×

با توجه به وجود طفل نوزاد اجرای حکم قصاص به تاخیر میافتد تا خطر مرگ از طفل برطرف شود

با توجه به وجود طفل نوزاد اجرای حکم قصاص به تاخیر میافتد تا خطر مرگ از طفل برطرف شود

با-توجه-به-وجود-طفل-نوزاد-اجرای-حکم-قصاص-به-تاخیر-میافتد-تا-خطر-مرگ-از-طفل-برطرف-شود
کلاسه پرونده : 26/11/3240
شماره دادنامه : 5625

تاریخ رسیدگی : 13/11/69
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : بانو (الف ) فرزند ... 30 ساله متهم است به قتل عمد شوهرش مرحوم (ب ) و ایراد صدمه عمدی به وی ، بدین شرح که متهم در صفحه 17 گفته است : (مدت ده سال است که همسر مقتول هستم و در این مدت مرتب می دیدم با دیگران رابطه نامشروع دارد که به کرات به وی تذکر دادم تا این که حدودده ماه پیش به (شهرستان ) ... منتقل شدیم و در این مدت مرتبا" ناسازگاری کرد و به ما خرجی مکی داد و به بهانه کارهای اداره به ... می رفت و من متوجه شدم که زنی به نام. .. را صیغه کرده و از من تقاضا کرد که رضایت بدهم تا او را به ... بیاورد. من گفتم اصلا" این کار را نمی کنم و او هم گفت تو را طلاق می دهم. در تاریخ 18/2/68 من و مقتول و بچه هایم در منزل نشسته بودیم. دوباره شروع کرد به حرف زدن و گفت طلاهایت را فروخته ام و بحث ادامه داشت تا این که من خوابیدم. یکمرتبه متوجه شدم که قابلمه ای که همیشه رروی چراغ می گذارم و پر از آب بود برداشت و روی دست و پای من ریخت. من سوختم ، بلند شدم با وی گلاویز شدم. بعد روسری مرا گرفت و کشید و گفت تو را خفته می کنم و در این حین به زمین افتاد. من هم قندشکن را از زیر کمد برداشتم و به سوی وی پرتاب کردم و او داد کشید و گفت غلط کردم وروی زمین دراز کشید. من هم اور ا بغل کردم دیدم نفس ندارد و مرده است.
سپس او را داخل چادر گذاشتم و روی زمین کشیدم تا به چاله داخل دیوار رسانیدم و داخل چاله انداختم و تشک را روی او انداختم بعد با دست روی او را با خاک پوشانیدم و به خانه آمدم. من از زندگی با وی خسته شده بودم. )
فزند متهمه گفته است : ( پس از ضربات با چکش آبجوش روی مقتول ریخته . ) در گواهی پزشکی نوشته شده است " (آثار ضربه در قسمت راست پیشانی و ... آثار سوختگی روی سینه و پشت و هر دو دست (جسد) مشاهده گردید که منجر به جداشدن پوست شد که احتمالا" سوختگی با آب جوش بوده و ... احتمالا" پس از شکنجه به قتل رسیده است.)
بر اساس شکایت شکاه دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 13526/2/69 تقاضای تعیین کیفر نموده (است ) که مورد اعتراض متهمه و وکیلش قرار گرفته و تقاضای تجدیدنظر کرده (اند) ودادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده و پرونده جهت تجدیدنظربه شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده واعترافات محکوم علیها و اظهارات فرزندان خردسال آنان وکشف آلت قتاله و خصومتهای قبلی و کینه ای که نسبت به مقتول در او به وجود آمده است ، در صورتی که برای دادگاه محرز باشد ه وی قندشکن را پرت نکرده ، بلکه طبق اظهارات اولیه شان آن را بر پیشانی مقتول زده و سپس آب جوش را روی او ریخته است (همان طور که در صورتجلسه کشف جسد بیان شده که آثار سوختگی در بدن وصورت مقتول وجود دارد) رای دادگاه مبنی بر قصاص نفس محکوم علیهابرطبق موازین می باشد البته با توجه به اینکه دارای طفل نوزادی می باشد باید ماده 48 حدود و قصاص رعایت گرددو با ملاحظه اعتراض وکیل محکوم علیها دلیلی در آن مشاهده نشد که موجب نقض رای صادره باشد و لذا طبق بند ب از ماده 10 قانون تجدیدنظر رای دادگاه ابرام و پرونده برای اقدام شایسته عودت داده می شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
50

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 5625

تاریخ تصویب : 1369/11/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.