×

دیه هاشمه ، یعنی عملی که استخوان رابکشند ده شتر است

دیه هاشمه ، یعنی عملی که استخوان رابکشند ده شتر است

دیه-هاشمه-،-یعنی-عملی-که-استخوان-رابکشند-ده-شتر-است
کلاسه پرونده : 711/2982
شماره دادنامه : 529/11
تاریخ رسیدگی : 29/7/69
تجدیدنظرخواه : (الف )و (ش )
فرجامخواسته : دادنامه شماره ... صادره از دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده آقای (الف ) فرزند. 0 به اتهام ایراد ضرب عمدی منتهی به نقص عضو (ج ) و آقای (ش ) ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به شکستگی استخوان حدقه چشم (ف ) مورد تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته اند. در خاتمه تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست پرونده جهت اقدام مقتضی وتعیین کیفر به دادگاه ارسال گردید. شعبه دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی (نمود) و با اعلام ختم رسیدگی و به استناد دلایل و مدارک منعکس در رای (الف ) را باز بابت پارگی پوست پلک بالای چشم چپ که عرفا" جزو صورت به حساب آورده اند به استناد بند 1 ازماده 186 قانون دیات به پرداخت یک شتر، از جهت تورم پلک چشم طبق ماده 191 و75 از قانون دیات به پرداخت دو دینار به عنوان ارش ، از نظر پر خونی چشم چپ به پرداخت دو دینار به عنوان ارش و از بابت تورم بینی و انحراف آن به ترتیب به پرداخت دو دینار و هشتاد دیناربه عنوان ارش (محکوم نمود) . و (ش ) را از بابت خونمردگی طرف چپ صورت و اطراف چشم چپ و سینوس فکی طرف چپ و تورم و خونمردگی هر دو پلک چشم چپ و از لحاظ کاهش بینائی چشم چپ به میزان 60% به استناد و مقررات مواد191و75 از قانون دیات به ترتیب به پرداخت سه دینار، شش دینار،10دینار و شش دهم از نصف دیه ثلث دیه یک چشم که معادل سه هزار درهم است به عنوان ارش و از بابت شکستگی استخوان گونه به استناد بند6 از ماده 186 قانون دیات به پرداخت ده شتر محکوم می نماید. دادنامه صادره در تاریخ 3/2/69ابلاغ و به لحاظ اعتراض محکوم علیهما پرونده جهت اقدام مقتضی به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هییت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار کشورعالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 384/2/69 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه طبق مندرجات گواهی های پزشکی جراحات و صدمات وارده وضعیتی دارد که بایستی باکسب نظر پزشک قانونی نوع هر یک تعیین و با عناوین پیش بینی شده در قانون دیات تطبیق و سپس دیه متعلقه و ارش مورد حکم قرار گیرد و به این ترتیب اقدام نشده است و با توجه به اینکه به موجب رای وحدت رویه هییتعمومی دیوان عالی کشور شکستگی استخوان بینی دیه معینه دارد و در تعیین نوع و مقدار دیه علاوه بر مقررات قانون دیات توجه به رای مزبور ضروری است و مقررات مربوطه و رای هییت عمومی مورد توجه دادگاه قرار گرفته و نظر به اینکه پلک های چشمان دیه معینه دارد و برخلاف تشخیص دادگاه پلک از لحاظ قانون دیات جزو صورت نیست و صدمات وارده به پلک ها با مواد 7588و210و187 تطیبق داده نشده است اعتراض وارد و به این لحاظ حکم صادره نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک محل مجاور ارجاع می گردد.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 529

تاریخ تصویب : 1369/07/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.