نفت ایران پرداخت و حساب مذکور را واریز نماید.
تبصره 28 - به وزارت اقتصاد اجازه داده می شود دستگاههای فرستنده بی سیم و لوازم مورد نیاز وزارت پست و تلگراف و لوازم فنی وزارت اطلاعات را که در سال 1343 از گمرک ترخیص می شود از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به استثنای باربری و انبارداری معاف نماید.
تبصره 29 - وزارت اقتصاد مجاز است لکوموتیو واگن های باربری و مسافربری و لوازم فنی راه آهن دولتی ایران و وسایل راهداری و راهسازی و تجهیزات فنی ادارات هواشناسی و هواپیمایی را که توسط وزارت راه یا بنگاه راه آهن از خارج خریداری و در سال 1343 ترخیص می شود از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به استثنای باربری و انبارداری معاف نماید.
تبصره 30 - مفاد تبصره 19 و تبصره 21 قانون بودجه سال 1342 کل کشور در سال 1343 نیز قابل اجرا خواهد بود.
تبصره 31 - به وزارت کشاورزی اجازه داده می شود:
1 - بهره مالکانه (منال خالصه ) سال 1343 زراعت های دیم املاک خالصه خوزستان را کلا به زارعین بخشیده و بهره مالکانه (منال خالصه ) اراضی آبی را با احتساب معدل عواید وصولی بهره مالکانه سه ساله اخیر با تخفیف 50% به اقساط سه ساله از سال زراعی 1344 وصول نماید و همچنین در املاک خالصه سایر نقاط کشور در صورتی که دچار خشکسالی شده باشد به همین نحو اقدام نماید.
2 - کسانی که بدهی معوقه سنوات قبل خود را در دو قسط مساوی در آخر سالهای 43 و 44 به بنگاه خالصجات پرداخت نمایند از پرداخت خسارت تاخیر تادیه معاف خواهند بود. نسبت به بدهیهایی که پرداخت آن طبق اسناد رسمی تقسیط شده است در صورتی که خسارت مذکور احتساب گردیده شامل این تبصره بوده و مبلغ خسارت بابت اصل بدهی و به حساب اقساط منظور خواهد شد.
3 - کلیه بدهی جنسی کشاورزان خالصه در املاک تقسیم شده از بابت مساعده خوراکی و بذری بخشوده می شود.
تبصره 32 - به دولت اجازه داده میشود تکمیل ساختمان کاخ صاحب قرانیه نیاوران را در سال 1343 به وسیله بانک عمران طبق مقررات آن بانک با نظارت وزارت آبادانی و مسکن ادامه دهد.
تبصره 33 - به وزارتین دارایی و کشاورزی اجازه داده می شود باقیمانده اراضی زاید ضرابخانه را که با توجه به مفاد قانون مصوب 22 اسفند 1336 مقدمات تقسیم آن بین کارمندان و کارگران واجد شرایط اداره ضرابخانه و کارمندان وزارت دارایی فراهم شده واگذار و قباله فروش تنظیم و مبادله نمایند.
تبصره 34 - به وزارتین دارایی و اقتصاد اجازه داده می شود که مبلغ 38925000 ریال بدهی سازمان تعاون مصرف کادر نیروی انتظامی از بابت حقوق و عوارض گمرکی کالاهای ترخیص شده از گمرک (به استثنا حق باربری و انبارداری ) از تاریخ 25/5/40 تا آخر سال 1340 را جمعا خرجا محاسبه و واریز نمایند.
تبصره 35 - آن قسمت از بودجه اختصاصی سال 1342 وزارت دادگستری که در سال 1343 از حیث درآمد و هزینه ضمن وجوه عمومی منظور شده بر اساس مقررات مربوط قابل پرداخت است .
تبصره هایی که تا ملغی نشده به قوت خود باقی است .
تبصره 36 - نصف مابه التفاوت حقوق رتبه اداری کارمندان لیسانسیه کادر اداری با حقوق رتبه ای که به کارمندان لیسانسیه وزارت پست و تلگراف و تلفن بر اثر تبدیل رتبه اداری به فنی تعلق می گیرد به عنوان فوق العاده مخصوص به کارمندان لیسانسیه شاغل وزارتخانه ها و سایر موسسات دولتی پرداخت می شود.
