×

حضورمتهم درمحل قتل موجب لوث است

حضورمتهم درمحل قتل موجب لوث است

حضورمتهم-درمحل-قتل-موجب-لوث-است-
کلاسه پرونده : 1712/3385
شماره دادنامه : 319/12
تاریخ رسیدگی : 28/5/70
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند ... 18 ساله به اتهام ارتکاب قتل عمدی آقای (ب ) از طرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته و به موجب کیفرخواست شماره 32442/10/67 با توجه به گزارش پاسگاه و صورتمجلس معاینه جسد و اظهارات آقای (ج )و شکایت اولیای دم و اظهارات پدر مقتول مبنی بر شناسائی متهم به وسیله متقول قبل از بیهوشی کامل و گواهی فوت و وقوع درگیری بین طرفین و مدافعات غیرموجه متهم و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده به استناد ماده یک قانون حدود و قصاص تقاضای تعیین کیفر متهم گردیده است.
جریان امر بدین قرار است که مقتول گوسفندان خود را جهت آب خوردن می برد که در این ضمن بین مقتول و دو نفر به اسامی (الف ) و (د) فرزند. .. مشاجره لفظی درمی گیرد و آنان به یکدیگر حمله می نمایند و (الف ) و (د) با تلمبه موتور سیکلت سر مقتول را هدف قرار داده اند و به طوری که پدر متقول اظهار داشته هنگامی که متقول قدرت تکلم داشته اعلام داشته (الف ) فرزند ... او را مورد ضرب قرار داده است. اولیای دم هم فقط (الف ) فرزند. .. را قاتل فرزندشان معرفی کرده اند و (ج ) هم گفته است : (مشاهده کردم و دیدم آقای (الف ) به (ب ) زد و من به (ب ) کمک کردم (ب ) روی زمین افتاده بود. )
مراتب به دادسرای ... اعلام (شده ) وآقای بازپرس شعبه اول دادسرای مذدکور به موضوع رسیدگی (کرده ) و پس از تحقیقات و کسب نظر پزشک و اقدامات معمومله قرار به مجرمیت درباره (الف ) فرزند. .. صادر (کرده است ) و با توجه به صدر گزارش ، کیفرخواست تنظیم و تدوین (شده )و پرونده جهت رسیدگی به شعبه ششم دادگاه کیفری یک ... ارجاع (شده ) و دادگاه مذکور پس از رسیدگی و انجام مراسم قسامه طی دادنامه شماره 8519/12/69 بدین خلاصه رای داده است :
(با توجه به شکایت اولیای دم و گزارش پاسگاه ژاندارمری و گواهی پزشکی قانونی و معاینه جسد و اظهارات متهم و اقرار صریح مشارالیه مبنی بر حضور در صحنه نزاع و اظهارات پدرمتقول و(ج ) و انجام مراسم قسامه بدین مضمون که پدر مقتول گفته است (والله آقای (الف )بچه ام را به قتل رسانده است ) و محرز بودن بزه از طریق قسامه موضوع منطبق با مواد 1و2و5و38قانون حدود و قصاص بوده حکم بر اعدام مشارالیه صادر و اعلام می گردد. )
پس از صدور و ابلاغ رای وکیل محکوم علیه حسب لایحه مورخه 5/2/70 نسبت به رای صادره اعتراض نموده و درخواست تجدیدنظر کرده که دادگاه به تاریخ 19/2/70 ضمن رد تجدیدنظرخواهی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) که پس از وصول به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور حکم قانونی و شرعی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد.
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده امر نظر به اینکه از طرف محکوم علیه ایراد و اعتراض موثری که نقض دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید به عمل نیامده با رد اعتراض مذکور دادنامه تجدیدنظر خواسته نتیجتا" ابرام می شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
48

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 319

تاریخ تصویب : 1370/05/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.