×

اختلاس و برداشت بنفع خود در وجوهی که بابت خرید ماشین آلات و مصالح برای کارمند مختلس حواله صادر و پرداخت می شده است

اختلاس و برداشت بنفع خود در وجوهی که بابت خرید ماشین آلات و مصالح برای کارمند مختلس حواله صادر و پرداخت می شده است

اختلاس-و-برداشت-بنفع-خود-در-وجوهی-که-بابت-خرید-ماشین-آلات-و-مصالح-برای-کارمند-مختلس-حواله-صادر-و-پرداخت-می-شده-است

وکیل


تاریخ رسیدگی :27/2/1372 شماره دادنامه 115/2 فرجامخواه محکوم علیه آقای : (الف ) فرجامخواسته دادنامه شماره 1555/2/71 صادره از شعبه 128 دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه دوم دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان : ... رئیس ... عضو معاون 0

خلاصه جریان پرونده :
بنا به حکایت محتویات پرونده و کیفرخواست شماره 16583/11/70 دادسرای عمومی تهران آقای (الف ) فرزند ... 39 ساله به اتهام اختلاس به میزان 872/490/14 ریال تحت تعقیب قرار گرفته و توجها" به شکایت شاکی و تحقیقات مامورین آگاهی و نظریه کارشناس و نحوه اظهارات متهم بزه انتسابی را محرز اعلام و طبق ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و ... درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است و شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره 1555/2/71مفادا" چنین رای داده است : در خصوص اتهام انتسابی مبنی بر اختلاس مبلغ 872/490/14 ریال از وجوه مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان ، به خلاصه اینکه وی نماینده مرکز گسترش تدارکات وخدمات تولید و عمرانی در تهران بوده است و وجوهی که جهت خرید ماشین آلات ومصالح برایش حواله صادر و پرداخت می شده بنفع خود برداشت و اختلاس نموده است که با توجه به شکایت و اعلام جرم مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی طی شماره 167944/9/68 و تحقیقات و بررسیهای معموله از سوی اداره آگاهی و نامه شماره 2604/1251/6/70 سازمان گسترش تعاون در این ارتباط که مرکز گسترش و قسمت تدارکات آن از یکدیگر جدا بوده و دارای حسابداری مستقل بوده اند و نظریه حسابرسی و کارشناسی انجام شده که بالصراحه بدهی آقای (الف ) را به قسمت تدارکات مرکز گسترش استان مورد تایید قرار داده و نظر به توضیحات نماینده سازمان مذکور و اظهارات و دفاعیات غیرموجه متهم ، بزه انتسابی ثابت و محرز است و مستندا" به ماده 5قانون تشدیدمجازات مرتکبین ارتشا ... و رعیات ماده 22 قانون مجازات اسلامی بلحاظ وضع خاص متهم و فقد پیشینه کیفری به تحمل یکسال حبس با احتساب ایام بازداشت گذشته و 6 ماه انفصال موقت از خدمات دولیت و در وجه مورد اختلاس و پرداخت جزای نقدی معادل همان وجه در حق دولت محکوم می گردد. پس از ابلاغ دادنامه ، محکوم علیه طی لایحه ای که هنگام شور قرائت خواهد شد و اجمالا" اعتراض به نشریه کارشناسی استاعتراض و تجدیدنظر خواهی نموده که دادگاه به رای خود باقی بوده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزاش آقای ... عضو ممیز کو اوراق پرونده ونظریه کتبی آقای دادیار دیوا عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد تجدیدنظرخواهی در مورد دادنامه شماره 1555/2/71 فرجامخواسته شماوره نموده چنین رای می دهند:

رای
از ناحیه معترض با توجه به رسیدگیهای دادگاه ایراد و اعتراض موثر و موجهی که موجب نقض دادنامه صادره گردد بعمل نیامده است و از لحاظ رعایت تشریفات قاننی و ضوابط آئین دادرسی نیز اشکالی مشهود نیست لذا باردتجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد.
رئیس شعبه ... عضومعاون ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
47

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 115

تاریخ تصویب : 1372/02/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.