×

رضایت مجنی علیه قبل از فوت باعث سقوط قصاص می شود لکن وراث حق مطالبه دیه را دارند

رضایت مجنی علیه قبل از فوت باعث سقوط قصاص می شود لکن وراث حق مطالبه دیه را دارند

رضایت-مجنی-علیه-قبل-از-فوت-باعث-سقوط-قصاص-می-شود-لکن-وراث-حق-مطالبه-دیه-را-دارند
کلاسه پرونده : 2111/2965
شماره دادنامه : 507/11
تاریخ رسیدگی : 18/7/67
تجدیدنظرخواهان : ...
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 43/2543/1/69صادره از شعبه 16 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : قاسم (تجدیدنظرخواه اول ) متهم به قتل غیر عمدی مرحوم ابراهیم در اثر بی احتیاطی در رانندگی ، به موجب دادنامه فوق الاشعار به استناد ماده 149 قانون مجازات اسلامی به تحمل سه ماه حبس محکوم گردیده و در مورد دیه مقتول با توجه به اینکه مقتول قبل از فوت اعلام رضایت نموده که با تایید بستگانش رسیده ، به استناد ماده 159 همان قانون قرار موقوفی تعقیب صادر شده است. متهم (تجدیدنظرخواه ) به این حکم اعتراض نموده (است.) والدین مقتول نیز با اعتراض به حکم صادره رسیدگی تجدیدنظر را خواستار شده اند که آقای قاضی صادرکننده حکم هر دو اعتراض راغیر وارد دانسته و پرونده را جهت رسیدگی تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) که به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 43/2543/1/69 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه قتل مورث حقی (قصاص یا دیه ) برای ورثه ایجاد نمی نماید گذشت مقتول قبل از فوت موجب اسقاط حق ورثه نمی گردد و در ماده 54 قانون حدود و قصاص تصریح به عدم سقوط حق قصاص گردیده ،لذا حکم صادر شده در مورد سقوط دیه دم مخدوش است و نیز مجازات حبس تعزیری با توجه به بند یک تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی اجتماعی ، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تبدیل حبس به جزای نقدی قابل نقض است با توجه بشرح فوق دادنامه فوق الذکر کلا" نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می گردد. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
50

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 507

تاریخ تصویب : 1367/07/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.