تبصره 37 - قانون راجع به اجازه استخدام کارمند برای وزارتخانه ها مصوب 27 خرداد ماه 1337 لغو می شود وزارتخانه ها و موسسات دولتی در صورتی که تشکیلات قانونی داشته باشند و یا تشکیلات آنها به تایید شورای عالی اداری کشور و تصویب هیات وزیران رسیده باشد می توانند بر مبنای تشکیلات و اعتبارات مصوب در هر مورد پس از موافقت شورای عالی اداری کشور و تصویب هیات وزیران افراد مورد نیاز خود را که طبق مقررات استخدامی استخدام نمایند. وزارتخانه ها و موسسات دولتی مادام که تشکیلات خود را به تایید شورای عالی اداری کشور و تصویب هیات وزیران نرسانیده اند در صورت احتیاج به استخدام جدید در هر مورد پس از احراز ضرورت سازمانی امر توسط شورای عالی اداری کشور با تصویب هیات وزیران به استخدام جدید مبادرت خواهند نمود و آیین نامه مربوط به اجرای این امر توسط شورای عالی اداری کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. به وزارت کشور اجازه داده می شود در حدود مقررات فوق الذکر دارندگان دیپلم کامل متوسطه را از طریق مسابقه بعد از طی دوره آموزشی که به توسط وزارتخانه مزبور با همکاری شورای عالی اداری کشور ترتیب داده خواهد شد برای تکمیل کادر مورد نیاز خود با رتبه دو اداری استخدام نماید.
تبصره 38 - مقررات مربوط به استخدام کارکنان شهرداریها و میزان حقوق شهرداران به موجب آیین نامه ای خواهد بود که از طرف وزارت کشور با توجه به اوضاع هر محل و وضع مالی شهرداریها تنظیم و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. از تاریخ تصویب آیین نامه مزبور ماده 70 قانون شهرداریها و سایر مقررات مغایر ملغی می شود.
تبصره 39 - از تاریخ تصویب این قانون هزینه پذیرایی استانداران معاونین آنها و فرمانداران کل و فرمانداران و بخشداران به موجب تصویبنامه هیات وزیران تعیین و از محل اعتبارات مربوط قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 40 - به وزارت فرهنگ اجازه داده می شود از میان آموزگاران روز مزد مدارس ایران در خارج از کشور که تبعه ایران بوده و دارای گواهینامه پنج ساله متوسطه محل می باشند و حداقل یک سال سابقه خدمت آموزشی دارند معلمین مورد احتیاج را برای تدریس دروس اختصاصی مدارس مذکور از طریق مسابقه انتخاب و به طور پیمانی استخدام نماید.
تبصره 41 - به قسمت آخر تبصره 33 بودجه سال 1339 کل کشور عبارت زیر اضافه می شود:
"وزارت دارایی مجاز است به آن دسته از مستخدمین جز مشمول تبصره 33 بودجه سال 1339 که از پانصد ریال کمک نقدی استفاده می نموده و می نمایند و بر اثر دریافت اضافه حقوق در سنوات اخیر کمک هزینه آنان قطع شده معادل مبالغی که بابت اضافه حقوق سالیانه به حقوق ثابت آنان اضافه گردیده از کمک مزبور کسر و بقیه را کماکان به عنوان کمک نقدی پرداخت نماید."
تبصره 42 - اجازه داده می شود بدهی های قطعی سازمان منحله تدارکات بابت بهای کالا و غیره از محل فروش کالای باقیمانده در تهران و شهرستان ها و مطالبانی که وصول خواهد شد در هر مورد با تصویب وزارت دارایی پرداخت و مازاد درآمدهای مذکور به حساب خزانه داری کل منتقل شود.
تبصره 43 - به دولت اجازه داده می شود با توجه به مصالح سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه روادید مسافرت بین ایران و کشورهای دیگر را لغو و یا مجددا بر قرار نماید.
