×

در مورد قسم خورندگان در باب قسامه رجولیت شرط است

در مورد قسم خورندگان در باب قسامه رجولیت شرط است

در-مورد-قسم-خورندگان-در-باب-قسامه-رجولیت-شرط-است
کلاسه پرونده : 12/375616
شماره دادنامه : 329
تاریخ رسیدگی : 28/6/1371
مرجع رسسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده اعلام می شود که مرحوم (ب ) به قتل رسیده است. پزشک قانونی علت مرگ را بریدگی عمیق قسمت قدامی گردن و خونریزی ناشی از آن تعیین نموده است. پدر و برادر و خواهران مقتول به (الف ) مظنون گردیده و از وی شکایت نموده اند و مدعی شده اند که وی با همسر مقتول روابط نامشروعی داشته و در تحقیقاتی که از... (همسرمقتول ) به عمل آمده وی هم از حیث شوهری از (الف ) اعلام شکایت نموده است و اظهارداشته ( چون او زیر... من بوده شاید روی این اصل او را کشته است.) لیکن متهم ... بزه انتسابی را انکار نموده است.
(همسرمقتول ) نزد آقای بازپرس اظهار داشته : (قاتل شوهرم ، آقای (الف ) است.(وی ) بارها به من ابراز علاقه نموده است ، ولی من با و نزدیکی نکرده ام 0 حدود چند ماه است که ...(او) با ما رفت و آمد دارد . یکدفعه به من پیشنهاد کرد که می خواهد شوهرم رابکشد، چون بداخلاق است و من گفتم قبول ندارم نباید وی را بکشی ... او شب شوهرم را از منزل همراه خودش برای خرید گوسفندان برد که دیگر به خانه برنگشته است ) و قاتل شوهرش را (الف ) معرفی کرده است. آقای بازپرس پس از تحقیقاتی که بعمل آورده قراربازداشت موقت آقای (الف ) و خانم ... همسر مقتول را صادر و سرانجام به شرح کیفرخواست شماره 460/10/63دادسرای عمومی شهرستان ...آقای (الف ) فرزند... 28 ساله به اتهام مباشرت در قتل عمدی ...(مقتول ) وخانم (ج ) فرزند... 20 ساله همسر مقتول را به اتهام معاونت در قتل عمدی ... (شوهرش ) تحت تعقیب قرار گرفته اند و تقاضای کیفرشان شده است. پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ... ارسال شده و دادگاه موصوف با تعیین وکیل تسخیری برای متهم ردیف دوم در وقت مقرر به اتهام متهمان رسیدگی نموده و پس از کسب نظر آقای مشاور به موجب دادنامه شماره 18/26619/12/63 و استدلال مندرج در آن متهمان را از بزه انتسابی تبرئه نموده است و اولیای دم به حکم صادره اعتراض نموده اند و معاون آقای دادستان عمومی ... موضوع را از مصادیق لوث دانسته و در اجرای دستورالعمل شورای دادرسی کیفری مراتب را به آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای تذکر داده است ، ولی ایشان به عقیده خود باقی مانده و حکم برائیت صادره را صحیح دانسته است.
پرونده به دادسرای دیوان عالی کشور ارسال شده واحد ازآقایان دادیاران دیوانعالی کشور ضمن تهیه گزارش اظهار نظرنموده است به رای دادگاه ایراد و اشکالی وارد نیست لیکن معاون اول دادستان کل کشور موضوع پرونده را از مصادیق لوث دانسته و پرونده را جهت تذکر به دادگاه رسیدگی کننده ارسال که دادگاه به شرح نظریه مورخ 18/6/64 به عقیده خود باقی مانده و پرونده را به دادسرای دیوان عالی کشور اعاده نموده است.
آقای دادیار دادسرای دیوان عالی کشور به لحاظ نپذیرفتن تذکر از ناحیه قاضی دادگاه صادر کننده نظریه دراجرای بندو دستورالعمل شورای عالی قضائی پرونده را قابل طرح در دیوان عالی کشوردانسته و با موافقت دادستان کل کشور پرونده به دویان عالی کشور ارسال و به شعبه بیستم دیوان عالی کشور ارجاع و به موجب دادنامه شماره 59/3020/6/65 بشرح زیر اظهارنظر شده است.
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتوای پرونده و اظهارات ضد و نقیض متهمان در بعضی از موارد وقوع قتل عمدی و وجود رابطه فیمابین و اختلاف سن مقتول با متهم و همسرش و سایر اوضاع و احوال مطروحه در پرونده گرچه برای حاکم محکمه موجب حصول ظن نگردیده است لیکن به نظر می رسد که باعث حصول ظن متعارف باشد و موضوع از مصادیق لوث باشد . با التفات به اهمیت موضوع اتهام که قتل عمدی است ، رای برائت متهمان مخدوش به نظر می رسدو رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری یک ارجاع می شود .
