×

وقتی شرکا در قتل دو نفر بوده وازیکی ازآنهااولیای دم اعلام گذشت کرده باشند نسبت به رد فاضل دیه به قاتل محکوم به قصاص فرق میکند و باید اولیای دم نصف دیه کامله رادرحق قاتل بپردازند

وقتی شرکا در قتل دو نفر بوده وازیکی ازآنهااولیای دم اعلام گذشت کرده باشند نسبت به رد فاضل دیه به قاتل محکوم به قصاص فرق میکند و باید اولیای دم نصف دیه کامله رادرحق قاتل بپردازند

وقتی-شرکا-در-قتل-دو-نفر-بوده-وازیکی-ازآنهااولیای-دم-اعلام-گذشت-کرده-باشند-نسبت-به-رد-فاضل-دیه-به-قاتل-محکوم-به-قصاص-فرق-میکند-و-باید-اولیای-دم-نصف-دیه-کامله-رادرحق-قاتل-بپردازند
کلاسه پرونده : 16/5045/27
شماره دادنامه : 30
تاریخ رسیدگی : 19/1/74
فرجامخواه : محکوم علیهم ووکیلشان و وکیل اولیای دم
فرجامخوانده : اولیای دم مقتول و دادگاه و متهم
فرجامخواسته : دادنامه شماره 486 1/10/73 صادره از شعبه 13 دادگاه عمومی ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : متهمان 1(الف ) فرزند ... 27ساله ،سوهان پز اهل ... ، ساکن ... 2 (ب ) فرزند ... 26ساله ، خانه دار 3(ج ) فرزند ... 55ساله ، خانه دار به اتهام شرکت در قتل عمدی (د) با سبق تصمیم ونقشه قبلی و دفن جسد مقتول به صورت غیرمجازومتهمه ردیف دوم علاوه (براتهام فوق ) به اتهام تمکین از زنای مقتول با داشتن شرایط احصان غیر(تحت تعقیب قرار گرفته اند) بدین توضیح که در تاریخ 18/3/73 مقتول که راننده اتوبوس تعاونی ... بوده به طرز فجیعی در منزل باجناق خود (متهم ردیف یکم ) به قتل می رسد و جسدش در زیرزمین همان منزل دفن و مخفی می گردد که با انجام تحقیقات وسیعی جسد کشف و متهمین شناسائی ودستگیر می شوند.
متهم ردیف یکم انگیزه جنایت خود را چنین شرح داده است ( وقتی با همسرم (متهمه ردیف دوم ) ازدواج کردم در شب عروسی متوجه شدم که باکره نیست ولی به خاطر حفظ آبرو سکوت کردم و به زندگی ادامه دادم تا اینکه دو ماه قبل متوجه شدم چندجای پای همسرم سیاه شده علتش را پرسیدم به من گفت پایم به در اصابت کرده . بعد ازچندروز که باجناقم (مقتول ) به منزل ما آمد و من برای انجام کاری بیرون رفته بودم وقتی برگشتم حرکات مشکوکی از همسرم و باجناقم مشاهده کردم که به انجام زنای آنها پی بردم وقتی ... (مقتول ) از خانه بیرون رفت بعد از تحقیق و پرس وجو از زنم متوجه شدم که این دوبا هم از زمان مجردی زنم رابطه نامشروع داشته اند که زنم را به زیر زمین بردم ، می خواستم سرش را ببرم. ولی متاسفانه چاقو گردنش را نبرید. او را رها کردم خیلی ناراحت بودم شروع به نماز خواندن کردم. از خداوند کسب تکلیف کردم ، به قرآن رجوع کردم که نوشته بود زناکار را بکشید و به دریا بیندازید. بعد تصمیم به کشتن ... (مقتول ) گرفتم ولی زنم راضی نبود گفت پدر و مادرم را خبر کنم تا با کمک آنها او را بکشیم. آنها را خبر کرده و آنها رادر جریان گذاشت.پدر خانمم به من گفت هر دو را بکش من جواب خون دخترم و ... (مقتول ) را می دهم. اگر نکشی من آن دو را با همسر خودم هر سه را می کشم. بعد فورا" به ... بازگشت.اما مادر خانمم ماند. وقتی ... (مقتول ) به منزل ما آمد زنم گفت الان وقتش است که باید اورا کشت یک قابلمه آبجوش درست کرده بود به سر او ریخت ، بعد من با چاقو به اوحمله کردم (که ظاهرا" حدود30ضربه چاقو به او زده شده ) ولی چون خیلی قوی بود چاقو از دست من گرفت و یک ضربه به سر من زدکه من به زمین افتادم می خواست به سینه ام بزند که با دستم چاقو را گرفتم. چاقو دستم را برید و یک ضربه به کتف من زد. در همان لحظه زنم با آچار شلاقی به سر او کوبید که قسمتی از مغز سرش بیرون ریخت و به زمین افتاد و در همان موقع مادر خانمم (متهمه ردیف سوم ) طناب را بگردن وی انداخت و کشید که او کشته شد و با کمک مادر زنم او رادر زیرزمین دفن کردیم. .. )