تبصره 44 - به دولت اجازه داده می شود از کتاب های چاپی خود آنچه را که بر طبق نظر کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های دارایی و فرهنگ و امور خارجه غیر ضروری تشخیص میشود با کتب کتابخانه های داخلی و خارجی مبادله نماید
تبصره 45 - به دولت اجازه داده می شود برای اماکن قدیمی و آثار باستانی کشور طبق آیین نامه ای که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید ورودیه مناسبی که حداکثر از پنجاه ریال تجاوز ننماید تعیین و دریافت نماید و وجوه حاصله را طبق مقررات که در آیین نامه مذکور معین خواهد گردید به مصرف برساند.
تبصره 46 - مدت پرداخت اقساط مابه التفاوت کسور بازنشستگی موضوع تبصره 71 قانون بودجه سال 42 کل کشور در مورد درجه داران بازنشسته ارتش شاهنشاهی و ژاندارمری کل کشور از ده سال به پانزده سال افزایش می یابد.
تبصره 47 - به وزارت جنگ اجازه داده می شود حق التدریس غیر نظامیانی که در کلاسهای آموزشی ارتش تدریس می نمایند با رعایت کامل مقررات آیین نامه اجرایی حق التدریس دانشگاه موضوع تبصره 40 قانون بودجه سال 1338 کل کشور و حداکثر تا میزان و مبالغ مقرر در آیین نامه مزبور تادیه نماید.
تبصره 48 - مبلغ دو هزار ریال حق لیسانس افسران ارتش و ژاندارمری کل کشور (موضوع تبصره 29 قانون بودجه سال 1340 و تبصره 59 قانون بودجه 1341 کل کشور) با رعایت کلیه مقررات مربوط جز حقوق آنها در هر درجه محسوب و از مبلغ مزبور کسور بازنشستگی برداشت خواهد شد.
تبصره 49 - به وزارت کار و امور اجتماعی اجازه داده می شود حق حضور نمایندگان کارگر و کارفرما را که در جلسات هیاتهای حل اختلاف و شورای عالی کار شرکت می نمایند طبق تصویب هیات وزیران از محل اعتبار پیش بینی شده در بودجه وزارت کار و امور اجتماعی پرداخت نماید.
تبصره 50 - به خزانه داری کل اجازه داده می شود در مواردی که دولت ضروری تشخیص دهد چاپ تمبرهای پستی را به خارج از کشور سفارش دهد.
تبصره 51 - وزارت دارایی می تواند از محل صرفه جویی اعتبارات بودجه هر یک از وزارتخانه ها و ادارات دولتی بدهی های این دستگاهها را به یکدیگر و به سایر موسسات دولتی واریز نماید.
تبصره 52 - حدود اختیارات وزارت دارایی و هیات وزیران در مورد اجازه ترک مزایده یا مناقصه در معاملات دولتی موضوع قسمت اخیر ماده 39 قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1312 و ماده 4 تصویبنامه جایگزین قانون شماره 35428-23/9/1325 به پانصد هزار ریال و یک میلیون ریال افزایش داده می شود. مقررات این تبصره شامل معاملات شهرداریها نیز خواهد بود.
تبصره 53 - اجازه مقرر در ماده 32 قانون اصلاح قانون تعرفه گمرکی مصوب تیر ماه 1337 از تاریخ تصویب این قانون به هشت در هزار تغییر داده می شود.
تبصره 54 - اداره کل گمرک مجاز است تا میزان 82850000 ریال وسایل و لوازم مکانیکی و غیر مکانیکی سرویس آتش نشانی - انبارداری - باربری وسایل حمل و نقل خشکی و دریایی از قبیل اتومبیل آتش نشانی - تانکر آب - پمپ های فشارقوی - وانت - کامیون - جیپ و موتور لنج و سایر لوازم آتش نشانی مورد احتیاج ادارات و دفاتر تابعه را به استثنا اتومبیل سواری طبق مقررات قانون محاسبات عمومی خریداری و قیمت آن را به اقساط سالانه مجموعا تا میزان مبلغ فوق الذکر که در سنوات قبل از محل درآمدهای اختصاصی خود جهت ساختمان پل خرمشهر به عنوان وام پرداخت نموده و قسمتی از آن وصول و بقیه به تدریج وصول خواهد شد تعهد و پرداخت نماید و حساب آن را ضمن حسابهای اختصاصی سال جاری و سالهای آتی اداره کل گمرک به وزارت دارایی تسلیم نماید.
