×

ادعای متهمین دایربه دفاع مشروع بایدمدلل باشد

ادعای متهمین دایربه دفاع مشروع بایدمدلل باشد

ادعای-متهمین-دایربه-دفاع-مشروع-بایدمدلل-باشد

وکیل


کلاسه پرونده : 4/6/3283
شماره دادنامه : 13/4
تاریخ رسیدگی : 21/1/70
تجدیدنظرخواه : وکلای محکوم علیهم
فرجامخواسته : دادنامه شماره 3335/8/69 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان جعفر به اتهام قتل عمدی سیاوش وایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو نسبت به مسیب و شخص اخیرالذکر به اتهام ایراد ضرب عمدی به جعفر فوق التوصیف تحت تعقیب کیفری واقع شده اند با صدور کیفرخواست مورخ 22/3/69 پرونده در دادگاه کیفری یک ... مورد رسیدگی قرار گرفته و در تاریخ 2/8/69اولیای دم مقتول تقاضای قصاص نفس نموده اند. وکیل آ;ها به لایحه هشت برگی تقدیمی خوداستناد کرده است.
متهم به نام جعفر اتهام را دروغ دانسته ، آن را قبول ندارد و جریان واقعه را شرح داده که از ... به طرف ... جاده ... همراه پدرش عازم شده ، پدر را درب آرایشگاه پیاده کرد، خودش برای خریدلوازم الکتریکی به ... رفته ، بعد از اتمام کارسراغ پدرش رفته وبه اتفاق پس از اتمام کار راهی روستای خود شده اند و به طرف روستای ... رفته اند. (وی ) می گوید: (در سیصد متری ناگهان با موتورسیکلت که سه نفر سرنشین (داشت ) مواجه شدیم ، سلام کردیم ، مسیب به سیاوش گفت خودشان هستند. به سرعت خود اضافه کردیم. ناگهان مسیب باچوب به طرف چپ جاده آمد و محکم به بازوی چپم زد که نگه داشتم. آنها با چوب و کارد به ما حمله کردند، پدرم به لحاظ بیماری قلبی شوکه (شدو) روی زمین افتاد. آنها خیال کردند مرده ، بهمن حمله کردند. مسیب با کارد حمله کرد،دست او را گرفتم که ضربه به سرم زد. نقش زمین شدم خیال کردند من هم مرده ام ، رفتند. دیگرچیزی نفهمیدم. بعد خود را در بیمارستان دیدم. آنچه در صفحات 5 و20 نوشته شده را نگفته ام ، در حال بیهوشی این طمالب را گفته ام ) و قبول دارد با مرحوم سیاوش درگیری پیدا کرده است. در مقابل سوال دادگاه برای معرفی شاهد حواب داده ( از خود آنهابودند که نمی آیندوبگویند. ) در آخرین دفاع خود را بیگناه معرفی کرده است.
مسیب در قبال اتهام انتسابی می گوید:(سه نفری با موتورسیکلت به طرف ... می رفتیم ، بنزین تمام کردیم (در جاده معروف به ... ) آمدم پآئین صدای پا شنیدم ، برگشتم دیدم جعفر با یک چوب و سر نیزه به طرفم می آید. سرنیزه را خیال کردم کلت است دو ضربه به سینه ام زد. دیدم به قلی حمله کرد یک ضربه هم به او زد. چوب از خورجین برداشتم از خود دفاع کردم. یک چوب به گردن او زدم یک چوب دیگر هم زدم. بعد پدرش رسید ضربه سوم را به ظایم زد. سرنیزه ازدستش رها شد. برداشتم همانجا او و پدرش سوار موتور شدند و رفتند او یک ضربه به سیاوش زد) و علی را شاهد ادعای خود به دفاع معرفی کرده (است.) در آ)رین دفاع می گوید: (از خود دفاع کردم. او قصد کشتن ما را داشت.)
دادگاه از علی 16ساله (برادرزاده مسیب ) و بیگانه نسبت به مقتول با اتیان سوگند استماع شهادت کرده (است.وی ) می گوید: ( با مسیب می خواستیم برویم. .. سیاوش را دیدیم او هم گفت می آید و عهده دار رانندگی شد در اثر خاموش کردن موتور ما ایستادیم. من و مسیب پیاده شدیم. سیاوش هندل می زد. دیدیم بنزین تمام کرده . ناگهان شخصی که او را نمی شناختم به طرف آنها حمله کرد. من فاصله گرفتم آنها درگیر شدند. از ترس فرار کردم چون دعوا در محل پیچ بود نیددم. فقط اول به او که جعفر حمله کرد دیدم ، یک چوب در دستش بود یک چیز دیگر هم دستش بود. بعد دیدم جعفر باپدرش رفتند. موتور را خم کردم مقداری بنزین به کاربوررراتور آپد آنها راسوار کردم تا7.. 6.. متر برود. به طرف بهدرای رفتیم. سیاوش پیاده شد، دیگر افتاد روی زمین 0) در مقابل سوال وکیل متهم می گوید: (من به آنها گفتم بروید دنبال اینها، ولی اینها رفتند. )
