×

چهاردرصد درهم بابت دیه شکستگی استخوان ترقوه

چهاردرصد درهم بابت دیه شکستگی استخوان ترقوه

چهاردرصد-درهم-بابت-دیه-شکستگی-استخوان-ترقوه

وکیل


کلاسه پرونده : 1611/3117
شماره دادنامه : 772
تاریخ رسیدگی : 30/8/69
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده در تاریخ 7/8/68راننده تاکسی در خیابان با خانم و دختر بچه پنج ساله تصادف می کند(ج ) راننده تاکسی در محل توقف نکرده از صحنه تصادف فرار کرده است. عده ای به تعقیب او رتفه و دستگیرش می کنند. عابرین مصدومین رابه بیمارستان منتقل می کنند. دختربچه پنج ساله به نام (الف ) فرزند. 0 فوت می کند و خانم (ب ) تحت درمان قرار می گیرد واز والدین طفل تحقیق شده از راننده شکایت دارند. از (ج ) فرزند ... 25 راننده تاکسی به عنوان متهم تحقیق شده اتهام خود را قبول دارد واظهار داشته فرار نکرده است بلکه شوکه شده و به راه خودادامه داده است. از بانو (ب ) مصدوم به عنوان شاکی تحقیق شده ازراننده شکایت دارد. آقای بازپرس به شرح قرار مورخه 20/2/69 قرار مجرمیت را صادر و دادسرا طی کیفرخواست شماره 143،25/2/69 تقاضای تعیین مجازات متهم را از دادگاه کیفری یک ... نموده است. پرونده به شعبه 133 محاکم عمومی کیفری یک ... ارجاع و در تاریخ 11/6/69 جلسه رسیدگی دادگاه با حضور مصدوم خانم (ب ) و والدین مقتوله ومتهم تشکیل شد. والدین طفل تقاضای تعیین مجازات مهم را از دادگاه نموده اند و همچنین دیه نیز مطالبه دارند. اتهام متهم به نامبرده تفهیم شده اتهام را قبول دارد اظهار کرده آنها را ندیدم اگر می دیدم ترمز می کردم و از انواع ششگانه دیات نقره را انتخاب کرده است. دادگاه ختم دادرسی را اعلام و از نظر عدم رعایت نظامات دولتی ه منتهی به قتل غیرعمدی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی شده مستندا" به مواد152و149و155 قانون تعزیرات وملحوظ داشتن بخشنامه شماره 291179/1/69 قوه قضاییه متهم را به پرداخت مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم نموده است و در خصوص قتل غیرعمدی دخرت بچه پنج ساله به نام (الف ) مستندا" به بند ب ماده 2 و مواد 3 و6 و8 و9 قانون دیات متهم را به پرداخت پنج هزار درهم نقره مسکوک غیر مغشوش در حق اولیای دم ظرف مدت دو سال از تاریخ وقوع قتل محکوم نموده است. در مورد صدمه وارده به خانم (ب ) که شکستگی استخوان پای راست و شکستگی ترقوه و شکستگی پیشانی دارد و از جهت شکستگی استخوان پا که ده درصد نقص عضوی ایجاد شده به استناد ماده 151 قانون دیات به پرداخت یکهزار درهم نقره مسکوک و غیر مغشوش و از جهت شکستگی استخوان ترقوه به استناد ماده 146 قانون دیات به پرداخت چهل دینار که معادل با چهارصد درهم است و از جهت شکستگی پیشانی خانم (ب ) به استناد بند4ماده 186 قانون دیات به پرداخت چهارصد درهم و از جهت شکستگی دو عدد دندان های جلوی مشارالیه به استناد ماده 75 قانون دیات به پرداخت دویست درهم بابت ارش در حق شاکیه خانم (ب ) محکوم نموده است. اولیای دم بشرح لایه مورخه 12/6/69 به دادنامه صادره معترض و تقاضای تعیین مجازات حبس برای متهم از دادگاه نموده اند. آقای رئیس دادگاه دادنامه را بدون ایراد دانسته و پرونده به دیوانعالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی براخذ تصمیم شایسته ، مشاوره نموده وچنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. به موجب ماده 34 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشور شاکی یا مدعی خصوصی نسبت به حکم برائت متهم حق تجدیدنظرخواهی دارند و در این پرونده چون متهم تبرئه نشده است موردی برای تجدیدنظرنیست.اعتراض معترضین رد می گردد و اما در موردتعیین مجازات تعزیری جزای نقدی برای محکوم علیه چون دادگاه محترم به تبصره 17قانون برنامه اول توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استناد نموده و به آن توجه داشته است میزان جزای نقدی را بیش از حداکثر آن که یک میلیون ریال است تعیین نمده و چون حسب ظاهر اشتباه قلمی پیش آمده به تجویز ماده 33 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشور مجازات جزای نقدی آقای (متهم ) فرزند ... به یکصد هزار تمان تصحیح می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 772

تاریخ تصویب : 1369/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.