×

از بین رفتن حس شنوائی هردو گوش یک دیه کامل دارد ودیه ضایعه وارده نیز باید 60درصد دیه کامل تعیین شود

از بین رفتن حس شنوائی هردو گوش یک دیه کامل دارد ودیه ضایعه وارده نیز باید 60درصد دیه کامل تعیین شود

از-بین-رفتن-حس-شنوائی-هردو-گوش-یک-دیه-کامل-دارد-ودیه-ضایعه-وارده-نیز-باید-60درصد-دیه-کامل-تعیین-شود

وکیل


کلاسه پرونده : 5/16/3595
شماره دادنامه : 243
تاریخ رسیدگی : 27/12/70
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش دادنامه شماره 2513/1/70 این شعبه مبنی بر اینکه در آخرین گواهی پزشکی مصدوم بشماره 59923/10 قید شده در اثر ضربه مغزی دچار خونریزی مغزی شده و شکستگی جمجمه و افزایش فشار داخل جمجمه داشته است فعلا" دچار سنگینی شدید هر دو گوش است و در صورتی که ثابت شود قبل از تصادف شنوائی او طبیعی بوده است خونریزی ( ... ) مغز و شکستگی جمجمه می تواند سبب ایجاد ثقل سامعه شود که در این صورت حدود شصت درصد نقص عضوی ایجادشده است و چون مفاد استشهادیه محلی حاکی است مصدوم درسال 57 به دنبال گاو کشیده شده ودر اثر ضرب برخورد با دیار دچار شکستگی استخوان سر وسپس شغف شنوائی شده است برای احراز این که ثقل سامعه مصدوم از سال 57 وجود داشته و یا پس از تصادم با موتورسیکلت به رانندگی متهم ایجاد شده است تحقیق از گواهان ضروری به نظرمی رسد. فلذا پرونده به دادگاه صادر کننده رای ارسال می گردد تا با دعوت از طرفین از کسانی که استشهادیه را امضاء کرده اند یا کسان دیگری که متهم معرفی کند در خصوص مورد تحقیق نموده درصورتی که باتحقیق از گواهان موضوع برای دادگاه روشن شد و رای صادره را خلاف واقع تشخیص دادند نسبت به اعتراض محکوم علیه اقدام قانونی معمول دارند در غیر اینصورت پرونده برای اتخاذ تصمیم مقتضی به دیوان عالی کشور ارسال گردد.
از آقای حسین ... پدر محکوم علیه تحقیق شده اظهار کرده در سال 57 دیم گاو صفر ... را روز زمین می کشید اما از کری گوشش اطلاعی ندارم. آقای (س ) اظهار کرده من شنیدم اماخودم ندیدم. آقای (ن ) (اظهار کرده در محل شنیدم که حدود سال 57 گاو او را زمین زده و گوشهایش از آن موقع یک کمی سنگین بوده است.
آقای محمد. .. اظهارکرده من از خانواده صفر ... شنیدم که گاواو را روی زمین کشیده و گوشش سنگین شده بو و از کری گوشش که دراثر تصادف شده یا گاو اطلاع دقیق ندارم. آقای اصغر ... اظهارکرده صفر.. را گاو به زمین کشیده است و در اثر همان ضربه گوشش یک کمی سنگین بوده است. من ندیدم که گاو او را زمین کشیده ولی اطلاع دارم از آقای محمدمیر ... تحقیق شده اظهار کرده ما همسایه هستمی و حدود یکصد متر فاصله داریم عندالله و عندالرسول گاوی در بین نبوده گوشش قبلا" کر نبوده است و ر اثر تصادف گوش او کر شده است. آقای محمدعلی ... اظهارکرده با آقای صفر ... از سال 62 همسایه هستیم گوشش کر نبود، از زمانی که تصادف کرده گوشش سنگین شده . آقای عباس ... نیز اظهار کرده گوشش سنگین نبوده است. آقایان حسین ... و غلامرضا ... نیز اظهار کرده اند قبلا" گوشش سنگین نبوده است سپس پرونده به شعبه اعاده شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیزو اوراق پرونده ونظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی برنقض دادنامه صادره مشاوره نموده وچنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. از لحاظ احراز بزهکاری متهم به وسیله دادگاه ایرادی به رای صادره وارد نیست و اعتراض معترض موجه به نظر نمی رسد و رد آن اعلام می گردد. اما از نظر تعیین دیه برای از بین رفتن 60% حس شنوائی هر دو گوش ایراد وجود داردزیرااز بین رفتن حس شنوائی هر دو گوش یک دیه کامل دارد و دیه ضایعه وارده نیز باید60% دیه کامل تعیین شودو چون چنین نشده دادنامه شماره 61291/10/69 صادره از دادگاه کیفری یک ... نقص و رسیدگی مجدد به شعبه دیگردادگاه کیفری یک ... ودرصورت وحدت شعبه به نزدیکترین دادگاه به محل وقوع بزه ارجاع می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 243

تاریخ تصویب : 1370-12-27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.