×

اگرمقتول تجاوز فعلی به قاتل یا شخص دیگری را نداشته باشد دراین کشتن او دفاع مشروع تلقی نمیشود

اگرمقتول تجاوز فعلی به قاتل یا شخص دیگری را نداشته باشد دراین کشتن او دفاع مشروع تلقی نمیشود

اگرمقتول-تجاوز-فعلی-به-قاتل-یا-شخص-دیگری-را-نداشته-باشد-دراین-کشتن-او-دفاع-مشروع-تلقی-نمیشود
کلاسه پرونده : 25/27/3865
شماره دادنامه : 980
تاریخ رسیدگی : 14/9/71
فرجامخواه : آقای ... پدر مقتول
فرجامخوانده : آقای (ب )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 26304/6/71 صادره ازشعبه هشتم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق کیفرخواست شماره 52238/8/70 دادسرای عمومی ... ، آقای (ب ) فرزند ... 19 ساله ، اهل و ساکن ... ، فاقد پیشینه محکومیت کیفری ، به اتهام قتل عمدی مرحوم (ج ) با کارد تحت پیگرد و بازجوئی قرار گرفته و با احراز اتهام انتسابی به نامبرده ، پرونده به دادگاه کیفری یک ... شعبه 7 ارجاع شده و دادگاه مزبور، پس از رسیدگی ماهوی ،طی دادنامه شماره 27549/11/70 اعلام داشته است : (بنا به جهات معروضه فوق و محتویات پرونده و اظهارات شهود و سایر قرائن و امارات ، به نظر می رسد که عمل متهم از موارد دفاع مشروع بوده و در آن موقعیت توسل به مقامات مسئول ممکن نبوده و با توجه به تحمل چند ضربه چاقو و غیره ، عمل وی متناب بوده و دفاع مشروع تلقی می گردد و قابل تعقیب و مجازات نیست ) که دادنامه صادره مورد اعتراض دادیار جانشین دادستان واقع (شده ) و اظهار داشته است (نظر به اینکه ایراد جرح و قتل با چاقو در مقابل سنگ یا آجر، دفاع مشروع (یعنی متناسب ) محسوب نمی شود، لذا حکم را خلاف صریح موازین شرع و قانون دانسته ،به حکم اعتراض و تقاضای تجدیدنظر دارم ) که متعاقبا" پرونده در اجرای ماده 3 قانون تجدیدنظر جهت رسیدگی به اعتراض تجدیدنظرخواه در شعبه 27 دیوانعالی کشور مطرح و این شعبه ، اعتراض دادیار محترم را وارد دانسته و اعلام داشته است.
(دفاع با تجاوز و خطر متناسب نبوده و دفاع مشروع نخواهدبود و قتل موصوف ، عمدی به نظر می رسد)وطی دادنامه شماره 25448/1/71 رای دادگاه کیفری یک شعبه هفتم را نقض کرده و پرونده را در اجرای ماده پنج قانون تجدیدنظر احکام دادگاهها مصوب سال 67 به مرجع مربوط جهت اقدام بایسته ، بازگشت داده است که پرونده مجددا" تحت بررسی و تحقیق در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک ... قرار گرفته است و دادگاه مرجوع الیه ، طی دادنامه شماره : 26304/6/71 اعلام نموده : (با توجه به اظهارات مطلعین مبنی بر اینکه مرحوم (ج ) با آجر یا سنگ یا کلوخ بدوا" به متهم حمله کرده و متهم نامبرده به اعتقاد دفاع از خود و مهدورالدم بودن مقتول ، مرتکب عمل فوق (یعنی عمل ) گردیده ولی نظر به عدم تناسب دفاع با چاقو با عمل مقتول و عدم اثبات آن در دادگاه ، عمل وی منطبق است باصدر تبصره 2ماده 295 و بند ب ماده مزبور و ماده 297 و بند ب ماده 302 و 304 قانون مجازات اسلامی ) که شعبه هشتم دادگاه کیفری یک ... بااستناد به مواد مذکوره ، قتل را شبه عمد تشخیص (داده ) و لذا متهم موصوف را به پرداخت یک دیه کامله مرد مسلمان در حق شکایت (اولیای دم ) محکوم کرده است که این بار، دادنامه صادره از شعبه هشتم دادگاه کیفری یک ... ، مورد اعتراض و تجدیدنظرخواهی پدر مقتول واقع (شده ) و خواستار نقض دادنامه صادره و اجرای حکم قصاص متهم گردیده است. متعاقبا" دادگاه مزبور ضمن رد اعتراض فرجامخواه و بقاءبررای خود پرونده را در اجرای قانون تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) و به لحاظ سابقه به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده دادنامه شماره : 26304/6/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده و اینکه دادگاه اخیر در دادنامه فوق الاشاره ، نظراین شعبه مبنی بر اینکه عمل متهم آقای (ب ) (ایراد ضرب وجرح با کارد یا چاقو به کتف و گردن ، منتهی به فوت آقای (ج ) دفاع متناسب و مشروع نبوده را تصدیق و قبول کرده ، النهایه اینکه عمل مذکور را با صدر تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامی منطبق دانسته ،صحیح به نظرنمی رسد، زیرا به قول خود متهم (دربرگ 44) انگیزه نزاع و قتل بر سر بچه بازی و لواط در مورد آقای (الف ) بوده که چند شب قبل از درگیری اتفاق افتاده بنابراین مقتول قصد تجاوز فعلی به او یا شخص دیگری را نداشته تا متهم در مقام جلوگیری و در آن تا حد کشتن او برآمده باشد تا عنوان (اعتقادمهدورالدم ) بر اوصدق نماید وباعنایت به اظهارات دیگر متهم (در برگهای 43تا45و68و69) که متهم جریان درگیری و قتل را توضیح داده و در آخر می گوید: (چون چاقو خورده بودم ، سرجوش بودم و ناشی هستم چنین چاقوی زدم ) که درمجموع اعتقاد مهدورالدم معنی و مفهومی ندارد( ضمن اینکه از اظهارات متهم عمل شنیع لواط با عنف و اکراه و ایذاء نسبت به آقای (الف ) به طور متعارف علم حاصل است ) و اظهارات شهود و مطلعین (در برگهای 6،7،13،15،17 تا20،24و27 و خصوصا"66و181تا184) و سایر قرائن و امارات ، بخوبی معلوم می گردد که متهم قصد درگیری و زدوخورد راداشته والا به آسانی می توانست فرار کند و بالجمله احتمال دفاع مشروع متهم و اعتقاد مهدورالدم بودن مقتول منتفی است و اعتراض پدر مقتول ، وارد است.لذادادنامه شماره : 26304/6/71 نقض می گردد و پرونده در اجرای ماده 5 قانون تجدیدنظر، عودت داده می شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
51

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 980

تاریخ تصویب : 1371/09/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.