×

متواری بودن متهم و اقرارش در حضور مامور بدرقه دایربرقتل ،ظن بر توجه اتهام راحاصل و مورد از موارد لوث تشخیص میگردد

متواری بودن متهم و اقرارش در حضور مامور بدرقه دایربرقتل ،ظن بر توجه اتهام راحاصل و مورد از موارد لوث تشخیص میگردد

متواری-بودن-متهم-و-اقرارش-در-حضور-مامور-بدرقه-دایربرقتل-،ظن-بر-توجه-اتهام-راحاصل-و-مورد-از-موارد-لوث-تشخیص-میگردد

وکیل


کلاسه پرونده : 17/3796/2
شماره دادنامه : 815/2
تاریخ رسیدگی : 25/12/71
فرجامخواه : آقای (متهم )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 7172/4/71 صادره از شعبه 17 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هییت شعبه : آقایان

خلاصه جریان پرونده : در تعقیب گزارش قبلی و دادنامه شماره 407/262/6/70 اجمالا" اینکه به موجب محتویات پرونده و کیفرخواست شماره 132176/8/68 دادسرای عمومی 1... آقای الف فرزند... 53 ساله به اتهام شرکت در قتل عمدی (ب ) در اثر تیراندازی 2 آقای (الف ) فرزند... 32 ساله به اتهام شرکت در قتل عمدی مذکور0
3 آقای (د) فرزند... 65 ساله به اتهام ایراد جرح عمدی نسبت به خانم (ه) به وسیله شمشیر تحت تعقیب قرار گرفته اند و با اعلام احراز بزهکاری آنان با ذکر دلایل و مستنداتی ... درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است و اظهارات شکات و شهود وگواهی پزشکی و غیره نیز به نحو اجمال در گزارش قید گردیده است ... در نهایت شعبه 13 دادگاه کیفری یک ... با جری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی (کرده ) و طی دادنامه شماره 1999/8/69 پس از ذکر مشخصات متهمین و اتهام هریک از آنان همراه با دلایل استنادی و اشاره به اجرای مراسم قسامه توسط دادگاه و بستگان اولیای مقتول ومصدومه مفادا" چنین رای داده است :
(با توجه به شکایت شکات و شهادت شهود عینی و عمل به مفاد مواد37و38و41 قانون حدود و قصاص اتهام انتسابی نسبت به متهمان ردیفهای دوم و سوم محرز است در خصوص اتهام متهم ردیف دوم آقای (ج ) حسب شهادت شهود و انجام مراسم قسامه مورد با ماده 2 قانون حدود و قصاص منطبق است ، لذا حکم به اعدام (قصاص نفس ) وی صادر می شود و اذن اجرای قصاص به اولیای دم داده می شود و درخصوص متهم ردیف سوم آقای (د) مستندا" به ماده 75قانون دیات وی به پرداخت دویست هزار ریال به عنوان ارش در حق شاکیه محکوم می گردد و در خصوص متهم ردیف اول به لحاظ فقد دلیل اثباتی و موثر بودن شهادت شهود تعرفه شده از ناحیه وی رای به برائت صادر (می گردد)0)
پس از ابلاغ دادنامه پدر مقتول راجع به برائت متهم ردیف یکم و متهم ردیف دوم و وکیل مدافع او و هکذا شاکیه خانم (ه) نسبت به رای صادره اعتراض و تجدیدنظرخواهی نموده اندکه دادگاه نپذیرفته و پرونده به این شعبه ارجاع (شده ) که پس از رسیدگی چنین رای داده شد:
(دادنامه تجدیدنظر خواسته بنا به جهات ذیل مخدوش است : 1 در خلال اوراق پرونده مشاهده می شود که پدر مقتول با افراد خود متعرض متهمین شده اند و قرینه آن رفتن و یا هجوم مقتول به اتفاق خواهران و همسرش به خانه متهم ردیف دوم شب هنگام است که ادعا کرده اند جهت آوردن هیزم رفته بودند و این قضیه باید توسط دادگاه دقیقا" بررسی می شد که علت رفتن شکات به خانه آنان چه بوده است 2 در پاره ای از اظهارات شکات و اولیای دم و هکذا شهود تعرفه شده از سوی آنان آمده است که متهمین ردیف اول و دوم هر دو مسلح بوده اند و هر دو نفر تیراندازی کرده اند و معلوم نشده وسیله کدام یک از آنان قتل واقع شده است و همه ورثه مقتول مدعی شده اند که متهمین ردیف اول و دوم هر کدام یک تیربه سوی مقتول شلیک کرده اند(که ) یکی به شکم و دیگری به باسن مقتول (خورده است ) و پزشکی قانونی اصابت دو گلوله را تصریح نکرده بلکه تایید کرده که علت مرگ ورود همان یک گلوله به شکم مقتول بوده است که باتوجه به تعارض اظهارات اولیای دم و تردید بعضی از شهود در مورد اصابت گلوله بین متهم ردیف اول ودوم این احتمال وجود دارد که از ناحیه هر دو نفر متهم به اشتراک در قتل تیر شلیک شده ، لیکن مشخص نیست که کدام یک ازتیرها به شکم مقتول اصابت کرده و نتیجا" قتل مردد می شود بین متهم ردیف اول و دوم نه اینکه مشترک بین آنان باشد و با وجود احراز دادگاه به شرکت هر دو نفر در نزاع مورد از شمول موارد لوث خارج می شود و داخل در شمول تبصره ذیل ماده 37 قانون قصاص و مساله 5،ص 28، ج 2، تحریرالوسیله و مساله 31 موازین قضائی ازدیدگاه امام خمینی بخش استفتائات آن باشد که به نظر مبارک ایشان با مصالحه و قید قرعه باید دیه مقتول پرداخت شود و بعضی از فقهای عظام در مورد تردید در قاتل دیه را بر عهده بیت المال دانسته اند . 3 درجهت تعیین ارش جهت انگشتان دست شاکیه خانم (ه) با توجه به ماده 134 قانون دیات استدلال دادگاه به ماده 75 مبنی بر اشتباه است. 4 در مورد دادخواست ضرر و زیان ناشی ازجرم تقدیمی توسط شاکیه خانم (ه) دادگاه موظف بوده است نفیا" یا اثباتا" اظهارنظر نماید و به این ترتیب دادنامه مورد اعتراض کلا" نقض و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه همعرض محل وقوع بزه ارجاع می گردد .)
شعبه 17دادگاه کیفری یک ... باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی نموده و پدر مقتول در دادگاه گفته (قاتل پرم آقای (ج ) می باشد و از آقای (الف ) به علت قتل شکایت ندارم و (ج ) پسرم را به قتل رسانیده است. دعوا در خانه (د) و پسرم بوده است. (الف ) نیزتیراندازی کرده است ولی تیر(ج ) به پسرم خورده است. چند نفر شاهد دارم (...دخترم ،...همسر مقتول ) من ازدادگاه خواهان قصاص هستم 0)... مادرمقتول به همان ترتیب اعلام شکایت کرده است وهمسر مقتول به نام ... می گوید: (من در محل نزاع حضور داشتم 0
آقایان (ج ) و (الف ) جلو شوهرم را گرفتند، اول (الف ) تیر اندازی کرد که به ران شوهرم خورد و بعد (ج ) تیراندازی کرد که شوهرم را به قتل رساند) و خواهان قصاص آقای (ج ) شده است و اظهارات سابق آنان قرائت شده که هر یک به نحوی پاسخ داده اند و بعضا" می گویند(من نگفته ام از قول من نوشته اند) و در دفاعیات وکیل اولیای دم نیز قید شده که تیراندازی به سوی مقتول از ناحیه هر دو نفر متهم ردیف اول و دوم شده است و متهم ردیف اول ضمن رد شرکت در نزاع می گوید: (با برادرم (ج ) رابطه ای نداشته ام او شخصی ولگرد و معتاد است.) متهم ردیف دوم نیز حضور درمحل نزاع را انکار کرده است و می گوید: (در آن موقع من معتاد بودم 0اصلا" با آنها ارتباطی نداشته ام من داماد (د) هستم ، ولی ازقتل اطلاعی ندارم ، معتاد بودم از ترس فرار کردم 0) متهم ردیف سوم نیز شرکت در دعوی را تکذیب کرده است و دادگاه پس از کسب نظر مشاورمجددا" تحقیقاتی (درباره ) قضیه انجام داده است و بدوا" در مورد ادعای متهم ردیف دوم مبنی بر اینکه در حین وقوع قتل در آن محل نبوده است از شهود تعرفه شده توسط وی تحقیق کرده است (که اظهارات شهود دقیقا" تاریخ حضور مشهود در... را روشن نکرده است ) و شهادت آنها را در اثبات ادعای متهم ردیف دوم کافی ندانسته و به پدر مقتول تفهیم شده که حق اقامه قسامه دارد و نتیجتا" پدر مقتول پنج بار سوگند یاد نموده که (ج ) با گلوله ژ3 فرزندش را به قتل رسانده است و مادر مقتول به به همان ترتیب 5 مرتبه سوگند یادنموده است و... پسرعموی مقتول 5 مرتبه و...پسرعموی دیگر مقتول 5 مرتبه و بقیه قسم مجددا" بین افراد یاد شده تقسیم (شده که ) جمعا"50مرتبه سوگند یاد نموده اند که قاتل عمدی (ب ) آقای (ج ) است ودرباره ادعای خانم (ه) نیز موضوع از طریق اجرای قسامه اثبات (شده ) و با کسب نظریه مجدد مشاور طی دادنامه شماره 7173/4/71 اجمالا" چنین رای داده است :
