×

با بودن پدر متوفی برادر متوفی مدعی محسوب نمی شود

با بودن پدر متوفی برادر متوفی مدعی محسوب نمی شود

با-بودن-پدر-متوفی-برادر-متوفی-مدعی-محسوب-نمی-شود
کلاسه پرونده : 75/16/3208
شماره دادنامه : 934
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت ششعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) به اتهام قتل غیرعمدی مرحوم (ب ) تحت تعقیب قرارگرفته ودادسرای عمومی ... پس از رسیدگی به علت فقد دلیل کافی اظهارنظر به منع تعقیب نموده است و شاکی به قرار منع تعقیب صادره اعتراض نموده و دادگاه کیفری دو... قرار منع تعقیب صادره را فسخ و دستور جلب متهم به دادرسی را داده است و به شرح کیفرخواست شماره 6213/6/68 درخواست تعیین کیفر شده است.
شعبه 12 دادگاه کیفری یک ... پس از رسیدگی به علت عدم احراز بدهکاری بشرح دادنامه شماره 26679/9/68 حکم برائت را از بزه اتسابی صادر نموده است و آقایان ... و ... برادران مرحوم به رای صادره اعتراض نموده اند و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادر کننده رای رسیده و ایشان به عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده و به موجب دادنامه شماره 12232/3/69 بشرح زیر اظهار نظر شده است.
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن صرف نظر از اینکه معترضین جزء اولیای دم نیستند و حق شکایت ندارند چون با بودن پدر متوفی به برادر حق اعتراض و شکایت نمی رسد و از ناحیه ولی دم شاکی پرونده (حج ) فرزند...ایراد و اعتراض بعمل نیامده است تا مورد امعان نظر قرار گیرد و لذا درخواست تجدیدنظر معترضین مردود اعلام می گردد .)
این بار ولی دم مقتول به رای صادره اعتراض نموده (بشرح لایحه مورخ 26/6/69) و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان بشرح نظریه مورخ 27/8/69 به عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ...دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اخذ تصمیم شایسته مشاوره نموده و چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن از ناحیه ولی دم معترض ایراد و اعتراض خاص و موثری به عمل نیامده است تا مورد امعان نظر قرار گیرد و ایرادات عنوان شده نوعا" ماهوی است و خدشه بر نظر واستنباط دادگاه است و موثر در مقام نمی باشد و درخواست تجدیدنظرخواهی متقاضی تجدیدنظربا مراجعه به پرونده امر و امعان نظر در نحوه رسیدگی و رعایت اصول و قواعد دادرسی به رای صادره اشکالی وارد نیست لذا مردود اعلام می گردد .)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
45

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 934

تاریخ تصویب : 1371/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.