×

عاقله متهم محکوم به پرداخت نصف دیه کامله برای زایل شدن بینائی چشم راست مصدوم محکوم می شود

عاقله متهم محکوم به پرداخت نصف دیه کامله برای زایل شدن بینائی چشم راست مصدوم محکوم می شود

عاقله-متهم-محکوم-به-پرداخت-نصف-دیه-کامله-برای-زایل-شدن-بینائی-چشم-راست-مصدوم-محکوم-می-شود
کلاسه پرونده :1711/3192
شماره دادنامه :870/11
تاریخ رسیدگی :18/12/69
تجدیدنظرخواه :آقای (الف )
تجدیدنظرخواسته :دادنامه شماره ... شعبه 17دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :طبق مندرجات اوراق پرونده آقای (الف ) فرزند. 0 به اتهام ایراد صدمه عمدی منتهی به زایل شدن بینائی چشم راست (م ) مورد تعقیب قرار گرفته است مصدوم و ولی قهری با طرح شکایت علیه (الف ) تقاضای رسیدگی و تعیین مجازات مقتضی کرده اند. گواهی های پزشکی مضبوط در پرونده از مصدوم شدن (م ) وازبین رفتن بینائی چشم راستش دلالت دارد. چند نفر می گویند که مصدوم شدن آقای (م ) به وسیله (الف ) را مشاهده کرده اند. معاونین دبیرستان به نقل از شاگردان مدرسه ادعای (م <و را تایید (کرده ) و او را در حالی که از چشمش خون جاری بوده دیده اند. دادسرای عمومی پس از انجام تحقیقاتی به علت صغر سن (الف ) به اعتبار صلاحیت دادگاه اطفال قرار عدم صلاحیت صادر کرده است. دادگاه کیفری 2که پرونده به آن ارجاع شده به اعتبار صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار عدم صلاحیت (صادر) و در نتیجه شعبه 17 دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی کرده است. در دادگاه (الف ) کماکان منکر مصدوم نمودن آقای (م ) شده ودر خاتمه رسیدگی شعبه 17 دادگاه کیفری یک موضوع را داخل در باب لوث تشخیص داده و پس از اجرای مراسم قسامه و عدم معرفی بینه قابل قبول از طرف مدعی علیه و یادکردن قسم به وسیله ولی قهری مصدوم و به استناد مواد165و 3 و 8و11 قانون دیات و ماده 41 قانون حدود و قصاص عاقله (الف ) را بدون تعیین شخص معلومی به پرداخت نصف دیه کامله به انتخاب و اختیار آنان محکوم و مهلت پرداخت را سه سال تعینی نمود. آقای (الف ) نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نمود. قاضی صادر کننده حکم پس از ملاحظه لایحه اعتراضیه پرونده را در اجرای مقررات ماده 9 قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 27633/6/69فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده از حیث احراز مجرمیت و تطبیق موضوعات با مقررات قانون و ترتیبات و رسیدگی بر حکم صادره ایرادی مشهود نیست و اعتراض موثر و قابل توجه نمی باشد. بنابراین اعتراض مردود اعلام و دادنامه شماره 633 مورخ 27/6/69 ابرام می گردد. <و

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 870

تاریخ تصویب : 1369/12/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.