×

درحقوق الناس دادگاه پس ازاجرای مقررات باب مدعی و منکر باید رای برائت صادرنماید

درحقوق الناس دادگاه پس ازاجرای مقررات باب مدعی و منکر باید رای برائت صادرنماید

درحقوق-الناس-دادگاه-پس-ازاجرای-مقررات-باب-مدعی-و-منکر-باید-رای-برائت-صادرنماید
کلاسه پرونده : 10/4663/27
شماره دادنامه : 3014
تاریخ رسیدگی : 15/10/73
فرجامخواه : ...
فرجامخوانده : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 18610/12/72دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دو جوان به نام (الف ) (پسر) و ب (دختر) چندین سال خواستار ازدواج باهم بوده اند و به علت عدم توافق خانواده شان شبانه با هماهنگی از منزل خارج و مدتی را با همراه داشتن آذوقه در جنگل و کوه اطراف روستایشان به سرمی برند .بالاخره چندروز پس از فرارشان قربانی فقر فرهنگی و تصب جاهلانه و سنت قبیله ای می شوند و اجساد این قربانیان تعصب قبیله ای در حالی که با شلیک سلاح گرم به گلو و دهانشان درفاصله تقریبی چهار کیلومتری شرق روستا و دامنه کوهی مشرف به باغی به قتل (رسیده بودند،پیدا می شود)0
در این راستا هشت نفر به شرح کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی ... به اتهام شرکت در قتل دو نفر نامبرده و معاونت در قتل تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند و با انجام تحقیقات از سوی دادسرای مزبور تقاضای رسیدگی و تعیین مجازات آنان گردیده است و سرانجام پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده و دادگاه مذکور با توجه به محتویات پرونده بخصوص تحقیقات اخیر در حضور اولیای دم و دادرسی و مامورین اعزامی از اداره آگاهی ...در مورخه 17/12/72 شش نفر از متهمین مذکور در کیفرخواست را به شرح اسامی ذیل الذکر از بره انتسابی (شرکت و معاونت در قتلهای فوق الذکر ) به علت فقد دلیل کافی قضائی تبرئه و بشرح دادنامه شماره 18610/12/72 رای صادر نموده است.
نسبت به بقیه متهمین مذکور در کیفرخواست و غیر مذکور درکیفر خواست پرونده در مورد آنها مفتوح است که پس از تکمیل تحقیقات تصمیم نهائی اخذ می شود و بالاخره دادنامه صادره از سوی ولی دم مقتوله ... به نام ... مورد اعتراض قرار گرفته است و نسبت به برائت متهمین نامبرده اعتراض و خواستار فسخ و نقض دادنامه صادره و تجدیدنظر شده است بدین مناسبت پرونده جهت رسیدگی و امعان نظر به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در ترایخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ...عضوممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0با نگرش به مندرجات پرونده و عدم احراز بزه انتسابی متهمان مشروحه ... از سوی دادگاه درخواست تجدیدنظر به هیچ یک از موارد مذکوردرماده 10 قانون تجدیدنظر آراء دادگاهها مصوب سال 1372 انطباق ندارد، لذا رد می شود . النهایه دادگاه محترم می بایست چون موضوع از حقوق الناس است پس از اجرای مقررات باب مدعی و منکر رای به برائت متهمان صادر می نمود و عدم رعایت این مطالب نقض تحقیقاتی و دادرسی تلقی و محسوب می شود و لذا از این جهت دادنامه نقض می شود که لازم است طبق بند ب ماده شش قانون فوق الذکر رفع نقض توسط دادگاه صادرکنند رای گردد .)

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
45

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3014

تاریخ تصویب : 1373/10/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.