×

شاکی یا مدعی خصوصی فقط نسبت به رای برائت متهم حق تجدیدنظرخواهی دارد وشاکی ازقلت یانوع مجازات حق تجدیدنظر خواهی ندارد

شاکی یا مدعی خصوصی فقط نسبت به رای برائت متهم حق تجدیدنظرخواهی دارد وشاکی ازقلت یانوع مجازات حق تجدیدنظر خواهی ندارد

شاکی-یا-مدعی-خصوصی-فقط-نسبت-به-رای-برائت-متهم-حق-تجدیدنظرخواهی-دارد-وشاکی-ازقلت-یانوع-مجازات-حق-تجدیدنظر-خواهی-ندارد

وکیل


تاریخ رسیدگی :17/6/1371 دادنامه :316 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان ... رئیس و ... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند ... 40 ساله شغل مدیر داخلی کتابخانه دانشگاه به اتهام اختلاس تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته و پس از انجام تحقیقات لازم و صدور قرار مجرمیت به شرح کیفرخواست مورخ 24/12/68 و به استناد ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تقاضای تعیین مجازات متهم از دادگاه کیفری دو ... شده است. پرونده به شعبه 31 دادگاه کیفری 2 ارجاع و دادگاه مرجوع الیه بشرح قرارمورخ 14/1/69 رسیدگی به موضوع اتهام را در صلاحیت دادگاه کیفری یک اعلام و قرار عدم صلاحیت صادر نموده است. پرونده به شعبه 18 دادگاه کیفری یک ... ارجاع و قبل از حلول جلسه رسیدگی ریاست دانشگاه ... بااعلام اینکه آقای (الف ) متعهد گردیده و قبول نموده از عهده کلیه خسارات وارده برآید و نسبت به اشتباهات خود نیز اظهار ندامت نموده است از شکایت دانشگاه صرفنظر و اعلام رضایت نموده است. پس از تجدید چند جلسه دادگاه بعلل منعکس در پرونده بالاخره اولین جلسه رسیدگی در تاریخ 23/7/70 تشکیل که وکلای طرفین و متهم حضور داشته اند. آقای وکیل دانشگاه مدافعات خود را به شرح لایحه ای تقدیم و شفاها نیز اظهار نموده متهم به مقدار32905 ... 0 ریال اختلاس نموده که از این مبلغ 1962 ... 0 ریال آن را طی چکهای تضمینی پرداخت نموده و بقیه را هنوز پرداخت نکرده است و قرار شده بقیه را هم پرداخت کند و چون دانشگاه از این متهم در طول دستگیری و تحقیق صداقت دیده احتمالا بیش از این مجازات نمی خواهد. اتهام متهم تفهیم شده اظهار کرده من در دانشگاه در مسوولیتهای مختلفی خدمت کرده ام و از همه روسای خودم تشویق دارم ولی اشتباهاتی شده ولی اصل مبلغ را قبول ندارم و هرچه دادگاه تصمیم بگیرد مورد قبول من است واگر مجرم هستم تقاضا دارم با من مدارا گردد. وکیل متهم نیزمدافعات خود را به شرح لایحه ای تقدیم نموده است. بقیه وجه مورد اختلاس را نیز متهم به حساب سپرده دادگستری واریز نموده تا به دانشگاه پرداخت گردد سپس دادگاه به شرح دادنامه شماره 16362/8/70 با احراز بزهکاری متهم مشارالیه را مستندا به ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبردرای و تبصره 3 ذیل ماده فوق الذکر به استرداد مبلغ مورد اختلاس معادل 32905 ... ریال و تحمل دو سال حبس که اجرای آن را به استناد تبصره فوق الذکر معلق نموده و شش ماه انفصال از خدمت محکوم نموده است و در مورد جزای نقدی نیز مستندا به تبصره 3 ماده 5 متهم را معاف نموده است. رای به محکوم علیه ابلاغ شده اظهار کرده تسلیم هستم. آقای ... وکیل دانشگاه به رای صادره معترض و اعلام نموده با تعلیق اجرای حبس ، انفصال دائم باید در مورد متهم اعمال و اجرا گردد و صدور حکم به شش ماه انفصال منطبق با موازین نیست و آقای رئیس دادگاه به شرح اظهارنظر مورخ 18/3/71 به نظر و رای خودباقیمانده سپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در ترایخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر اتخاذ تصمیم قانونی مشاوره نموده چنین رای می دهند:
رای
به موجب ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشور شاکی یا مدعی خصوصی نسبت به رای برائت متهم حق تجدیدنظرخواهی دارد. در مانحن فیه چون متهم تبرئه نشده است اعتراض آقای وکیل دانشگاه وجاهت قانونی نداردفلذا با رد اعتراض پرونده اعاده می گردد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
47

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 316

تاریخ تصویب : 1371/06/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.