×

شرکت درنزاع ازموجبات لوث است

شرکت درنزاع ازموجبات لوث است

شرکت-درنزاع-ازموجبات-لوث-است
کلاسه پرونده : 8/23796
شماره دادنامه : 307/2
تاریخ رسیدگی : 2/6/71
فرجامخواه : متهم آقای (ی )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 9160/3/71 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در تعقیب گزارش قبلی و دادنامه شماره 376/122/6/70 اجمالا" اینکه به موجب کیفرخواست شماره 218/1/67 دادسرای عمومی ...آقای (ی ) فرزند... 50 ساله به اتهام قتل عمدی (ن ) تحت تعقیب قرار گرفته و توجها" به شکایت اولیای دم وصورتجلسه معاینه جسد و اظهارات متناقض متهم بزهکاری وی محرز اعلام و طبق مادتین 1و2 قانون قصاص درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است.
ماحصل جریان این بوده که مقتول به اتفاق چند نفر دیگر از جمله پسر متهم موصوف به نام (ب ) که طرف مقابل مقتول بوده اند درگیر شده و اولیای دم در تحقیقات اولیه مدعی شده اند که متقول توسط (ب ) فرزند متهم به قتل رسیده است و (ب ) نیز درتحقیقات اولیه اقرار کرده است که یک ضربه به شانه مقتول زده است ،لیکن درادامه تحقیقات اولیای دم ضمن اینکه سعی کرده اند اثبات نمایند که متهم موصوف درنزاع شرکت داشته از شکایت خود علیه (ب ) انصراف حاصل نموده و منحصرا" و مصرا" علیه متهم موصوف شکایت کرده اند ودرخواست قصاص او را نموده اند .
شعبه هفتم دادگاه کیفری یک ... پس از رسیدگی به موضوع طی دادنامه شماره 14839/11/69 مفادا" چنین رای داده است :
( با عنایت به محتویات پرونده و شکایت اولیه شکات و اقرار شخصی به نام (ب ) بر ایراد ضرب به مرحوم مقتول و با توجه به گزارشات مراکز انتظامی از اینکه متهم (ی ) در هیچ یک از مراحل تحقیق اقرار به قتل و یا ایراد جرح و یا شرکت در ایراد جرح و یا شرکت در ایراد جرح ننموده و شاهدی نیز علیه وی شهادت نداده و از کلیه پرونده حتی ظنی برای دادگاه بر توجه اتهام نسبت به وی حاصل نگردیده و همچنین اولیای دم مطالبه سوگند از متهم را ننموده اند، مستندا" به اصل برائت حکم به برائت متهم موصوف از بزه انتسابی صادر و اعلام می گردد .)
پس از اعتراض وکیل اولیای دم نسبت به دادنامه مورد اشاره و ارجاع پرونده به این شعبه مفادا" چنین رای داده شد:
(هر چند از ناحیه اولیای دم منحصرا" علیه متهم مورد برائت اعلام شکایت شده و دادگاه از این حیث با رعایت جوانب امررسیدگی و اصدار حکم نموده است ، لیکن نظر به اینکه خون مسلمان نباید ابطال گردد و حسب محتویات پرونده مقتول در یک نزاع معین الاطراف به قتل رسیده است که شقوق احتمالی کشته شدن توسط فرد خاص یا افرادی به نحو شرکت با تردید است و برای هر یک حکم خاص وجود دارد که پس از در خواست اولیای دم باید بررسی و حکم قضیه روشن شود . مضافا" اینکه با توجه به اظهارات و اصرار اولیای دم خصوصا" دو نفراز فرزندان مقتول به (اظهارات محمد نوشته شده است ) وسایرقرائن موجود در پرونده زمینه حصول ظن در حد اجرای ماده 27 قانون قصاص و احتمال اینکه مورد از موارد لوث باشد وجود دارد که لازم بود دادگاه بررسی و توجه بیشتری می نمود، لذا رای مورد اعتراض نقض و پرونده به دادگاه همعرض محل وقوع بزه ارجاع می گردد .)
پس از عودت پرونده شعبه 12دادگاه کیفری یک ... با جری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی نموده است که متهم در جلسه این دادگاه گفته است : (بله مرحوم کشته شده است چون با پسر من به نام (ب ) درگیر شده 0 من اطلاع ندارم توسط چه کسی کشته شده 0 وقتی من رفتم نزاع تمام شده بود) و اظهارات خانم (ز) در تاریخ 24/4/64 را تکذیب کرده است و می گوید: (اظهارات آقای (و) مربوط به بعداز نزاع بوده 0 من در نزاع نبودم چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم 0 من در خانه مرحوم (ن ) نرفتم 0دروغ می