×

عرضه جنسی به جای جنسی دیگر که باعث کوری چشم گردیده است چنانچه کوری کامل به وجود آمده باشد نقص عضوی باید صددرصد باشد

عرضه جنسی به جای جنسی دیگر که باعث کوری چشم گردیده است چنانچه کوری کامل به وجود آمده باشد نقص عضوی باید صددرصد باشد

عرضه-جنسی-به-جای-جنسی-دیگر-که-باعث-کوری-چشم-گردیده-است-چنانچه-کوری-کامل-به-وجود-آمده-باشد-نقص-عضوی-باید-صددرصد-باشد
کلاسه پرونده : 162/3117
شماره دادنامه : 763
تاریخ رسیدگی : 30/8/69
مرجع رسیدگی : شعبه 16دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش دادنامه شماره 2328/1/69این شعبه پرونده در اجرای تبصره 2 ماده 28 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو و شعب دیوانعالی کشور به شعبه هشتم محاکم عمومی کیفری یک ... ارسال و دادگاه بشرح دادنامه شماره 358/1/308/2/69 بانو (الف ) فرزند ... را به اتهام عرضه و فروش جنس به جای جنس دیگر که منتهی به کوری کامل چشم چپ آقای (ح ) گردیده به استنادماده 3 و بند (ب <و ماده 8و23و165 قانون دیات و ماده یک و بند 3 ماده 2 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و با رعایت ماده 35 قانون راجع به مجازات اسلامی به پرداخت دویست هزار ریال جزای نقدی به صندوق دولت به پرداخت پنجهزار درهم در حق مصدوم محکوم نموده است.
محکوم علیه به دادنامه صادره معترض (شده ) و تقاضای تجدیدنظر نموده است و آقای رئیس دادگاه بشرح تصمیم مورخه 5/6/69 به نظر و رای خود باقی مانده و سپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اخذ تصمیم شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. محکوم علیه ضمن اعتراض به اصل قضیه و اعلام اینکه تقصیری ندارد مدعی است چشم چپ شاکی به کلی ازبین نرفته و با یک عمل ساده بهبودی کامل یا نسبی حاصی می شودوازگواهی های پزشکی مضبوط در پرونده نیز استنباط می شود چشم چپ شاکی کور نشده زیرا در گواهی پزشکی قانونی شماره 17654/1/67 قید شده کوری کامل چشم چپ وجود دارد و به میزان 33% نقص عضوایجاد گردیده است چنانچه کوری کامل به وجود آمده باشد نقص عضوی باید1.. % باشد. کوری کامل و 33% نقص عضوی باهم مطابقت ندارند. فلذا به منظور روشن شدن قضیه پرونده به دادگاه صادرکننده رای ارسال تا مصدوم را به پزشکی قانونی معرفی و با معاینه چشم مشارالیه به وسیله پزشک متخصص نتیجه را اعلام نمایند و سپس پرونده برای اتخاذ تصمیم مقتضی اعاده گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 763

تاریخ تصویب : 1369/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.