(حسب محتویات پرونده خواهر مقتول توسط (د) مجروح می گردد . متهم از خانه خود کوچ کرده ، آقای (ج ) داماد (د) به منزل وی می روند در صورتی که مدعی هستند جهت آوردن هیزم به سمت ساختمان تازه ساز و خالی از سکنه رفته اند و ناگهان دو نفر متهم یاد شده به آنها حمله ور شده اند... خواهر مقتول و... (همسرش )در تحقیقات اولیه پاسگاه اظهار داشته اند(الف ) با اسلحه ژ3 به مقتول زددر صورتی که در برگ 224 پرونده اظهار داشته اند(ج ) اسلحه کشید... (مقتول ) به سمت او حمله ور شد آقای (الف ) با اسلحه پران به او زد .سپس (ج ) با اسلحه به شکم او نیز شلیک کرد که طبق صورتجلسه معاینه جسد آمده است که یک تیراز سمت ناف وارد(شده ) و ازناحیه باسن سمت چپ محل خروج گلوله وجود دارد و گلوله در شکم یافت نشده که این حکایت از اصابت گلوله می کند و مساله شرکت به نظر منتفی است بلکه مساله مباشرت در قتل است و آقای (الف ) بعد از چند روز دستگیر (می شود) ولی آقای (ج ) متواری و بعد ازمدتها در... دستگیر می گردد و مدعی می شود که آن روز در خرم آباد بوده در صورتی که صبح آن روز از ناحیه برادرش برای گرفتن کود شیمیائی ماموریت داشته لذا در مورد آقای (ال ) صرفنظر از عدم شکایت اولیای دم مقتول علیه مشارالیه به لحاظ عدم توجه اتهام حکم به برائتش صادر و اعلام می گردد و (درمورد) آقای (ج ) اولا" ادعای دفاع مشروع چون متقول و همراهانش اسلحه نداشته اند موضوعا" منتفی است و توجها" به شکایت اولیای دم و صورتجلسه معاینه جسد و اینکه در مرحله اول اولیای دم وی را به عنوان شلیک کننده وقاتل معرفی کرده اندومامور پاسگاه به نام ... گفته (ج ) قاتل است و عده ای شهادت داده اندکه مقتول قبل از فوت هنگام انتقال به بیمارستان به هوش آمده وگفته (ج ) مرا کشته و متواری بودن او و اقرارش در حضور ماموربدرقه ظن بر توجه اتهام به وی حاصل و مورد از موارد لوث تشخیص وپس از انجام مراسم قسامه مستندا" به بند ب ماده 2 قانون قصاص و رعایت مواد27و 1 و37 و38 و50 و51و52 قاهنون مرقوم و با الهام ازآیات کریمه ...حکم به قصاص نفس متهم ردیف دوم آقای (ج ) صادر می گردد و به اولیای دم اذن به استیفای قصاص داده می شود و درمورد اتهام متهم ردیف سوم (د) نیز با توضیحی که ذکر کرده است طبق ماده 187 ناظر به ماده 186 (بند2) قانون دیات ناظر به مادتین 134و131 همین قانون رای به پرداخت یک شتر و دو فقره و ثلث یک دهم دیه کامله از نوع نقره ظرف یک سال از تاریخ وقوع جنایت توسط وی درحق شاکیه صادر می شود .)
پس از ابلاغ رای دادگاه آقای ... به وکالت از طرف متهم ردیف دوم طی لایحه ای اعتراض و تجدیدنظرخواهی نسبت به دادنامه رانموده است که لایحه تقدیمی هنگام مشاوره قرائت خواهد شد و دادگاه آن را نپذیرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تقاضای رد تجدیدنظرخواهی درمورد دادنامه شماره 7173/4/71 مشاوره و با حدوث اختلاف و ضم قاضی ثالث چنین رای می دهند:
(از ناحیه معترض با توجه به رسیدگیهای دادگاه و استدلال مندرج در رای ایراد و اعتراض موثر و مدللی که موجب نقض دادنامه صادره گردد به عمل نیامده است و از لحاظ رعایت تشریفات قانونی و ضوابط آیین دادرسی نیز اشکالی مشهود نیست.

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
46

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 815

تاریخ تصویب : 1371/12/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.