تبصره 55 - پرداخت تعهدات معوقه بین المللی مبادلات تلکوه مونیکاسیون و پست از اعتبارات منظور در بودجه هر سال وزارت پست و تلگراف و تلفن بلامانع و استفاده از اعتبارات مزبور مشمول سال مالی نمی باشد.
تبصره 56 - اراضی واقع در خارج از محدوده شهرها که در مسیر راههای اصلی یا فرعی و یا خطوط مواصلاتی و برق و مجاری آب قرار می گیرد با رعایت حریم مورد نیاز از طرف صاحبان این اراضی برای این منظور تخصیص داده خواهد شد و در صورتی که در اراضی مزبور مستحدثات و اعیانی وجود داشته باشد که بر اثر احداث تاسیسات فوق الذکر از بین برود و یا خسارتی به آنها وارد شود موسسات دولتی مربوط باید خسارات مالک اعیانی را به ترتیب مذکور در ماده 33 تصویبنامه برنامه عمرانی سوم کشور جبران نماید بدون این که کارهای ساختمانی از جهت خسارت متوقف شود. حریم راهها و خطوط و مجاری آب فوق الذکر از طرف هیات وزیران معین خواهد شد.
تبصره 57 - بر مطالبات مذکور در ماده 23 قانون بانکی و پولی کشور سایر مطالبات بانک مرکزی ایران از دولت و سازمان برنامه و دستگاههای دیگر که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت یا تحت نظارت دولت است اعم از مطالبات ناشی از وام و یا اعتبار به شرط تضمین وزارت دارایی افزوده می شود مشروط بر این که مفاد ماده 19 قانون بانکی و پولی کشور رعایت شود. تضمین مذکور در ماده 24 قانون مزبور شامل این مطالبات نیز خواهد بود.
وزارت دارایی مجاز است تا مبلغ بیست و پنج هزار میلیون ریال نسبت به بدهی های سازمان برنامه به بانک مرکزی ایران و همچنین از بدهی های دستگاههای دیگر که در این تبصره ذکر شده است تضمین نماید اعم از این که بدهی های مزبور ناشی از وام یا اعتباری باشد که تاکنون حاصل شده و یا بعدا وام یا اعتبار داده شود.
تبصره 58 - در اجرای ماده 7 تصویبنامه شماره 22704/ ت مورخ 19/6/1341 برنامه عمرانی سوم کشور دولت مجاز است برای تامین قسمتی از هزینه های برنامه عمرانی سوم کشور قراردادهای تحصیل وام و اعتبار مشروح زیر را منعقد و به موقع اجرا بگذارد:
الف - وام از بانک بین الملل توسعه و ترمیم برای ساختمان قسمتی از راههای اصلی به مبلغ 5/18 میلیون دلار با بهره 5/5 درصد در سال . استرداد اقساط وام پس از 4 سال مهلت ظرف 16 سال انجام خواهد شد.
ب - وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن برای خرید وسایل راهسازی به مبلغ 5/4 میلیون دلار با بهره 5/5 درصد در سال . استرداد اقساط وام پس از یک سال و نیم مهلت ظرف 7 سال انجام خواهد شد.
ج - وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن برای خرید وسایل راه آهن به مبلغ 2/4 میلیون دلار با بهره 5/5 درصد در سال . استرداد اقساط وام پس از یک سال و نیم مهلت ظرف 7 سال انجام خواهد شد.
د - وام از موسسه عمران بین المللی دولت آمریکا از طریق قانون عمومی 480 (فروش گندم ) برای اجرای طرحهای عمرانی کشاورزی و فرهنگ برنامه سوم تا مبلغ 353430000 ریال با بهره هفتاد و پنج صدم درصد. استرداد اقساط وام پس از سه سال مهلت ظرف 27 سال انجام خواهد شد.
ه - وام از موسسه عمران بین المللی دولت آمریکا برای ساختمان راه آهن شرفخانه - قطور (ایران - ترکیه ) به مبلغ 7840000 دلار با بهره 5/3 درصد در سال . استرداد اقساط وام پس از 5 سال مهلت ظرف 30 سال انجام خواهد شد.
