×

سه هزار درهم به عنوان دیه ضربه مغزی با30درصد نقص عضو

سه هزار درهم به عنوان دیه ضربه مغزی با30درصد نقص عضو

سه-هزار-درهم-به-عنوان-دیه-ضربه-مغزی-با30درصد-نقص-عضو


کلاسه پرونده : 2111/2633
شماره دادنامه : 560/11
تاریخ رسیدگی : 8/8/69
مورد رسیدگی : نظریه ... شعبه 7 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : (الف ) به اتهام قتل غیرعمدی (ب ) وایراد صدمه غیرعمدی به (ج ) تحت تعقیب کیفری واقع شده ، شعبه 6دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی و در مورد اتهامات قتل غیرعمدی و ایراد صدمه غیرعمدی اعلام نظر به تعیین دیات شرعی وقانونی می نماید که این نظریه فقط در خصوص قتل غیرعمدی در شعبه 7دیوان عالی کشور تنفیذ و پرونده با عدم تنفیذ در مورد ایراد صدمه غیرعمدی به دادگاه تالی اعاده می شود. شعبه 6 دادگاه کیفری یک ... با توجه به تنفیذ نظریه بشرح دادنامه ... متهم موصو فرا به استنادبند ب ماده 20 وبند 2ماده 3 و بند ب ماده 8 و ماده 9 وماده 149قانون تعزیرات به پرداخت ده هزار درهم (نقره انتخابی ) برای قتل غیرعمدی درحق اولیای دم مقتول ظرف دوسال از تاریخ وقوع بزه و تحمل 7 ماه حبس محکوم قطعی نموده و پرونده برای ایراد صدمه غیرعمدی به شعبه 7 دادگاه کیفری یک ... ارجاع و این دادگاه با رسیدگی به موضوع وکسب نظر کتبی آقای مشاور و احراز بزهکاری متهم و اینکه (ج )(مصدوم ) در این حادثه دچار ضربه مغزی با30% نقص به صورت اختلال در رفتار و کردار و هوش و حافظه و شکستگی استخوان آرنج ( در سر3 استخوان بازو و زند اعلا و اسفل که آرنج را تشکیل می دهند) شده است برای شکستگی آرنج به استناد ماده 125 و151قانون دیات و مواد 75و210 همان قانون برای ضربه مغزی با30% نقص عضو به محکومیت متهم به پرداخت 8.. درهم بابت شکستن استخوان و3 ... درهم (نقره ) بابت 30% نقص عضو حاصل از ضربه مغزی ( باکسرآنچه متهم پرداخته ) اعلام نظر نموده که با توجه به ماده 24 جزای اسلامی حبس تعزیری معینه درماده 149 به عنوان کیفر اشد اجرا خواهد شد بیان عقیده نموده وپرونده را جهت تنفیذ به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در ترایخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور رای با ذکر تعیین مدت پرداخت دیه مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظریه مورخ 5/4/68 شعبه 7 دادگاه کیفری یک .. به لحاظ عدم مغایرت مبانی استدلال دادگاه با اصول و کیفیات موجود در پرونده در زمینه احراز بزهکاری متهم و تعیین دیات شرعی و قانونی در مورد شکستگی استخوان های دست ونقص عضومصدوم ((ج )) که دچار ضربه مغزی گردیده بلااشکال تشخیص می گردد ولی در خصوص اعمال ماده 24 قانون راجع به مجازات اسلامی مربوط به حبس تعزیری متذکر می گردد که کیفر مقرردرماده 152قانون تعزیرات از مجازات مندرج در ماده 149 همین قانون شدیدتر است که مورد توجه دادگاه قرار خواهد گرفت. فلذا پرونده در اجرای تبصره 2 ماده 28 قانون تشکیل دادگاه های کیفری 1و2 وشعب دیوان عالی کشور به دادگاه تالی ارسال می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 560

تاریخ تصویب : 1369-08-08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.