در نظریه پزشکی قانونی علت مرگ پارگی قلب و ریه و خونریزی داخلی تعیین گردیده است و توضیحا" بیان داشته (اگرفشاری به گردن نیز وارد نمی گردید پس ازچند دقیقه خونریزی منجر به مرگ می شد. )
به هر حال پس از تحقیقات لازم دادگاه عمومی ... شعبه 13 به موضوع رسیدگی (کرده ) و طرفین دعوا و وکلای آن حضور داشته اند. در پایان با اعلام ختم رسیدگی به شرح دادنامه شماره 1586/10/73 بزهکاری متهمین را محرز تشخیص (داده ) در خصوص اتهام دو متهمه ردیف 2 و3 دائر بر شرکت آنان در قتل موصوف به لحاظ اعلام گذشت اولیای دم مقتول قرار موقوفی تعقیب صادر (کرده ) ولی از جنبه عمومی هریک را به پنج سال حبس محکوم نموده است. در مورد دفن جسد به طرز غیر مجاز آنان را هر یک به سه ماه حبس محکوم (کرده است ) و در خصوص متهمه ردیف 2 نسبت به زنای با مقتول قبل از ازدواج و رابطه نا مشروع با او بعد از ازدواج به ترتیب به یکصد ضربه و هفتاد ضربه شلاق محکوم گردیده و در خصوص متهم ردیف یکم به قصاص نفس وی پس از پرداخت دو ثلث دیه از جانب اولیای دم مقتول به وی و نیز به سه ماه حبس تعزیری برای دفن غیرمجاز رای صادر گردیده که دادنامه صادره مورد اعتراض محکوم علیهم و وکیلشان و نیز وکیل اولیای دم مقتول نسبت به پرداخت دو ثلث دیه به قاتل قرار گرفته و کتبا" درخواست تجدیدنظر کرده اند و دادگاه مقرر داشته پرونده به دیوان عالی کشور ارسال (شود) که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و دادنامه شماره 1486/10/73 فرجامخواسته مشاوره نموده و چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده به ویژه نظریه پزشکی در برگ 17 (اگرچه مقررات ماده 26 قانون اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی کیفری رعایت نگردیده است ) شرکت متهمه ردیف سوم در قتل را منتفی می سازد، زیرا در ذیل همان گواهی پزشکی ... تصریح گردیده ( در صورتی که فشاری به گردن نیز وارد نمی گردید پس ازچند دقیقه نیز( در اثر دهها جراحات وارد موثر به مواضع حساس ) خونریزی منجر به مرگ می شد. ) به هرحال درنظریه مذکور اشاره به خفه کردگی نشده است با اینکه دخالت متهمه مشارالیها در قتل موصوف در حد انداختن طناب به گردن مقتول در اواخر امر بوده است ،به هر حال شرکت وی در قتل جدا" مشکوک است ، ولی شرکت در قتل نسبت به متهمان ردیف یکم و دوم محرز و مسلم است بنابراین وقتی شرکا در قتل دو نفر شدند که از یکی از آنها اولیای دم اعلام گذشت کرده اند نسبت به رد فاضل دیه به قاتل محکوم به قصاص فرق می کند و باید اولیای دم نصف دیه کامله را در حق قاتل مذکور بپردازند نه دوسوم و لذا دادنامه فوق الاشاره در خصوص حکم قصاص نقض وپرونده در اجرای بند دال ماده 6قانون تجدیدنظر مصوب سال 72 اعاده می گردد. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
51

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 30

تاریخ تصویب : 1374/01/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.