آقای ... (وکیل جعفر) به لایحه هفت برگی خود استناد کرده است اولیای دم می گویند (دیه نمی خواهیم قصاص می خواهیم. ) جعفر نیز می گوید: (گذشت نمی کنم. ) مسیب می گوید: (من ازخوددفاع کرده ام. ) (دادگاه با ذکر دلایل از جمله شکایت اولیای دم و اقاریر صریح جعفر و مسیب و وقوع درگیری متهم ردیف یک (جعفر) با مقتول و دو نفر متهمان 1و 2 با یکدیگر جرم انتسابی به جعفر را محرز تشخیص (داده ) و بر طبق آیه قرآن کریم و مواد قانون 1 و28 (به ) قصاص نفس رای داده و اضافه کرده : (انکار متهم بعد از اقرار بر طبق ماده 1277 ق 0م مسموع نیست ) و با استناد به گواهی پزشکی که بریدگی را عمیق نظر داده با مردود شناختن اظهارات متهم به اینکه کارد به طرف مقتول انداخته ، جرائم انتسابی به متهمان ار محرز تشخیص داده ، برای شانه چپ به موجب ماده 187 ناظر به بند 2 ماده 186 دیات به پرداخت یک شتر دیه و پنجهزارتومان برای بریدگی قفسه صدری به عنوان ارش بر طبق ماده 187 و برای بریدگی ساق پابه موجب 187 ناظر به بندذ ماده 186 به پرداخت یک شتر دیه ظرف یک سال علیه جعفر در حق مسیب و راجع به مصدوم شدن جعفر وسیله مسیب با ذکر دلایل از جمله اقرار در صفحه 23 پرونده و گواهی پزشکی مورخ 10/2/69 و تعیین موارد اتهام سه رقم متتلاحمه و غیره متهم ردیف دو را به پرداخت نه نفر شتر برای سه جراحت متلاحمه بر طبق بند 3 ماده 186 و پرداخت دو دینار و ربع دینار برای سه قرمزی در دست چپ ،بر طبق بند د ماده 190 یک دینار و نیم برای قرمزی ناحیه پشت ، به موجب ماده اخیرالذکر نصف شتر برای پوست رفتگی زانو، به موجب ماده 187 ناظر به بند 1 و ماده 186 ظرف یک سال از تاریخ وقوع جراحات درحق مصدوم حکم محکومیت صادر کرده و اضافه کرده ادعای متهمین به دفاع مشروع ثابت و مدلل نیست و آن را مردود اعلام کرده است.
وکلای طرفین طی لوایح تقدیمی نسبت به محکومیت موکلین اعتراض کرده اند. آقای ربانی به محکومیت موکل به نام مسیب اظهار داشته ( جعفر با همراهان به قصد قتل یا استفاده از کاردی که قبلا" تهیه دیده بود به مسیب و قلی حمله ور شده و موکل به منظوردفاع از جان خود با چوب ضرباتی به جعفر زده و اگر دفاع نمی کرد او رانیز به قتل می رسانید) و تعجب کرده با احراز قتل سیاوش و محکومیت جعفر توجه به مدافعات او نشده و دفاع پذیرفته نگردیده است (سپس ) ماده 33 مجازا اسلامی را توضیح داده تقاضای نقض حکم را در این قسمت دارد.
آقای ... طی لایحه هشت برگی بهوکالت از جعفر به حکم اعتراض کرده که بر طبق مواد24و25 ق ح ق مدعی باید نسبت به مورد دعوی جازم باشد، شکایت شاکی که مورد استناد دادگاه قرار گرفته برای ورود و شروع دعوی است نه برای صدور حکم (قصاص ) آنها ... اقرار متهم نیز از چندین جهت مخدوش است که توضیح داده می گوید: (این اظهارات (که ) در ژاندارمری و بیمارستان بوده با خط موکل نزد بازپرس مغایر است ،به علاوه اقرار صریح وجود ندارد. اظهارات صفحات 20و 5 را یک نفر تنظیم کرده و به موکل گفته امضاء کن 0آیا این اقرار است. استناد به آیه کریمه و مواد قانون با مورد انطباق ندارد. دادرس صادرکننده حکم در سطر 7 و13 در استدلال دچار تناقصگوئی شده . عمل موکل به اینکه با پدر70 ساله اش بیایند برای دعوا نامعقول و خلاف عقل ... (است.) مگرنمی دانست پسران یابرادران دیگر را بفرستند، آن هم با وسایل مجهز0 تناقضگوئی در اظهارات مسسیب و علی وجود دارد.
وکیل جعفر نیز ماده 33 دفاع مشروع را توضیح داده و شرایط دفاع مشروع را موجود می داند(وبه ) طرز استدلال دادگاه اشاره و بیان کرده و نتیجه گرفته (این سه نفر به لحاظ چشم هم چشمی و رقابت و کینه توزی موکل وپدرش را تعقیب (کرده ) در محل مناسب به آنها حمله (برده ) و مورد ضرب و شتم قرارداده اند و وقتی مطمئن شده اند که مرده اند سوار موتور شده و رفته اند. امکان برخورد دیگری وجود دارد) و موکل را بیگناه (دانسته ) تقاضای نقض دادنامه را نموده است. لوایح وکلای طرفین به عنواندیوان عالی کشور نوشته شده (است ) رئیس دادگاه صادرکننده حکم طی نظریه مورخ 1/11/69 در عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر (اینکه ) (از طرف وکلای محکوم علیهم اعتراض موثری به عمل نیامدیه عقیده بر رد اعتراض و تایید دادنامه دارد) مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(با توجه به مجموع اوراق پرونده ازجمله تحقیات انجام شده و مفاد حکم صادره و نظر به اینکه از جانب معترضان ایراد و اشکال موجهی به عمل نیامده و به نظر نمی رسد، لذا دادنامه تجدیدنظر خواسته را تایید می کند. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
51

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 13

تاریخ تصویب : 1370/01/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.