و - موافقتنامه اعتبار با دولت جمهوری فرانسه برای اجرای طرحهای عمرانی برق و پتروشیمی و مخابرات برنامه سوم به مبلغ 300000000 فرانک با بهره 5 درصد در سال . استرداد اقساط اعتبار ظرف 10 سال انجام خواهد شد.
ز - موافقتنامه اعتبار با دولت پادشاهی انگلستان برای اجرای طرحهای عمرانی برنامه سوم به مبلغ 2000000 لیره استرلینگ با بهره 6 درصد در سال .
استرداد اقساط اعتبار ظرف 20 سال انجام خواهد شد.
ح - موافقتنامه اعتبار با دولت جمهوری لهستان برای اجرای طرحهای صنعتی عمرانی برنامه سوم به مبلغ 15000000 دلار با بهره 5/2 درصد در سال .
استرداد اقساط اعتبار ظرف 9 سال انجام خواهد شد.
ط - موافقتنامه اعتبار با دولت اتحادیه جماهیر شوروی برای ساختمان دو سد بر روی رودخانه ارس و تاسیسات مربوطه تا مبلغ 35 میلیون روبل با بهره 6/3 درصد در سال . استرداد اقساط اعتبار ظرف 12 سال انجام خواهد شد.
ی - وام از موسسه عمران بین المللی دولت آمریکا برای تهیه نقشه های اصلی برق کشور به مبلغ 2400000 دلار با بهره سه چهارم یک درصد در سال . استرداد اقساط وام پس از پنج سال مهلت ظرف بیست و پنج سال سال و شش ماه انجام خواهد شد.
ک - وام از موسسه عمران بین المللی دولت آمریکا برای ساختمان بندرگاه بندرعباس به مبلغ 15000000 دلار با بهره 3 درصد در سال . استرداد اقساط وام پس از 7 سال مهلت ظرف بیست و سه سال و شش ماه انجام خواهد شد.
تبصره 59 - به وزارت اقتصاد اجازه داده می شود کالاهای وارده برای طرح های توسعه منابع آب و تولید و توزیع نیروی برق و لوازم مورد نیاز تاسیسات آب و برق شهرها که از طرف وزارت آب و برق و یا سازمانهای آب و برق و موسسات دولتی یا وابسته به دولت برای انجام وظایف آن موسسات وارد می شود از قبیل تلمبه و لوله و شیر و متعلقات و سایر مصالح و لوازم و ماشین آلات مربوط به کارهای آب و سدسازی و همچنین ماشین آلات و لوازم و متعلقات مربوط به تولید و توزیع برق و یدکی ماشین آلات و مواد شیمیایی لازم برای احداث و بهره برداری صنعت آب و برق را بدون دریافت حقوق و عوارض گمرکی به استثنا هزینه های باربری و انبارداری ترخیص نماید. حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی این قبیل کالاها جمعا خرجا در بودجه های سالیانه عمل خواهد شد.
تبصره 60 - دولت مجاز است اجرا تصویبنامه شماره 41354 مورخ 10/7/42 مربوط به منع اخذ حق علفچر از مراتع را که در مدت مقرر در ماده واحده مصوب 20 آذر ماه 1342 به مجلس سنا تقدیم گردیده است کماکان ادامه دهد.
تصویبنامه مزبور بر طبق ماده واحده مصوب 20 آذر ماه 1342 مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت .
تبصره 61 - مفاد تبصره 56 بودجه سال 1341 از اول فروردین ماه 1343 برای مدت سه سال دیگر معتبر و قابل اجرا خواهد بود.
تبصره 62 - به وزارت کشاورزی اجازه داده می شود که اداره کل مهندسی زراعی - موسسه خاک شناسی و قسمت مطالعات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی را که پس از انتزاع بنگاه مستقل آبیاری در وزارت کشاورزی باقیمانده است یا همچنین موسسات بهره برداری کشاورزی دیگری را که بعدا تشکیل می شود بر طبق اصول بازرگانی اداره نموده و آن قسمت از مقررات مالی بنگاه مستقل آبیاری را که قابل اجرا است در موسسات مذکور اجرا نماید. آیین نامه لازم برای اجرای این تبصره از طرف وزارت کشاورزی تهیه و پس از موافقت وزارت دارایی به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
تبصره 63 - از نظر تسهیل همکاری بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران در اجرای برنامه های اقتصادی دولت مفاد تبصره 52 قانون بودجه سال 1339 کل کشور به کلیه معاملات بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران با دولت و دستگاه های وابسته به دولت تعمیم داده می شود.
