×

وجود قرائن ونشانه های ظنی معارض بایکدیگرموضوع راازموارد لوث خارج میسازد

وجود قرائن ونشانه های ظنی معارض بایکدیگرموضوع راازموارد لوث خارج میسازد

وجود-قرائن-ونشانه-های-ظنی-معارض-بایکدیگرموضوع-راازموارد-لوث-خارج-میسازد

وکیل


کلاسه پرونده : 3887018226
شماره دادنامه : 1775
تاریخ رسیدگی : 5/12/71

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند... 25 ساله متهم است به قتل غیر عمدی مرحوم (ب ) بدین شرح که متهم در محضردادگاه 00 گفته است : ( من اتهام انتسابی را قبول ندارم 0درتاریخ 20/7/67 من خواب بودم ، حدود ساعت 5/4 صبح آقای (ج )برای گرفتن خواربار به دنبالم به آشپزخانه آمد و مرا بیدار کرد و گفت نگهبان به من ایست نداد . من چند صدا زدم دیدم جواب نیست سربازان آشپزخانه را بیدار کردم و گفتم نگهبانی کیست ؟ (د) گفت ... (نگهبانی (ب ) ) است. به طرف آشپزخانه فتیم چند صدازدم دیدم جواب نمی دهد . دیدیم تئی جلوی سینه اش خورده و مرده است و تشخیص دادند که نامبرده خود زنی کرده است و هیچ اختلافی باهم نداشته ایم لیکن درمحضردادگاه ... آقای (د) همسنگر مقتول نقل قول کرده که : متهم بامقتول خصومت شخص داشته و گفته : هیچ سوختگی روی بدن مقتول مشاهده نشده است و (ج ) گفته است : (نمی دانم اختلاف داشتند یا نه فقط متهم اغلب می گفت که مقتول تنبل و از زیر کار در برو است ) و نیز برادر مقتول گفته است : (مقتول وقتی به مرخصی آمده بودگفت متهم با من خصومت پیدا کرده و بدو بیراه به من می گوید و اذیت می کند .)
بر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 11682/4/70 تقاضای تعیین کیفر کرده است. دادگاه کیفری ... شعبه 11 طی دادنامه شماره 3285/6/71 با توجه به محتویات پرونده و وجود متهم در محل قتل و اظهارات مطلعین و اجرای مراسم قسامه و عدم احراز عمدیت و امکان تحقق قتل به نحو غیرعمدخصوصا" موضوع ترساندن ، که اظهار شده ، متهم را به پرداخت یک فقره دیه کامله در ظرف سه سال محکوم نموده که مورد اعتراض محکوم علیه قرارگرفته است. دادگاه مزبور به نظر خود باقیمانده و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای میدهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و نظریه کارشناسان اسلحه که کیفیت قتل را خودزنی دانسته اند و خشابی که در اختیار مقتول بوده 20 عدد تیرداشته و بعدا" 19 عدد در آن بوده است و پوکه در اسلحه وجود داشته و گزارش مامورین که دال بر خودزنی می باشد و عدم احراز اختلاف بین متهم و مقتول و بالاخره فقد امارات ظنیه در پرونده که مورد را داخل در باب لوث نماید و اگر امارات ضعیفی نیز وجود داشته باشد معارض آن اقوی است و نمی توان با قسامه متهم را ضامن دیه دانست و لذا طبق بند الف از ماده 10 قانون تجدیدنظر رای دادگاه نقض و پرونده برای رسیدگی در شعبه همعرض عودت داده می شود .)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
45

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1775

تاریخ تصویب : 1371/12/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.