×

اگرمدعی برای اثبات دعوی خوددلیل نداشته باشداقامه بینه توسط مدعی علیه بر بی گناهی خود موجب برائت است

اگرمدعی برای اثبات دعوی خوددلیل نداشته باشداقامه بینه توسط مدعی علیه بر بی گناهی خود موجب برائت است

اگرمدعی-برای-اثبات-دعوی-خوددلیل-نداشته-باشداقامه-بینه-توسط-مدعی-علیه-بر-بی-گناهی-خود-موجب-برائت-است
کلاسه پرونده : 1212/3383
شماره دادنامه : 331/12
تاریخ رسیدگی : 29/5/70
فرجامخواه : رسیدگی به اعتراض وکیل اولیای دم
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب محتویات پرونده عمومی ... به اتهام آقای (الف ) فرزند...به ارتکاب یک فقره قتل (ب ) رسیدگی کرده وبا توجه به شکایت شکات و گواهی پزشکی و اظهارات بی وجه متهم در مراحل تحقیق و جامع محتویات پرونده اتهام انتسابی به متهم را محرز دانسته و به استناد ماده 37 از قانون حدود و قصاص و با رعایت ماده 38 قانون مذکور درخواست تعیین کیفر برای متهم نموده است.
پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ...ارجاع شده است.شعبه مذکور پس از رسیدگی به شرح دادنامه شماره 4122/2/70 چنین رای داده است :
(در خصوص اتهام آقای (الف ) فرزند... 31 ساله اهل وساکن ... مبنی بر قتل مرحوم (ب ) بشرح محتویات پرونده متهم ومقتول برای حفاظت از سد مخزنی ...اقدام نموده و در آنجا مستقر می شوند و چون متقول به قتل می رسد متهم افراد دیگری را به عنوان قاتل معرفی می نماید که پس از رسیدگیهای مفصل در دادسرا در خصوص آنان قرار منع تعقیب صادر (می شود) و سپس اولیای دم مقتول ا زخود متهم به مقام شکایت بر می آیند و پس از رسیدگیهای مفصل با کیفرخواست به این دادگاه ارسال می گردد و چون در گواهی پزشکی مطالبی دال بر قتل مقتول در بیرزون از سد و اندختن وی بعدا" به داخل آب (بعد از کشته شدن ) وجود داشته لهذا قرینه بر انتساب اتهام به متهم می باشد و سپس متهم در مقام اثبات برائت خود... شهودی را معرفی (کرده ) و شهود یادشده همگی بالاتفاق ، با اینکه به طور جداگانه تحقیق می گردد، اذعان کرده اند که مقتول را در وسط آب به طورزنده مشاهده نموده اند و بعد حالت غرق شدن وی و استمداد وی را نیز در حین غرق شدن دیده و شنیده اند سپس در مقام کسب نظریه پزشک قانونی مقرر گردید پرونده و گواهی های پزشکی جهت اظهارنظر دقیق به پزشکی قانونی مرکز ارسال گردد که مرجع مذکور با تشکیل کمیسیون به طور قاطع اعلام نموده اند که خفگی منتفی بوده و قتل در اثر غرق شدن بوقوع پیوسته است بنابراین با توجه به انکار متهم درتمام مراحل تحقیق و رسیدگی و فقد بینه شرعی و عدم حصول علم با رعایت اصل کل برائت حکم به برائت متهم صادر و اعلام می گردد این رای حضوری و قابل تجدیدنظر می باشد .)
پس از ابلاغ حکم وکیل و اولیای دم به رای صادره اعتراض کرده است که مشروح لایحه اعتارض به هنگام شور قرائت خواهد شد .
در تاریخ 21/2/70 دادگاه به اعتراض واصله رسیدگی کرده وآن را وارد ندانسته و پرونده را با بقاء در حکم به دیوان عالی کشور ارسال داشته که رسیدگی به تجدیدنظرخواهی وکیل اولیای دم به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ...دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدوررای شایسته دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با عنایت به مندرجات اوراق پرونده وکیل اولیای دم اعتراض موجهی که نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را ایجاب نماید به عمل نیاورده است.دادنامه تجدیدنظر خواسته به لحاظ فقد بینه و انکار متهم در کلیه مراحل رسیدگی توجها" به اصل برائت صادر شده که به لحاظ فقداشکال موجب نقض ، دادنامه تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد .)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
45

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 331

تاریخ تصویب : 1370/05/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.