×

کشتن مقتول درهنگام زنا برای شوهرجایزاست نه بعدازآن

کشتن مقتول درهنگام زنا برای شوهرجایزاست نه بعدازآن

کشتن-مقتول-درهنگام-زنا-برای-شوهرجایزاست-نه-بعدازآن

وکیل


کلاسه پرونده : 23/26/3278
شماره دادنامه : 19
تاریخ رسیدگی : 8/9/70
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای علی ... متهم است به قتل عمدی آقای هادی معروف به ... متهم مدعی است که مقتول با زنش زنا کرده بوده و گفته (من او را به درک فرستادم ) وی مدعی است که (در هنگام ایراد ضربه و کشتن او اقرارکرد. ) متهم در مراحل نهائی ودرجلسه دادگاه کاملا" اعتراف نموده که او به تنهائی مقتول را باداس کشته است و به انگیزه دفاع از ناموس خود بوده است. مادر مقتول از طرف خود و فرزندان صغیر تقاضای قصاص نموده و حاضرشده که سهم الدیه صغار متقول را تضمین نماید. اظهارات متهم و برگ معاینه جسد و اظهارات متهمین ضمیمه می باشد. در نهایت تعقیب و بررسی ، دادسرای عمومی ... طی کیفرخواست شماره 4384/5/68 تقاضای مجازات متهم را نموده است و متعاقبا" پرونده در دادگاه کیفری یک ... ششعبه هشت مورد رسیدگی قرار گرفته است.
دادگاه پس از اخذ نظر مشاور رای به قصاص متهم داده است.پس از ابلاغ حکم محکوم علیه طی لایحه ای تقاضای تجدیدنظر نموده ودادگاه پس از رد اعتراض و بقاء بر رای پرونده را جهت رسیدگی به تقاضای محکوم علیه به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) و مالا" به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند
(بسمه تعالی. با توجه به اقاریرصریح و واضح متهم به قتل و بیان خصوصیات آن شرعا" و قانونا" محکوم به قصاص است مگر زنا را با شرایط معتبره اثبات نماید و استدلال دادگاه دراینکه (کشتن ) در هنگام زنا برای او جایز بود نه بعد از آن درست است. لکن در عین حال اگر در حال زنا کردن هم او را می کشت باز باید برای رهائی از قصاص زنا را ثابت نماید (مسئله 28و29،ص 491، ج اول تحریر) در نتیجه بعضی از موارد استدلال مشاور دادگاه و بعضی از آنچه در رای آمده خالی ازضعف نیست به جواهر و کتب مفصله مراجعه نمایید. لکن اصل رای مبنی بر قصاص صحیح است و در تقاضای تجدیدنظراز سوی محکوم علیه دلیلی که موجب نقض رای باشد اقامه نشده است و لذا رای دادگاه مبنی بر قصاص ، ابرام می گردد و نیاز به ودیعه گذاشتن سهم الدیه صغار نیست ، بلکه به طور معتبری تضمین هم نماید. کافی است بطوری که مطمنا" در صورت بزرگ شدن صغار و مطالبه دیه قادر به اخذ حق خود باشند. پرونده وفق بند ماده 10 تجدیدنظر جهت اقدامات شایسته ارجاع می گردد. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
51

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 19

تاریخ تصویب : 1370/09/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.