گویند .) واظهارات محمد و جعفر... فرزندان مقتول را نیز تکذیب کرده است و در مورد اظهارات (م ) گفته ( او هنگام دعوا در روستای ... بود،در محل دعوا اصلا" نبوده است.) وکیل متهم نیز دفاعیاتی دارد به این مضمون که (ب ) فرزند متهم اقرار و اعتراف به ایراد جرح با چاقو نسبت به مقتول دارد و شکات از بدو امر علیه او اعلام شکایت کرده اند . پس از آن محمود فرزند مقتول از طرف خود و کلیه اولیای مقتول درخواست قصاص (ی ) را نموده است و جعفر... فرزند دیگر مقتول گفته (من با چشم خودم دیدم که (ی ) با چاقو پدرم رازد) و فرزند دیگر مقتول به نام محمد نیز همین را گفته است و وکیل اولیای دم اظهاراتی در مورد اثبات ادعای آنان دارد ازجمله اینکه (ی ) در تاریخ 18/4/64 صراحتا" گفته است (من به داخل دعوای آنها رفتم ، اما (ن ) را صدا نکردم 0 ولی (ن ) پشت سر من می آمد و فحش می داد و روی پایش ایتساده بود و من پسرم را خودم جداکردم که آوردم ) و دیگر اینکه شاهدی به نام آقای (ل )درتاریخ 9/9/66 که در محل نزاع حضور داشته اظهار داشته از فرزندان (ن فقط جعفر را دیدم که گریه می کرد و علت گریه را پرسیدم گفت (ی ) پدرم را با چاقو زد و احساساتی شده بود گریه می کرد و دیگر اینکه آقای (س ) به عنوان گواه در تاریخ 16/8/66 گفته آقای (ن )و (ی ) مشاجره می کردند و هر دو سر پا بودند یکدفعه (ن ) افتاد و دیگر اینکه (ب ) فرزند متهم گفته است من یک کارد به شانه (ن )زدم 0 پس از آن دادگاه از متهم خواسته که اگر شهودی دارد جهت اثبات برائت خود معرفی نماید وتعدادی رامعرفی نموده که ...(اظهاراتشان ) در صورتجلسه دادگاه منعکس است و به نظر دادگاه شهود تعرفه شده اظهاراتشان موثر در احراز عدم توجه بزه نسبت به او نبوده لذااز اولیای دم خواسته که در صورت تمایل می توانند اقامه قسامه نمایند و اولیای دم که عبارتند از فرزندان ذکور و اناث متقول قسم یاد کرده اند که (ی ) عمدا" پدرشان را کشته است. ضمنا" در نظریه پزشکی قانونی آمده است ( یک بریدگی در قسمت فوقانی شانه راست وجود دارد که ناشی از فرو رفتن چاقو از بالای شانه رادرحد میانی به طرف باطن است که حدود هفت سانتیمتر عمق دارد و باعث پارگی نسج ریه شده است یکی بریدگی در کنار سات ستون فقرات در انتهای تحتانی دنده ها وجود دارد که مسیر چاقو به طرف راست بوده است و عمق آن حدود پنج سانتیمتر می باشد، یکی بریدگی در سمت چپ قفسه صدری در قسمت خلفی در زیر استخوان کتف چپ وجود دارد که عمق آن حدود دو سانتیمتر می باشد و باعث پارگی جزئی نسج ریه شده است و یک بریدگی سطحی در قسمت خلفی بازوی راست وجود دارد . علت مرگ خونریزی داخلی و... پنومرتوراکس ناشی از ضربه چاقو به قفسه صدری تعیین می شود .)
به هر حال دادگاه طی دادنامه شماره 9160/3/71 وفق مواد 129و 240و241و248و206و264و219و265 قانون مجازات اسلامی حکم به قصاص نفس متهم موصوف صادر و اولیای دم را ماذون نموده است در اجرای آن 0 پس از ابلاغ رای دادگاه متهم طی لایحه ای نسبت به آن اعتراض و تجدیدنظر خواهی نموده است که مقبول دادگاه واقع نشده وپرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه درتاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته قانونی شماره 9160/3/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند .
( از ناحیه معترض ایراد و اعتراض موثر و مدللی که موجب نقض دادنامه صادره گردد به عمل نیامده است و از لحاظ رعایت تشریفات قانونی وضوابط آیین دادرسی نیز اشکالی مشهود نیست ، لذا با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته ابرام می شود .)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
45

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 307

تاریخ تصویب : 1371/06/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.