تبصره 64 - از تاریخ تصویب این قانون کلیه فعالیتهایی که به عنوان ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی توسط واحدهای تابعه وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف دولتی انجام می شود تحت اداره شرکت ملی نفت ایران متمرکز خواهد گردید شرکت مزبور برای تامین این منظور شرکتی فرعی به نام شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکیل می دهد که اساسنامه آن پس از تایید شورای عالی صنایع پتروشیمی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
اساسنامه و حدود وظایف شورای عالی صنایع پتروشیمی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
کلیه حقوق دولت در بنگاه کود شیمیایی که در اجرای تبصره 36 قانون بودجه سال 1338 و به موجب اساسنامه مصوب 30/12/1337 هیات وزیران تشکیل گردیده به شرکت ملی نفت ایران واگذار می شود. شرکت ملی نفت ایران کلیه تاسیسات و مطالبات و موجودیهای نقدی و جنسی بنگاه کود شیمیایی "بنگاه پتروشیمی " را به عنوان سرمایه بنگاه ارزیابی خواهد نمود و در اساسنامه بنگاه با تصویب شورای عالی صنایع پتروشیمی تغییرات لازم را خواهد داد.
واریز کلیه دیون و تعهداتی که تا تاریخ انتقال به نفع اشخاص ثالث از بابت تاسیسات بنگاه وجود داشته بر عهده دولت خواهد بود و دولت اقساط تعهدات مزبور را طبق قراردادهای موجود همه ساله در بودجه خود منظور و پرداخت خواهد نمود.
تبصره 65 - به وزارت اقتصاد اجازه داده می شود عضویت سازمان بهره وری آسیایی را پذیرفته و حق عضویت سالیانه آن را از بودجه عمومی دولت تامین و پرداخت نماید.
تبصره 66 - دریافت کسور و وجوه بازنشستگی و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری و وظیفه مشمولین تصویبنامه شماره 40386/30/6/42 بر اساس قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی به عهده صندوق بازنشستگی کشوری خواهد بود.
تبصره 67 - وزارت راه می تواند با رعایت صرفه و صلاح دولت لوازم و قطعات ماشین آلات مورد احتیاج خود را ( راهسازی - راهداری - هواپیمایی و هواشناسی ) پس از تشخیص کمیسیون فنی وزارت راه بدون انجام تشریفات مناقصه مستقیما به کارخانجات سازنده سفارش داده و بهای لوازم خریداری را بر اساس فهرست بها و صورت حساب کارخانجات مربوطه که به گواهی اطاق بازرگانی و نمایندگی دولت شاهنشاهی در محل رسیده از طریق گشایش اعتبار پرداخت نماید.
تبصره 68 - فوق العاده مخصوص قضات منظور در بودجه سال 1343 کل کشور از سال 1344 به بعد در بودجه عمومی کشور منظور و قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 69 - تبصره 2 قانون مربوط به اخذ یک هزارم از معاملات ثبتی جهت کمک به شیر و خورشید سرخ ایران مصوب دهم اسفند ماه 1333 با توجه به مفاد تبصره 48 قانون بودجه سال 1339 کل کشور به شرح زیر اصلاح می شود:
سردفتران دفاتر اسناد رسمی موظف به اجرای این قانون بوده و باید در هر پانزده روز وجوه ماخوذه را به حساب جمعیت شیر و خورشید سرخ به بانک ملی ایران به پردازند. اداره کل ثبت مکلف به نظارت در وصول و ایصال این وجوه خواهد بود.
تبصره 70 - به وزارت اقتصاد اجازه داده می شود که با تصویب هیات وزیران از هر تن سیمان تولیدی کارخانه های کشور مبلغی که حداکثر آن از 150 ریال تجاوز نکند به عنوان حق صادرات سیمان دریافت و در اختیار مرکز مشاوره و نظارت بر تولید و فروش و صادرات سیمان کشور بگذارد تا به صورت جایزه به صادرکنندگان سیمان پرداخت شود. آیین نامه مرکز مشاوره و نظارت بر تولید و فروش و صادرات سیمان کشور و همچنین میزان حق صادرات سیمان و میزان جایزه صادرات آن بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات وزیران خواهد بود.
