×

قانون اصلاح پاره ای مواد قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب 1368

قانون اصلاح پاره ای مواد قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب 1368

قانون-اصلاح-پاره-ای-مواد-قانون-الزام-شرکتها-و-موسسات-ترابری-جاده-ای-به-استفاده-از-صورت-وضعیت-مسافری-و-بارنامه-مصوب-1368

وکیل


شماره 1987-ق 1/2/1381
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 43647/18013 مورخ 30/9/1379 دولت در مورد اصلاح قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 18/1/1381 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در عنوان و متن تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد وبیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 3543 5/2/1381
قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون الزام شرکتها وموسسات ترابری جاده ای به استفاه از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب 1368 که د رجلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/1/1381 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 1987- مورخ 1/2/1381 وصال گردیده است ، به پیوست جهت اجراءابلاغ می گردد
رئیس جمهور - سید محمدخاتمی

ماده 1- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (3) اضافه م شود:
تبصره - مادامی که طرحهای مذکور تهیه و ارائه نشده است ابطال تمبر مورد اشاره به روی هر یک از بارنامه های بین المللی مورد تائید وزارت راه و ترابری صورت خواهد گرفت .
ماده 2- ماده (5) و تبصره ذیل آن حذف و ماده (6) به ماده (5) تبدیل و به ترتیب زیر تغییر می یابد.
ماده 5- چنانچه شرکتها وموسسات ترابری جاده ای مسافر وکالا در خصوص نحوه استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه موارد ذیل را رعایت نکنند متخلف محسوب می شوند.
1- بر حسب نوع فعالیت ، از اوراق مذکور در مواد(2) ، (3) و (4) این قانون استفاده ننمایند یا بجای آنها از اوراق عادی استفاده نمایند.
2- به طور غیر مجاز صورت وضعیت مسافری یا بارنامه تهیه و مورد استفاده قرار دهند.
3- مشخصات مسافر ومحموله با اوراق مذکور مطابقت نداشته باشدو یا مندرجات آن را تکمیل ننمایند.
4- نسخه های متعدد یک بارنامه و یا صورت وضعیت مسافری رابه صورت متعارض و متفاوت تکمیل کنند.
5- اوراق مزبور در مواد یاد شده را به اشخاص دیگر و غیرمجاز واگذار نمایند.
6- اورا ق مورد اشاره را برای رانندگان فاقد دفترچه کار (برگ فعالیت ) معتبر صادر نمایند.
7- مقررات مربوط به نحوه تنظیم و استفاه از بارنامه وصورت وضعیت و بلیط مسافری را رعایت ننمایند.
سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور(دراستانها) در صورت احراز تخلف برای بار اول به شرکت یا موسسه حمل ونقل تذکر یا توبیخ کتبی داده و برای بار دوم وسوم از یک ماه تا یکسال خدمت مربوط به ارائه بارنامه وصورت وضعیت مسافری و سایر خدمات حمل ونقلی را قطع نموده و برای بار چهارم پروانه فعالیت آن را به طور دائم لغو می نماید.
تبصره 1- هرگاه شرکت یا موسسه ای دارای شعبه یا شعبی باشد و هر یک از تخلفات مندرج در فوق توسط شعبه یا شعب صورت گیرد، سازمان می تواند به ترتیب مقرر در فوق نسبت به تخلفات شعبه یا شعب و یا شرکت یا موسسه اصلی اقدام نماید.
تبصره 2- مدیر موسسه یا مدیرعامل شرکت متخلف که پروانه فعالیت آن به طور دائم لغو می گردد، نمی تواند در شرکت یاموسسه حمل و نقل دیگری تصدی مدیریت را به عهده گیرد یا پروانه فعالیت جدید اخذ نماید.
تبصره 3- تصمیم راجع به قطع خدمات مذکور برای مدت یک ماه قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد. تصمیم مربوط به قطع خدمات بیش از یک ماه قابل اعتراض بوده و شرکت یا موسسه حمل ونقل معترض می تواند ظرف حداکثر بیست روز از تاریخ ابلاغ تصمیم اتخاذ شده اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از نماینده وزارت راه وترابری ،یک قاضی به معرفی رئیس قوه قضائیه ونماینده صنف مربوط دراستان که در محل سازمان حمل ونقل و پایانه های استان تشکیل می گردد، ارائه نماید. تصمیم کمیسیون مذکور قطعی و لازم الاجراء است .
تصمیم راجع به لغو دائم پروانه فعالیت شرکت یا موسسه و تعطیل دائم شعبه یا شعب ، در مدت مذکور قابل اعتراض بوده وبرای رسیدگی به این گونه اعتراضات کمیسیونی مرکب از نماینده وزارت راه وترابری ، نماینده کانون عالی انجمنهای صنفی مربوط و یک قاضی به معرفی رئیس قوه قضائیه در محل وزارت راه وترابری در مرکز کشور تشکیل خواهد شد.
