×

تعیین دیه برای شکستگی استخوان صورت

تعیین دیه برای شکستگی استخوان صورت

تعیین-دیه-برای-شکستگی-استخوان-صورت
کلاسه پرونده : 1218/3737
شماره دادنامه : 221/12
تاریخ رسیدگی : 17/4/71
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) به اتهام شرکت در ایرادضرب و جرح عمدی که منتهی به شکستگی استخوان صورت و پارگی و تورم صورت خانم (ب ) گردیده است و شرکت در ایرادی ضرب و جرح عمدی نسبت به (ج ) و تخریب شیشه اتومبیل وی و تهدید نسبت به خانم (ب ) و (ج ) از طرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته و به موجب کیفرخواست شماره 28639/5/70 با توجه به شکایت شکات و گواهی های پزشکی قانونی و شهادت شهود و گزارش پاسگاه انتظامی و اوضاع و احوال موجوده در پرونده به استناد ماد75و210 و151و186 قانون دیات و126 قانون تعزیرات با رعایت ماده های 20و25 قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعیین کیفر از دادگاه کیفری دو ... گردیده است. دادگاه کیفری دو ... در مورد آقای (الف ) قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت و شایستگی دادگاه کیفری یک ... صادر و پرونده به مرجع مذکور ارسال و رسیدگی به شعبه دهم دادگاه های کیفری یک .. ارجاع شد و دادگاه مرجوع الیه پس از رسیدگی طی دادنامه شماره 2033.. 3/12/70 چنین رای می دهد: (با توجه به محتویات پرونده و مداقه در اوراق آن و گزارش های پاسگاه انتظامی و شکایت شاکیان و گواهی های پزشکی و اقاریر صریح متهم و مدافعات بالوجه وی و سایر قرائن و امارات موجود مباشرت نامبرده در ایراد صدمات عمدی و تخریب محرز (است ) از این رو به استناد بندهای 9و7 از ماده 480 قانون مجازات اسلامی به پرداخت سه هزار و سیصد وسی وسه ویک سوم درهم ( یک سوم 3333) و نیز به پرداخت پانصد هزار رایل ارشا"در حق آقای (ج < و به پرداخت یکهزار و پانصددرهم در حق خانم (ب ) و به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم می گردد و مدت پرداخت دیات معینه یک سال از تاریخ وقوع بزه می باشد و از حیث تهدید نسبت به خانم (ب ) و (ج ) برائت مشارالیه اعلام می گردد. ) پس از صدور و ابلاغ رای محکوم علیه نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه بموجب دادنامه شماره 23673/2/71 ضمن بقاء بر رای صادره پرونده رابه دیوان عالی کشور (می کند) که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیاردیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به این که استناد دادگاه به ماده 257 قانون مجازات عمومی سابق وتعیین شش ماه حبس در مورد اتهام تخریب انتسابی به متهم ردیف یک فاقد محمل و مجوز قانونی بوده و دادگاه بایستی علی الاصول با استناد به قوانین موضوعه و منابع فقهی معتبر یا فتاوی معبتر حکم قضیه را صادر نماید بنابه مراتب دادنامه شماره 203.. 3/12/70 صادره از شعبه دهم کیفری یک ... نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 221

تاریخ تصویب : 1371/04/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.