قیمت فروش سیمان در داخل کشور از طرف وزارت اقتصاد تعیین و پس از تصویب هیات وزیران اعلام خواهد شد.
تبصره 71 - وزارت خانه ها و موسسات وابسته به دولت و سازمانهای دولتی که به طریق بازرگانی اداره می شوند نمی توانند بدون جلب موافقت هیات عالی برنامه اقدام به تاسیس یا توسعه چاپخانه به کنند و قبول هر گونه سفارشی غیر از کارهای اختصاصی منوط به اجازه هیات دولت می باشد.
دولت مجاز است آن قسمت از چاپخانه های غیر ضروری وزارتخانه ها و موسسات وابسته به دولت را در صورت اقتضا طبق مقررات به فروش برساند. چاپخانه دولتی و چاپخانه ارتش و چاپخانه های وزارت اطلاعات - وزارت دادگستری - هنرهای زیبای کشور - بانک ملی ایران - دانشگاه و مجلس شورای ملی مشمول مقررات این تبصره نمی باشند.
تبصره 72 - به وزارت جنگ و وزارت کشور اجازه داده می شود به افسران و همردیفان ارتش و ژاندارمری و شهربانی کل کشور که در محل های از سروانی به بالا انجام وظیفه می نمایند ماهیانه مبلغ دو هزار و ششصد ریال به عنوان حق گماشته (به مقامات سپهبدی و ارتشبدی حق دو گماشته ) پرداخت نمایند مشروط بر آن که هزینه اضافی در مواد مربوط ایجاد نکند، از تاریخ اجرای این ترتیب استفاده از افراد به عنوان گماشته در سازمانهای مزبور ممنوع خواهد بود.
تبصره 73 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی و شرکت ها و بانکهای وابسته به دولت موظفند احکام ترفیعات و اضافات استحقاقی کارکنان خود را به نمایندگی مجلسین انتخاب شده اند صادر و ابلاغ نمایند.
تبصره 74 - کارگرانی که در تاریخ تصویب این قانون به عنوان روز مزد ثابت در دستگاههای دولتی مشغول کار هستند در صورتی که در حین خدمت موفق به اخذ لیسانس شده یا بشوند با رعایت تبصره 37 این قانون مشمول تبصره ماده 3 قانون اعزام محصل به خارج می باشند.
تبصره 75 - دولت مجاز است تعرفه تلفن بین شهرهای کشور را با تصویب هیات وزیران تعیین نماید.
تبصره 76 - به وزارت دارایی اجازه داده می شود مبلغ 59356250 ریال وجه سال جاری بنگاه مستقل آبیاری را که با تعهد آن وزارتخانه بابت ساختمان سد شهناز به مقاطعه کار داده شده در سررسید مقرر از محل درآمد عمومی کشور پرداخت نماید.
تبصره 77 - به دولت اجازه داده می شود مطالبات سالهای گذشته مقاطعه کاران ساختمان های دولتی را در سال جاری حداکثر تا میزان 253 میلیون ریال علاوه بر اعتبار منظور در ردیف 5107 هزینه از محل درآمد عمومی کشور طبق مقررات پرداخت نماید.
تبصره 78 - دیپلمه های دامپزشکی که در تاریخ تصویب این قانون در خدمت رسمی دولت هستند مشمول قسمت اخیر تبصره 2 ماده 2 قانون راجع به نحوه استخدام مهندسین و کمک مهندسین و تکنسین ها مصوب سال 1338 می باشند.
تبصره 79 - به وزارت اقتصاد اجازه داده می شود کلیه وجوه حاصله از درآمد حق علامت گذاری و دقیق کاری و وزنه را از اول سال 1343 به حساب اختصاصی موسسه استاندارد ایران منظور دارد تا به مصرف مخارج جاری موسسه مزبور برسد.
قانون بالا مشتمل بر ماده واحده و 79 تبصره و صورت ضمیمه پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در تاریخ شنبه سوم مرداد ماه 1343 - در جلسه روز یکشنبه چهارم مرداد ماه 1343 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1343/05/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.