×

دیه جراحتی که بر روی شکم است بر فرض دامیه سیصد درهم است

دیه جراحتی که بر روی شکم است بر فرض دامیه سیصد درهم است

دیه-جراحتی-که-بر-روی-شکم-است-بر-فرض-دامیه-سیصد-درهم-است
کلاسه پرونده : 20/6/3159
شماره دادنامه : 884/20
تاریخ رسیدگی : 26/8/69
مرجع رسیدگی : شعبه 20دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) به اتهام ایراد ضربه (ی ) و (م ) و نیز (ی ) به اتهام ایراد ضرب نسبت به (الف )< که منتهی به شکستگی فک و یک دندان او شده است تحت تعقیب دادسرای عمومی ... واقع شده و در شعبه 13 دادگاه کیفری یک ... محاکمه گردیده اند. دادگاه (الف ) را فقط از جهت ایراد ضرب به (ی ) مقصر دانسته و او را به پرداخت چهارصد درهم نقره بابت دیه و پنجهزار ریال خصوصا" محکوم نمود. محکوم علیه به رای دادگاه معترض شده وتقاضای تجدیدنظر نموده است. دادگاه این اعتراض را نپذیرفته اندوپرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است. حسب محتویات پرونده آقای (ی ) شکایت کرده که (الف ) با چوب وی را مجروح نموده به گواهی پزشکی پوست روی پیشانی (ی ) پاره شده و روی شکم وی نیز جراحتی موجود بود که هشت روزدرمان برای وی تعیین شده است. متهم منکر ایراد و ضرب به (ی ) است و مدعی است با وی مشاجره کرده و از او کتک خورده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردی و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور مبنی بر صدور رای شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. محکوم علیه ایراد موثری که مستلزم رای معترض عنه باشد ننموده است لکن در تعیین میزان دیه رای دادگاه مواجه با اشکال است و بر حسب گواهی مورخه 2/7/67 آقای دکتر ... آثار موجود در بدن (ی ) عبارتند از پارگی پوست روی پیشنانی و جراحتی بر روی شکم که بر فرض آنکه دومی نیز دامیه باشد دیه آنها سیصد درهم است و تعیین چهارصد درهم مضافا" پنجهزار درهم به عنوان ارش صحیح نبوده است. لذارای دادگاه دراین قسمت نقض ورسیدگی به شعبه دیگردادگاه کیفری یک ... محول می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 884

تاریخ تصویب : 1369/08/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.