×

در نزاع منتهی به قتل مسئولیت قتل بعهده شخصی است که مقتول با ضربه وی به قتل رسیده است

در نزاع منتهی به قتل مسئولیت قتل بعهده شخصی است که مقتول با ضربه وی به قتل رسیده است

در-نزاع-منتهی-به-قتل-مسئولیت-قتل-بعهده-شخصی-است-که-مقتول-با-ضربه-وی-به-قتل-رسیده-است

وکیل


کلاسه پرونده : 811/3190
شماره دادنامه : 831/11
تاریخ رسیدگی : 27/11/69
فرجامخواه : ...
فرجامخوانده : اولیای دم
فرجامخواسته : دادنامه شماره 884 19/7/69 صادره از شعبه 13 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده (الف )به اتهام ایراد ضرب عمدی منتهی به فوت (پ ) مورد تعقیب قرار گرفته است. گزارش ژاندارمری ... و صورتجلسه تنظیمی به وسیله مامورین به این خلاصه است : ( روز11/12/65 در15 کیلومتری غرب پاسگاه جهت رسیدگی به موضوع نزاع طوایف ... وارد و با بررسی که به عمل آمده معلوم شد نزاع لفظی بوده و در همان موقع (ش ) (ازاقوام (الف )) و مقتول مشاجره لفظی داشته اند . چندنفر از خانواده (الف )به (ب ) حمله ور شده اند (الف ) با چوب بلوط به سر آقای (ب ) کوبیده (ب ) در جا افتاده و بیهوش شده است و (شخص (الف )) ضارب اصلی است و در نزاع شخص دیگری دخالت نداشته است.)
پزشک از جسد(ب ) معاینه بعمل آورده و علت مرگ را خونریزی زیاد از سرو خونریزی مغزی اعلام و جواز دفتن صادر کرده است.
(سه نفر) فرزندان و ...همسرمقتول درجریان تحقیقات اظهارداشته اند که در موقع نزاع و درگیری (ب ) و(الف ) حضور داشته اندومشاهده کرده اند که (الف ) با چوب به سر (ب ) کوبیده و او را از پای در آورده است و متعقب ضربه وارده بیهوش (شده ) و بعد از مدت کمی فوت کرده است. (غ ) که به عنوان گواه از وی تحقیق شده به نقل از مقتول ، (الف ) را ضارب معرفی کرده و... (پنج نفر) شهود دیگر می گویند که خودشان مصدوم شدن (ب ) به وسیله (الف ) را شخصا" مشاهده نموده اند .
متهم در تحقیقات اولیه چنین می گوید:( روز10/11/65 تقریبا" حدود ساعت 12 ظهر زن برادرم به نام ... به من که در خانه نشسته بودم گفت دوباره توی کوچه صدا می آید . من هم از خانه بیرون رفتم و از مردم پرسیدم چه خبراست.گفتند خانواده (ب ) با بچه هایش قصد کشتن (ش ) ردا داشته اند و عده ای از اهالی به عنوان میانجی به حیاط وی رفتیم که در حیاط وی مردم جمع بودند یک مرتبه از طرف (ب ) و فرزندانش با اقوام او که نزدیک به چهارده نفر بودند به مردم حمله شد و من هم یک چوب هیزم از حیاط وی برداشتم که هم من چوبی به بدن وی انداختم و با وساطت اهالی از هم جدا شدیم ... ) اما بعدا" در کلیه مراحل منکر شده است.
اولیای دم با طرح شکایت علیه (الف ) به عنوان قتل عمدی درخواست رسیدگی و صدور حکم به قصاص نفس کرده اند . درخاتمه تحقیقات مقدماتی آقای بازپرس شعبه چهارم دادسرای عمومی ...برمبنای گواهی پزشک ، اظهارات متهم در ژاندامری و بازپرسی و اظهارات شهود و اظهارات و درخواست اولیای دم مجرمیت (الف ) در مورد قتل عمدی (ب ) احراز و به صدور قرار مجرمیت مبادرت نموده است. البته درباره اشخاص دیگری هم قرار مجرمیت به عناوین دیگر صادرشده که خارج از موضوع تجدیدنظرخواهی و بررسی می باشد .
پس از صدور قرار مجرمیت و رفع نواقصی که در پرونده منعکس است دادسرای عمومی ... با قرار مجرمیت بازپرس موافقت و با صدورکیفر خواست شماره 17224/2/67 در مورد قتل (ب ) موضوع را با ماده 1 قانون حدود و قصاص و بند ب ماده 2 قانون مزبور تطبیق و درخواست صدور حکم مقتضی از دادگاه نموده است.
شعبه 13 دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی کرده (است.) در این مرحله از رسیدگی اولیای دم اظهارات و درخواست قبلی خود را تکرار و تایید نموده اند 0 آقای ... به وکالت از متهم ( وکیل تعیین شده از طرف متهم ) و آقای ... به وکالت تسخیری و آقای ... به وکالت از اولای دم مداخله کرده اند . متهم بعدا" به موجب وکالت نامه به آقای ... وکالت داده است.
شعبه 13 دادگاه کیفری یک ... پس از استماع شکایت و درخواست اولیای دم و وکیل آنان و مدافعات متهم و وکلای وی و تحقیق ازشهود و اعلام ختم رسیدگی و با استناد به گزارش مامورین و شهادت شهود و اقرار صریح متهم مبنی بر حضور درمیان متنازعین مجرمیت (الف ) را در خصوص قتل عمدی (ب ) مسلم تشخیص داده وباتوجه به درخواست اولیای دم و بند ب ماده 2 قانون حدود و قصاص با قید تامین و تادیه سهم اولیای دم صغیر از دیه حکم به قصاص نفس صادرکرده است. محکوم علیه ووکلای وی نسبت حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرده اند . قاضی صادرکننده حکم پس از اعلام فاقد ایراد بودن حکم ، پرونده را جهت رسیدگی به درخواست به دیوان عالی کشورارسال داشته که به ا ین شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر... دادنامه شماره 884 19/7/69 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند .
(بسمه تعالی 0 نظر به اینکه اعتراض قابل توجه و موثری مطرح نشده و با توجه به محتویات پرونده از جهت احراز مجرمیت و رعایت ترتیبات و قواعد ... رسیدگی و تطبیق موضوع با مقررات قانون ایرادی مشهود نیست ، اعتراض مردود اعلام و دادنامه شماره 19884/7/69 که صحیحا" صادر شده با قید اینکه استیفای قصاص و اجرای حکم منوط به تادیه سهم اولیای دم صغیر ازدیه می باشد،

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
42

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 831

تاریخ تصویب : 1369/11/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.