×

مجازات محکوم علیه در خصوص از بین رفتن حس بویائی در مجنی علیه در اثر ضربه مغزی پرداخت یک دیه کامله به مجنی علیه می باشد

مجازات محکوم علیه در خصوص از بین رفتن حس بویائی در مجنی علیه در اثر ضربه مغزی پرداخت یک دیه کامله به مجنی علیه می باشد

مجازات-محکوم-علیه-در-خصوص-از-بین-رفتن-حس-بویائی-در-مجنی-علیه-در-اثر-ضربه-مغزی-پرداخت-یک-دیه-کامله-به-مجنی-علیه-می-باشد
کلاسه پرونده : 511/3193
شماره دادنامه : 886/11
تاریخ رسیدگی : 25/12/69
تجدیدنظرخواه : آقای (ب )
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره ... دادگاه حقوقی یک ... قائم مقام کیفری یک
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی ... آقایان (الف ) و(ب <و رابه اهام شرکت در ایراد ضرب و جرح عمدی نسبت به >زج ) مورد تعقیب قرار داده و با صدور کیفرخواست و تطبیق جرم با ماده 75 قانون دیات تقاضای تعیین کیفرکرده است. آقای (ج ) علیه متهمان طرح شکایت نموده و گواهی پزشکی از ضربه مغزی و از بین رفتن حس بویائی شاکی به علت ضربه مغزی دلالت دارد. در تحقیقات اولیه (الف )اظهار داشته چون (ج ) فحاشی کرده و با برادرش درگیر شده و دیده که برادرش را می زند با چوب به سر (ج ) زده برادرش (ب ) هم گفته که برادرش (الف ) آقای (ج ) را زده و (ج ) در تحقیقات اظهار داشته که (الف ) از پش با بیل به سرش ضربه وارد کرده است.پس از صدور قرار عدم صلاحیت از طرف دادگاه کیفری ... 2 دادگاه کیفری یک این محل به موضوع رسیدگی و بدون اتخاذ تصمیم درخصوص اتهام (الف ) (به این استدلال که چون (ب ) پذیرفته که کل دیه متعلقه را بپردازد و به استناد مقررات بند 3 ماده 186و ماده 17 قانون دیات وی را به پرداخت 3 شتر از بابت زخم سر که ع میق بوده ودیه کامله در مورد از بین رفتن حس بویائی با تعیین مهلت یک ساله برای پرداخت و درهم برای نوع دیه در حق (ج )محکوم کرده است.محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نموده و پرونده پس از اعلام نظر ثقاضی صادر کننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 11824/7/69فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه تحمیل پرداخ دیه به معترض مستند به تراضی وی و شاکی خصوصی است و این امر با توجه به ماهیت محکومیت بلااشکال و از لحاظ آثار کیفری نسبت به محکوم علیه در قسمت کیفرمالی غیرقابل تسری است اعتراض مردود اعلام ودادنامه 11824/7/69 ابرام می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 886

تاریخ تصویب : 1369/12/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.