چون در (شهرستان ...) فقط یک شعبه دادگاه کیفری یک بوده است ، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه 11 دادگاه کیفری یک ... ارجاع می گردد و شعبه مرجوع الیه موضوع را از موارد لوث تشخیص داده وبه موجب دادنامه شماره در غیاب متهم ردیف اول و پس از اجرای مراسم قسامه متهم ردیف دوم را از بره انتسابی تبرئه می نماید و متهم ردیف اول آقای (الف ) را به قصاص نفس محکوم می کند و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه بیستم دیوان عالی کشور( چون سابقه داشته ) ارجاع می گردد و شعبه مزبور به موجب دادنامه شماره 512/1220/7/66 به شرح زیر اتخاذ تصمیم می نماید:
(متهم در این مرحله از رسیدگی نیز وکیل قبلی خود را به دادگاه معرفی نموده است.هرچندوکیل وی مستعفی شده لکن تلگراف 17/1/65مبین این معناست که از استعفای وکیل خود مطلع نبوده است و دادرسی نیز بدون مداخله وکیل انجام شده که ناقص می باشد و لازم بوده مراتب به متهم اعلام شود که در صورت تمایل وکیل دیگری انتخاب نماید و عندالاقتضاء دادرسی باحضوروکیل تسخیری انجام می شد .لذا نظر دادگاه به لحاظ نقض رسیدگی تنفیذنگردیده و رد می شود .)
این بار شعبه ششم دادگاه کیفری یک ... به ریاست قاضی دیگری پرونده را مورد رسیدگی قرار می دهد و مورد را از مواردلوث تشخیص (می دهد) و پس از استماع مدافعات وکیل مدافع متهم با تایید نظر دادگاه قبلی پرونده را به دیوان عالی کشوراعاده (می کند)وپرونده به شعبه بیستم دیوان عالی کشور ارجاع (می شود) و شعبه مزبور به موجب دادنامه شماره 1138/220/11/67 به شرح زیر اتخاذ تصمیم می نماید:
(بسمه تعالی 0 شعبه 11 دادگاه کیفری یک ...در غیاب متهم که در موقع تشکیل دادگاه در زندان دادسرای انقلاب اسلامی بوده به پرونده رسیدگی کرده وبدون اینکه متهم گواه معرفی کرده باشد مراسم قسامه را انجام داده اند و در شعبه ششم قائم مقام همان شعبه و به ریاست حاکم دیگری تشکیل گردیده و مدافعات وکیل متهم استماع نشده ، با تائید تصمیم دادگاه قبلی که از نظر تشریفات قسامه ناقص بوده پرونده اعاده شده است و با اینکه در این مرحله متهم در دسترس دادگاه بوده وگواه معتبری از وی خواسته نشده است لذا رسیدگی ناقص است و پرونده اعاده می شود . در صورتی که شعبه ششم موردرااز موارد لوث تشخیص می دهد از متهم گواه معتبر مطالبه (شود) هرگاه ارائه نمود اظهارت آنان را استماع و عندالاقتضاء پس از ادای سوگند اقارب و خویشان اولیای دم پرونده را ارسال دارند .)
این بار دادگاه کیفری یک ... شعبه ششم به عقیده خودباقی مانده پرونده را نزد ریاست کل دادگستری استان ... جهت ارجاع به شعبه دیگر ارسال داشته و آقای رئیس دادگستری ... به شرح زیر با توجه به تاسیس دادگاه دیگر همعرض دادگاه کیفری یک ... در دادگستری استان ... ارسال (کرده که ) پرونده به شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... ارجاع می گردد . شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... مورد را از موارد لوث تشخیص (داده ) و از متهم شهود معتبر مطالبه نموده و متهم اظهار داشته (شهودی بر بیگناهی خود ندارم ) و پس از مدافعات وکیل متهم و اجرای مراسم قسامه آقای دادرس شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... به شرح استدلال مندرج درقرارشماره 19421/9/68 قرار امتناع از رسیدگی صادر می نماید و پرونده به شعبه محاکم عمومی کیفری یک ...ارجاع می گردد و دادگاه مرجوع الیه پس از انجام مراسم قسامه به موجب دادنامه شماره 1177/12/69 مستندا" به مواد یک و پنج و 27و37و38 قانون حدود و قصاص متهم آقای (الف ) را به قصاص نفس محکوم می نماید و متهم که جهت اجرای حکم در زندان کرمان بازداشت بوده است از شلوغی محل استفاده نموده ومتواری شده مدتی رادر... بوده و در تاریخ 27/11/69 به شرح صورتمجلس تنظیمی از ناحیه کلانتری آگاهی ...