×

اگرمتهم قبل ازصدورکیفرخواست مال مورداختلاس رامستردنمایدازتمام یا قسمتی از جزای نقدی توسط دادگاه معاف میگردد

اگرمتهم قبل ازصدورکیفرخواست مال مورداختلاس رامستردنمایدازتمام یا قسمتی از جزای نقدی توسط دادگاه معاف میگردد

اگرمتهم-قبل-ازصدورکیفرخواست-مال-مورداختلاس-رامستردنمایدازتمام-یا-قسمتی-از-جزای-نقدی-توسط-دادگاه-معاف-میگردد
تاریخ رسیدگی :11/12/71 شماره دادنامه 795/2 فرجامخواه محکوم علیه آقای (الف ) فرجامخواسته دادنامه شماره 76370صادره از دادگاه کیفری یک ... مرجع رسیدکی : شعبه دوم دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان : ... رئیس و عضو معاون ...

خلاصه جریان پرونده :
بنا به حکایت محتویات پرونده و کیفرخواست شماره 9160/2/71 دادساری عمومی ... آقای (الف ) فرزند ... 35 ساله رئیس شعبه بانک به اتهام دو فقره اختلاس تحت تعقیب قرار گرفته و توجها"به شکایت بانک شاکی و اظهارات نماینده حقوقی بانک و اظهارات واقرار متهم و تحقیقات مرجع انتظامی بزه انتسابی را محرز اعلام و طبق ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و ... درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است. ضمنا" در اوراق پرونده منعکس است که متهم خسارات وارده به بانک را پرداخت کرده است. دادگاه کیفری یک ... باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره 375 اجمالا" چنین رای داده است : اتهام انتسابی به متهم محرز است و نظر به واریز مبالغ مورد اختلاس در حق بانک شاکی قبل از صدور کیفرخواست مستندا" به تبصره 2 ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا.. به تحمل پنج سال حبس تعلیقی بمدت چهارسال وپرداخت مبلغ ... /5 ... (پنج میلیون ) ریال جزای نقدی و انفصال دائم ازخدمات دولتی محکوم می گرد. پس از ابلاغ رای دادگاه ، متهم نسبت به آن اعتراض و تجدید نظرخواهی نموده لایحه تقدیمی مشارالیه هنگام شور قرائت خواهد شد و چون دادگاه به رای خود باقی مانده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو و ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته قانونی در مورد دادنامه شماره 751 16/9/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
رای
نظر به اینکه در متن دادنامه دقیقا" میزان اختلاس قید نشده و در کیفرخواست به این صورت آمده است (اقرار متهم به این که صد هزار تومان را به حساب بانک ریخته ام وفعلا" چهارصد هزار تومان را قبول دارم ) و در متن رای دادگاه قید شده که گفت قبل از صدور کیفرخواست مبالغ مورد اختلاس را در حق بانک پرداخت نموده و در تبصره مورد استناد دادگاه تکلیف شده که در مورد مشابه دادگاه تمام یا قسمتی از جزای نقدی را معاف می دارد لذا بنظر می رسد که دادگاه وفق تبصره مورد استناد عمل نکرده و با نقض رای مورد اعتراض پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک محل یا شهرستان هم جوا رمحول می گردد.
رئیس شعبه دوم دیوان عالی کشور ... عضومعاون ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
47

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 795

تاریخ تصویب : 1371/12/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.