در هر حال تصمیمات و احکام صادره از ناحیه سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور و کمیسیونهای مذکور نافی حقوق ذینفع در طرح دعوی و اعتراض نزد مراجع ذیربط قضائی نخواهد بود.
تبصره 4- تصمیمات اولیه سازمان یاد شده در مهلت مقرر برای اعتراض ، غیر قابل اجرا است . پس از انقضای مهلت مذکور نیز چنانچه اعتراض ظرف مهلت قانونی صورت گرفته باشد، تصمیم اولیه تا تعیین تکلیف قطعی موضوع در کمیسیونهای مندرج در تبصره (3) اجرا نخواهد شد. در صورت عدم ارائه اعتراض ، تصمیم اولیه قطعی و لازم الاجراء خواهد بود. در صورت اجرای تصمیم ، شرکت یا موسسه متخلف موظف است که بارنامه ها و صورت وضعیتهای مصرف نشده را در اختیار سازمان موصوف قرار دهد.
تبصره 5- دستمزد کارکنان شرکت یا موسسه حمل ونقل و یا شعبه یا شعب آنها وخسارات قانونی وارده به افراد مذکور در مدت قطع خدمات به وسیله صاحب امتیاز و موسسه یا مدیران مسئول شرکت پرداخت خواهد شد. در این موارد شرکت یا موسسه حمل ونقل مکلف است ترتیب حمل کالا (پس از تائید صاحب کالا و حمل مسافرینی را که قبلا" تعهد کرده به وسیله شرکتها وموسسات حمل ونقل مجاز دیگری بدهند و الا مسئول خسارات وارده به اشخاص ثالث خواهد بود. نیروی انتظامی موظف است با اعلام سازمان نسبت به تعطیلی موسسه یاشرکت حمل ونقل و شعبه و یا شعب آنها در مورد لغو دائم پروانه فعالیت اقدام نماید.
ماده 3- متون زیر به عنوان ماده (6) و تبصره آن جایگزین ماده (7) قانون و تبصره ها (1) و (2) آن می شود:
ماده 6- چنانچه رانندگان وسائل نقلیه مسافربری وباربری بدون اوراق یاد شده در مواد ذیربط این قانون اقدام به جابجائی مسافر یا حمل بار نمایند و یا محموله ومسافر همراه آنها با موارد قید شده در بارنامه و صورت وضعیت مسافری که در اختیار دارند مطابقت نداشته باشد، متخلف محسوب و ماموران راهنمائی ورانندگی نیروی انتظامی موظفند متخلفان را براساس قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی و از طریق صدور برگه اخطاریه به مبلغ دویست هزار(200000) ریال جریمه نموده و در دفترچه کار (برگ فعالیت ) آنان ثبت ومراتب را به سازمان حمل ونقل و پایانه های استان مربوطه اعلام نمایند. سازمان مذکور پس از وصول سه فقره گزارش تخلف دفترچه کار(برگ فعالیت ) راننده را ضبط و برای بار چهارم آن را لغو می نماید.
دفترچه کار (برگ فعالیت ) در هر نوبت به مدت حداکثر شش ماه به تشخیص سازمان مذکور ضبط می شود. درآمد حاصل از محل جرائم موصوف و چگونگی هزینه آن تابع قانون اخیرالذکر می باشد و هر گونه افزایش جریمه تخلفات رانندگی موجب تسری آن به جریمه تعیین شده در این ماده خواهدشد.
تبصره - تردد در جاده ها بدون همراه داشتن دفترچه کار(برگ فعالیت ) ممنوع است برای دفترچه کار (برگ فعالیت ) به مدت حداکثر شش ماه به تشخیص سازمان یاد شده المثنی صادر نخواهد شد. شرایط و ضوابط صدور، لغو، تمدید و تجدید دفترچه کار(برگ فعالیت )توسط وزیر راه وترابری تعیین می شود و با صدور آن دفترچه کار وکنترل سرعت صادره از سوی نیروی انتظامی لغو می گردد.
ماده 4- متن ذیل جایگزین مفاد ماده (8) قانون می شود و به ماده (7) تغییر می یابد:
ماده 7- هرکس اوراق بارنامه و یا صورت وضعیت مسافری را جعل و تزویر نماید و یا با علام به مجعول بودن آن استفاده کند، به تشخیص دادگاه صالح بر حسب مورد به مجازاتهای مقرر در مواد (532) ، (533) و(535) قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب 2/3/1375محکوم می شود.
ماده 5- متن ذیل جایگزین مفاد ماده (10) قانون میگردد و به ماده (9) تغییر می یابد :
ماده 9- هر شخص غیرمجاز که مبادرت به تهیه و یا استفاده از صورت وضعیت مسافری و یا بارنامه نماید، به حبس از یک ماه تاشش ماه و جزای نقدی از یک میلیون (1000000) ریال تا ده میلیون (10000000) ریال محکوم خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر پنج ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد وهشتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/1/1381 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16658

تاریخ تصویب : 1381/01/18

تاریخ ابلاغ : 1381/02/18

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.