به دادسرای عمومی ... معرفی شده و سپس آقای ... به شرح سه برگ لایحه مورخ 11/1/70 به رای محکومیت متهم اعتراض نموده است ، ولی پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای نرسیده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال (شده ) و چون شعبه بیستم دیوان عالی کشور به حقوقی تبدیل گردیده است به این شعبه ارجاع می گردد و آقای ... وکیل مدافع متهم طی لایحه مورخ 21/3/70 که به دیوان عالی کشور ارسال و اعلام داشته که اعتراض بر حکم به نظر حاکم دادگاه نرسیده و پرونده از ناحیه دادسرای اجرا کننده حکم بر خلاف تبصره ماده 9 قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها به دیوان عالی کشور ارسال شده است و ... به موجب دادنامه شماره 19235/5/70 صادره از این شعبه به شرح زیر اظهار نظر شده است :
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده وکیفیات منعکس در آن باربر ماده 9 قانون تعیین مواردتجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنهامصوب 14/7/67مجلس شورای اسلامی درخواست تجدیدنظر مقتضای تجدیدنظربایدبه اطلاع قاضی صادرکننده حکم برسد تاقاضی صادرکننده حکم مطابق بندهای مندرج در ماده فوق الذکر اقدام قانونی معمول دارد و در مانحن فیه اعتراض وکیل مدافع محکوم علیه معترض به نظر آقای قاضی صادرکننده رای صادره ازناحیه دادسرای اجراکننده حکم (دادسرای عمومی ...) برخلاف تبصره های ماده 9 قانون فوق الذکر مستقیما" به دیوان عالی کشور ارسال شده و لذا مقرر می شود دفتر پرونده نزد مرجع مربوطه جهت اقدام قانونی اعاده گردد .)
به شرح نظریه مورخ 16/7/70، آقای قاضی صادرکننده رای از محل منتقل گردیده است. لذا پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد و به موجب دادنامه شماره 26652/11/70 صادره از این شعبه به شرح زیر اظهارنظر شده است :
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن با توجه به ماده 248 قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب مورخ 7/9/70 و تبصره 2 ذیل آن در مورد قسم خوردگان و در باب قسامه رجولیت شرط است و با وصف بودن رجال واجد شرایط زن حق قسم خوردن را ندارد و شرکت (دوشیره د...) دختر مقتول با بودن رجال واجد شرایط خلاف مقررات ماده فوق الاشعار می باشد ولذاپرونده از این جهت ناقص به نظر می رسد و نیز اخد از اولیای دم مقتول به نام دوشیزه (ه) فرزند ... (متقول ) به نام دوشیزه (ه) فرزند ... (متقول ) دارنده شناسنامه شماره 1359 متولد1360 که اکنون از نظرشرعی کبیر می باشد و درخواست ایشان دائر بر اینکه خواهان قصاص می باشد یا خیر کسب نگردیده است. علی هذابنا به جهات یاد شده پرونده نزد دادگاه صادرکننده رای ارسال (می شود) تا پس از رفع نواقص مورد نظر دیوان عالی کشور پرونده (را) مجددا" جهت اتخاذ تصمیم اعاده فرمایند .)
دادگاه صادرکننده رای به شرح صورتجلسات مورخ 5/3/71 نواقص مورد نظر دیوان عالی کشور (را) مرتفع نموده است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اخذ تصمیم شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن همانطوری که دردادنامه شماره 26652/11/70 این شعبه بیان عقیده شاه با توجه به ماده 248 قانون مجازات اسلامی اخیرالتتصویب مورخ 7/9/70 وتبصره ذیل آن در مورد قسم خوردگان در باب قسامه رجولیت شرط است و با وصف بودن رجل واجد شرایط زن حق قسم خوردن ندارد و شرکت دختر مقتول با بودن رجال واجد شرایط خلاف مقررات ماده فوق الاشعار می باشد و لذا پرونده از این حیث ناقص تشخیص می گردد و از باب احتیاط قضائی لازم و ضروری بوده است کلیه قسم خوردگان در یک جلسه واحده حاضر (می شدند) و اجرای قسامه مجددا" انجام می گرفت. چون آقای (و) پسرعموی مقتول به تنهائی اتیان سوگند نموده است ، لذا پرونده از این حیث ناقص به نظر می رسد و پرونده نزد دادگاه صادرکننده رای ارسال (می شود) تا پس از رفع نواقص موردنظر دیوان عالی کشور پرونده را مجددا" جهت اتخاذ تصمیم اعاده فرمایند .)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
46

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 329

تاریخ تصویب : 1371/06/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.