×

از بین بردن گویائی به طور کامل دیه کامل دارد

از بین بردن گویائی به طور کامل دیه کامل دارد

از-بین-بردن-گویائی-به-طور-کامل-دیه-کامل-دارد

وکیل


کلاسه پرونده :1711/3191
شماره دادنامه :853/11
تاریخ رسیدگی :6/12/69
فرجامخواه :آقای (الف )
فرجامخوانده : ... ولی قهری (ب )
فرجامخواسته :دادنامه شماره ... شعبه 5 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی :شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه :آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی ... آقای (الف ) را به اتهام ایراد صدمه غیرعمدی منتهی به شکستگی استخوان و نقص عضو ناشی از بی احتیاطی و عدم رعایت نظامات دولتی در امر رانندگی مورد تعقیب قرار داده و با تطبیق جرم با مواد152و151و180 از قانون تعزیرات و دیات درخواست مجازات کرده است. طبق مندرجات اوراق پرونده در نتیجه تصادف وانت نیسان شماره ... به رانندگی متهم آقای (ب ) که در حال عبور بوده مصدوم شده و گواهی پزشکی موجود در پرونده از ضربه خونریزی مغزی و شکستگی قسمت فوقانی استخوان ران راست و و اختلال در تکلم ، عدم توانائی در راه رفتن فلج نیمه راست بدن و بد جوش خوردن استخوان ران راست دلالت دارد. کاردان فنی علت وقوع تصادف را عدم رعایت نظامات دولتی از ناحیه راننده وانت تشخیص داده است. شعبه 5 دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی و(الف ) را غیابا" به استناد ماده 179 قانون دیات وماده 152 قانون تعزیرات و رعایت ماده 35 قانون مجازات اسلامی به پرداخت یک فقره دیه کامله و دو ماه حبس محکوم کرده است. محکوم ،علهی درخواست تجدیدنظر کرده و قاضی صادر کننده حکم پس از ملاحظه لایحه اعتراضیه و اعلام فاقد ایراد بودن دادنامه پرونده را به دیوان عالی کشورارسال داشته که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز واوراق پرونده ونظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر قابل طرح نبودن دادنامه شماره 24496/10/68 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. هرچند حکم صادره از جهت عدم رعایت مقررات تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ... جمهوری اسلامی ایران و تعیین نشدن دیه و ارش جهت کلیه آثار ناشی از صدمه و تعیین دیه کامله از بابت قدرت تکلم که طبق گواهی پزشکی زایل نشده بلکه مختل گردیده مخدوش می باشد از این لحاظ که حکم مزبو رغیابی است قابل طرح در دیوان عالی کشور نیست ،بنابر این پرونده برای اقدام قانونی اعاده می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 853

تاریخ تصویب : 1369/12/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.